کارشناس مسئول پایش اداره کل محیط زیست استان:

تنها ۹ ایستگاه پایش آلودگی هوا در استان کرمان داریم

کارشناس مسئول پایش اداره کل محیط زیست استان با بیان اینکه در حال حاضر ۹ ایستگاه پایش آلودگی هوا در استان فعال است، گفت: این تعداد ایستگاه پایش آلودگی هوا پاسخگوی نیاز استان نیست.

به گزارش صدای زرند، مهرانگیز حیدریان با اشاره به افزایش گسترۀ پدیدۀ گردوغبار در سال های اخیر در استان افزود: صنعتی شدن استان نیز باعث افزایش کانون های تولید گردوغبار شده است و ما در تلاشیم تا ایستگاه های سنجش آلایندگی ها را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ایستگاه های کرمان و زرند مجهز به آنالایزر ذرات و گاز هستند و معیار سنجش ذراتی مثل گردو غبار(pm۱۰) را دارند.

وی بیان کرد: ایستگاه های انار، راور، بم، کهنوج، ریگان و فهرج فقط آنالایزر ذرات و هر دو معیار سنجش ذرات (pm۱۰ و ۲.۵pm ) که ذراتی مانند دود ماشین ها هستند را دارند.

او تاکید کرد: تلاش می کنیم آنالایزرهای تکمیلی را برای ایستگاه های انار، راور، بم، کهنوج، ریگان و فهرج بگیریم که حداقل داده های ما از ذرات کامل باشد.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان معتقد است که تعداد ایستگاه های فعلی پایش آلودگی هوا تکافوی سطح استان را نمی دهد.

حیدریان افزایش ایستگاه های سنجش آلایندگی ها به خصوص با آنالایزر ذرات را منوط به همت فرمانداران در سطح شهرهای استان دانست و گفت: در تلاشیم که بتوانیم اعتبارات ملی و استانی را برای تامین این ایستگاه ها جذب کنیم.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان همچنین اظهار کرد: مهم ترین معیار استاندارد بودن برای دستگاه های پایش تهیه این دستگاه ها از برندهای معتبر است و تمامی ایستگاه های نصب شده در استان شامل استانداردهای لازم هستند.

وی بیان کرد: تنها یک دستگاه پایش استاندارد ذرات چیزی حدود ۲۰ میلیارