معاون خدمات بیمه ای کشاورزی کرمان مطرح کرد

خسارت بیمه شدگان سرمازدگی باغات با تاخیر پرداخت می شود

معاون خدمات بیمه ای کشاورزی بانک کشاورزی کرمان دربارۀ علت تاخیر در پرداخت جبران خسارات ناشی از سرمازدگی گفت: بازدیدها برای برآورد میزان خسارت های امسال از باغات خسارت دیده استان کرمان انجام شده و در این زمینه عملیات پایش و ارزیابی طی دوره ای انجام می گیرد تا خسارت ها به صورت دقیق و بر اساس منابع علمی انجام گیرد و نتایج آن در سامانه ای بارگذاری می شود.

به گزارش صدای زرند، جواد احمدزاده فرسنگی افزود: اکنون در مراحل پایانی عملیات و تایید مجوزها برای برآورد و دسته بندی خسارت ها هستیم که در صورت تکمیل، پرونده برای جبران خسارت ها به تهران ارسال و غرامت پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان به باغات استان کرمان خسارت وارد شده است، یادآور شد: از مجموع ۱۰۲ هزار هکتار باغ بیمه شدۀ استان کرمان ۷۷ هزار هکتار پسته، ۱۱ هزار و ۱۰۰ هکتار خرما، چهار هزار هکتار گردو و مابقی بادام و سایر محصولات است.

احمدزاده گفت: سال زراعی گذشته ۴۴۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت کردیم که ۱۴۰ میلیارد تومان آن مربوط به محصول پسته بود.

وی خاطرنشان کرد: ما با تعرفه های بیمه پاسخگوی کشاورزان هستیم که حداکثر ۳۰ درصد آن را کشاورز و ۷۰ درصد در قالب یارانۀ دولتی پرداخت می شود و تعهدات با توجه به ظرفیت تولید باغات و میزان سهم کشاورزان پرداخت می شود.

احمدزاده دربارۀ تاخیر در پرداخت و میزان حداقلی آن نیز توضیح داد: با توجه به فرایند زمان بر بودن پرداخت خسارت باید اعتباری باشد که به صورت آنی و سریع پرداخت شود و چون پول نیست، خسارت بیمه شدگان با تاخیر پرداخت می شود.

وی بیان کرد: استان کرمان با ۱۰۲ هزار هکتار و ۲۵ درصد باغات کشور، رتبۀ نخست بیمۀ باغات ایران را به خود اختصاص داده که سرمازدگی از ابتدای فروردین ماه امسال به محصول پسته، گردو و بادام استان خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی وارد کرد.

احمدزاده ادامه داد: نوع سرما به صورت پوششی و تشعشعی بود و با ماندگاری چهار روز، توانست بخشی عمده ای از محصول کشاورزان را از بین ببرد.

وی با اشاره به نحوۀ پرداخت خسارات، یادآور شد: گزینۀ تهاتر را داریم و کشاورزانی که اجازه دهند از محل غرامت سال گذشته آنان، بیمه نامۀ سال جدید را صادر می کنیم اما افراد فقط میزان واریزی را می بینند در حالی که باید بدانند که حق بیمه امسال محصولاتشان هم از مبلغ پرداختی کسر شده، لذا کشاورز تصور می کند که به ۳۰ درصد محصولات شان غرامت پرداخت شده است.

جبران خسارت از محل سازمان برنامه و بودجه

معاون خدمات بیمه ای کشاورزی بانک کشاورزی استان کرمان بیان کرد: مرحلۀ دیگر جبران خسارت کشاورزان از محل سازمان برنامه و بودجه پیگیری می شود که با تلاش نمایندگان و دولت امسال ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای صندوق بیمه کشاورزان کشور اعتبار دیده شده است.

وی افزود: کشاورزان باید در تولید کشاورزی نقش آفرین باشند تا چرخۀ مدیریت این حوزه کامل شود و در این چرخه همه چیز را از صندوق بیمه می خواهند، در صورتی که ما خطرپذیری مالی را عهده دار هستیم و ریسک فنی و بازار و دیگر موارد تاثیرگذار را بهره بردار می تواند با مدیریت قوی تر به دست گیرد و رسانه های ترویجی نیز در این بخش کمک کننده هستند.

احمدزاده اضافه کرد: کشاورزان بیمه خود را با بیمه های تجاری مقایسه و بیمۀ تضمین تولید را از ما مطالبه می کنند، در حالی که پوشش بیمه ای کشاورزی به جز در حوزۀ دام سبک (۸۰ درصد ارزش تولید) برای حوزۀ تامین تولید در نظر گرفته شده است.

وی گفت: اگر دولت قبول مسئولیت کند، می توان خسارت ارزش تولید را پرداخت کرد اما به واسطۀ مشکلات مالی دولت، این امر حادث نمی شود و اعتبار فعلی نیز به نوعی یک حمایت از فرایند تولید محسوب می شود تا کشاورز از جایش برخیزد و فعالیت خود را آغاز کند.

احمدزاده اظهار کرد: بالاترین رقم بیمه شده را استان کرمان در کشور دارد به نحوی که ۱۵ درصد اعتبارات صندوق بیمه را این استان پرداخت می کند و توصیه می شود که کشاورزان و باغداران استان محصولات خود را بیمه کنند هرچند کم، اما در هر حال کمک حالی برای آنان است.

انتهای پیام/