مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان:

پذیرفتن وزیر جهت اضافه شدن شهر زرند به پروژه خط انتقال آب / تاکنون؛ اجرای ۲۳۶ کیلومتر لوله شبکه فاضلاب شهری در زرند

عبدیان مدیرعامل آب و فاضلاب استان گفت: در سفر هیات دولت به استان مقرر شد طی ۱۴ ماه، پروژۀ خط انتقال آب به شهرهای کرمان و رفسنجان و پروژۀ آبرسانی به بم و بروات اجرا شود. ما اصرار کردیم شهر زرند هم اضافه شود و وزیر محترم هم پذیرفتند و اگر زرند هم به مصوبه اضافه شود، با اجرای این پروژه‌ها توسط آب منطقه‌ای، طبق برنامۀ ۱۴ ماهه، بیش از ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت استان، از تنش آبی خارج می‌شوند.

به گزارش صدای زرند، علیرضا عبدیان در جمع خبرنگاران با تشریح وضعیت آبی استان و برنامه های آبفا برای تامین آب پایدار اظهار کرد: یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت استان در تابستان با تنش آبی مواجه هستند. در سفر هیات دولت به استان مقرر شد طی ۱۴ ماه، پروژۀ خط انتقال آب به شهرهای کرمان و رفسنجان و پروژۀ آبرسانی به بم و بروات اجرا شود. ما اصرار کردیم شهر زرند هم اضافه شود و وزیر محترم هم پذیرفتند و اگر زرند هم به مصوبه اضافه شود، با اجرای این پروژه ها توسط آب منطقه ای، طبق برنامۀ ۱۴ ماهه، بیش از ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت استان، از تنش آبی خارج می شوند.

وی ۸ شهریورماه با بیان اینکه کرمان ۲۳ شهرستان و ۸۴ شهر دارد، اظهار کرد: ۶۲ درصد جمعیت استان، شهری و ۳۸ درصد روستایی هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان با دو میلیون و ۴۸ هزار نفر جمعیت تحت پوشش آب شرب سالم هستند، افزود: ۲۰۱ میلیون مترمکعب آب در سال برای شهرها احصا می کنیم و تحویل مشتریان می دهیم که ۱۸۷ میلیون مترمکعب آن، از ۳۹۵ حلقه چاه برداشت می شود.

وی یادآور شد: حدود ۸۶ درصد جمعیت در ۷۹ شهر استان از آب زیرزمینی استفاده می کنند و تنها پنج شهر استان از آب سطحی و سدها استفاده می کنند که ۱۴ میلیون مترمکعب است.

وابستگی کامل روستاها به آب زیرزمینی

وی ادامه داد: براساس سرشماری سال ۹۵ در استان ۵۶۲۶ روستا داریم. و تقریبا ۱۰۰ درصد آب روستاهای استان از آب چاه تامین می شود.

عبدیان با بیان اینکه ۲۶۲۷ روستای استان شبکۀ آب آشامیدنی دارند، گفت: متاسفانه ۷۱۷ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان فاقد شبکه آب آشامیدنی هستند و یکی از برنامه های اساسی دولت سیزدهم و وزیر محترم نیرو این است که تا پایان دولت، روستای بالای ۲۰ خانوارِ بدون شبکۀ آب آشامیدنی نداشته باشیم.

وی سپس اظهار کرد: در استان کرمان ۹۵۵ هزار مشترک شهری و روستایی استان کرمان داریم.

وی اضافه کرد: حدود ۴۷۵۰۰ اشتراک فاضلاب شهری داریم که عمدتا در شهر کرمان هستند.

گذر از کم آبی تابستان

مدیرعامل آبفا استان کرمان در ادامه، با بیان اینکه از ما سوال می شود که امسال نسبت به سال گذشته اوضاع بهتر بود؛ چرا این چنین شد؟ توضیح داد: از ابتدای تابستان قرارگاه رصد و پایش گذر از تابستان ایجاد و شهرهای بحرانی در کل کشور شناسایی شدند. در استان کرمان ۱۹ شهر دارای تنش آبی داریم ولی ۱۷ شهر حداکثر تنش آبی ۱۰ درصد دارند و دو شهر کرمان و زرند بحرانی بودند که در برنامۀ قرارگاه رصد و پایش قرار گرفتند و برنامه هایی برای آن تدوین شد و به صورت هفتگی، روزهای دوشنبه، از طریق ویدئوکنفرانس با وزارت نیرو، اقدامات ارائه و پایش می شد تا مشکلی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه در سایر شهرها نیز با اقداماتی مشکل حل شد، ادامه داد: طی تابستان توانستیم به ظرفیت آب شهر کرمان ۲۰۰ لیتر با حفر و تجهیز هفت حلقه چاه و اجرای ۲۲ کیلومتر خط برق و استفاده از یک حلقه چاه آب منطقه ای اضافه کنیم.

وی بیان کرد: البته برنامه تا پایان تابستان این بود که ۳۴۰ لیتر اضافه شود اما تا پایان مردادماه ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آن محقق شد و خوشبختانه در پایان تابستان هستیم و مشکلات تنش آبی کمتر می شود.

وی گفت: این برنامه ادامه دارد تا ۳۴۰ لیتر را به ظرفیت شهر بیافزاییم که تابستان آینده بحران کم شود.

وی ادامه داد: شهر زرند وضعیتی خیلی بدتر از کرمان داشت. در مدت یک ماه، توانستیم با کمک همکارانم سه حلقه چاه را تجهیز و به مدار وارد کنیم. بی آبی زرند در اردیبهشت ماه و خردادماه تیتر رسانه ها شد ولی در ۳۰ تیرماه مخازن شهر زرند سرریز کرد و وضعیت پایدار شد.

وی گفت: در کنار این اقدامات، پلیس آب راه اندازی شد و انشعابات غیرمجاز و پمپ هایی که مستقیم روی شبکه بودند را جمع آوری کردیم. دادستانی و شورای تامین کرمان و زرند خیلی در این زمینه به ما کمک کردند.

حل مشکل کم آبی شهرک ها

عبدیان توضیح داد: نیاز آبی شهر کرمان ۶۶ میلیون مترمکعب است اما آنچه که موجود داریم ۴۶.۵ میلیون مترمکعب در سال است. در کرمان ۱۷۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب مخزن داریم و ۸۵ هزار مترمکعب کسری داریم که ۴۰ هزار مترمکعب آن در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه لوپ اصلی شهر کرمان را باید اجرا کنیم، افزود: در سفر رئیس جمهور محترم کل لوپ را دیدیم که بخشی از آن در شهرستان کرمان مصوب شد. با اجرای این لوپ، بسیاری از شهرک ها که مشکل دارند، با اجرای خط انتقال آب خلیج فارس تامین آب خواهند شد.

وی سپس اظهار کرد: تصفیه خانۀ شهر کرمان با پیشرفت ۸۰ درصدی توسط آب منطقه ای در حال اجراست که تا تابستان سال آینده تکمیل می شود.

تامین آب مسکن ملی

مدیرعامل آبفا استان کرمان گفت: در طرح اقدام ملی مسکن برنامۀ چهار سالۀ استان ساخت ۱۰۳ هزار واحد است که تاکنون ۳۲ هزار واحد در شمال و ۳۳ هزار واحد در جنوب به ما گزارش شده است که این آمار ممکن است با آنچه مسکن و شهرسازی ارائه می کند تفاوت هایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح با دولت همراه هستیم، افزود: تلاش می کنیم آب واحدهای مسکن ملی را تامین کنیم.

خسارت ۲۲۵ میلیاردی سیل

عبدیان در ادامه، از خسارت ۲۲۵ میلیارد تومان سیلاب های چهارم تا ۱۵ مردادماه سال جاری به شبکۀ آب و فاضلاب استان کرمان خبر داد و گفت: سیلاب ها باعث قطعی آب شرب ۲۰۸ روستا و سه شهر رمشک و پاریز و رفسنجان شد که در طول هفت روز آب ۲۰۳ روستا وصل شد. مشکل پنج روستای باقی مانده نیز ظرف دو هفته حل شد و برای وصل آب شهر رفسنجان کار جهادی و شبانه روزی انجام شد. وزارت نیرو از ۱۲ استان برای ما کمک فرستادند و توانستیم کمتر از ۴۸ ساعت از شروع عملیات، آب شرب کل شهر را وصل کنیم.

وی افزود: در حال حاضر، این شرکت ۹۸ طرح با پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصد و با برآورد اولیۀ ۲۳ هزار میلیارد ریال در دست اجرا دارد.

طرح های تامین آب پایدار

وی در خصوص برنامۀ تامین آب پایدار استان بیان کرد: برای شمال استان در کوتاه مدت از آب زیرزمینی استفاده می شود اما برنامۀ اضطراری برای شهر کرمان، آبرسانی از طریق خط انتقال آب خلیج فارس تعریف شده است و برای سایر شهرهای شمال نیز آب منطقه ای برنامه دارد و در طرح سازگاری با کم آ بی دیده شده است.

عبدیان افزود: آبرسانی به چهار شهر شرقی استان از طریق سد نساء دیده شده که این پروژه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارد و وزیر محترم در جریان سفر رئیس جمهور از آن بازدید کرد و دستور داد اعتبار آن تامین شود و تا پایان سال به اتمام برسد.

وی ادامه داد: برای شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت و پنج شهر جنوبی استان از دریای عمان قرار است تامین آب شود.

وی اظهار کرد: آبرسانی به شهر بافت از سد بافت، شهر رابر از سد شهیدان امیرتیموری و ارزوئیه از آب های زیرزمینی انجام خواهد شد.

وعدۀ خروج ۹۰۰ هزار نفر از تنش آبی

عبدیان سپس توضیح داد: یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت استان در تابستان با تنش آبی مواجه هستند. در سفر هیات دولت به استان مقرر شد طی ۱۴ ماه، پروژۀ خط انتقال آب به شهرهای کرمان و رفسنجان و پروژۀ آبرسانی به بم و بروات اجرا شود. ما اصرار کردیم شهر زرند هم اضافه شود و وزیر محترم هم پذیرفتند و اگر زرند هم به مصوبه اضافه شود، با اجرای این پروژه ها توسط آب منطقه ای، طبق برنامۀ ۱۴ ماهه، بیش از ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت استان، از تنش آبی خارج می شوند.

وی یادآور شد: این برنامه برای تامین آب شرب است و بخش های صنعت و کشاورزی برنامه ها و شرایط دیگری دارند.

وی اضافه کرد: از جمله دیگر طرح های در دست اجرا می توان به ارتقای کیفیت آب شرب برای ۲۰ شهر، بازسازی شبکۀ آب شهرها، آبرسانی به شهرهای کرمان و زرند و اجرای خط انتقال آب از صنعت به مخازن سیرجان و زرند را نام برد که هنوز تخصیص داده نشده است.

۶۶۹ روستا در اولویت آبرسانی

او در ادامه دربارۀ اقدامات صورت گرفته برای تامین آب روستاها اظهار کرد: تفاهم نامه ای بین قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی(ع) به مبلغ ۱۹ هزار میلیارد تومان برای آبرسانی به هفت هزار روستا در کل کشور مبادله شده است که از این تفاهم نامه ۶۶۹ روستا با اعتبار ۱۱۶۰ میلیارد تومان سهم استان کرمان است و مدت این تفاهم نامه ۳۰ ماه است و از ابتدای امسال شروع شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۲۸ میلیارد تومان اعتبار برای سال اول اختصاص داده شده و برای عملیات آبرسانی به این روستاها، دو معین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه ثارالله کرمان و قرارگاه خاتم الانبیا انتخاب شده اند که در حال فعالیت هستند و به زودی شاهد افتتاح پروژه های زیادی در بخش آب روستایی خواهیم بود.

افتتاح و کلنگ زنی ۲۱۸ طرح آبی در هفتۀ دولت

عبدیان گفت: در هفتۀ دولت، پروژۀ آبرسانی به ۱۱ شهر با اعتبار ۱۵۳ میلیارد تومان آمادۀ افتتاح داشتیم که برخی به بهره برداری رسید. آبرسانی به ۹۲ روستا با اعتبار بالغ ۶۰ میلیارد تومان آمادۀ افتتاح است.

وی افزود: کلنگ پروژۀ آبرسانی به ۱۱۵ روستا با اعتبار ۱۱۶ میلیارد تومان به زمین زده شد.

آخرین وضعیت ۳ پروژۀ ویژۀ فاضلاب

مدیرعامل آبفا استان کرمان در ادامه، دربارۀ پروژه های فاضلاب توضیح داد: برنامۀ وزارت نیرو در بخش فاضلاب این است که پروژه ها توسط بخش خصوصی اجرا شود. همچنین، وزارت نیرو تکلیف کرده که صنعت و فضای سبز باید از پساب و آب های غیرمتعارف استفاده کنند. جداسازی آب شرب از آب صنعت و فضای سبز نیز از رویکردهای اصلی وزارت نیرو است که در شهر کرمان بیش از ۹۰ درصد فضای سبز از شرب جدا شده ولی در سایر شهرها خیلی عقب هستیم و پیگیریم تا هرچه زودتر آب شرب و فضای سبز جدا شود.

عبدیان ادامه داد: در حال حاضر، ۱۴ درصد شهرهای استان از شبکۀ فاضلاب بهره مند هستند اما سه پروژه در شهرهای کرمان، سیرجان و زرند با اعتبارات بخش خصوصی درحال اجراست. در کرمان تاکنون ۶۰۰ کیلومتر و در سیرجان ۲۷۴ کیلومتر و در زرند ۲۳۶ کیلومتر لوله اجرا شده است.

وی افزود: فاضلاب سیرجان حداکثر تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد و فاضلاب کرمان هم امیدواریم تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد.

وی گفت: از مردم بابت مشکلاتی که اجرای پروژۀ فاضلاب در معابر ایجاد کرده عذرخواهی می کنم و درخواست داریم همراهی کنند تا فاضلاب کرمان تا سال ۱۴۰۳ به پایان برسد.

وی اظهار کرد: برای اجرای فاضلاب شهرهای رفسنجان، شهربابک، بردسیر و کهنوج فراخوان داده شده است. فاضلاب شهرهای ماهان و پاریز با اعتبارات دولتی در حال انجام است، مطالعات فاضلاب شهرهای بم و جیرفت انجام شده و مابقی شهرهای استان درحال مطالعه هستند.

انتهای پیام/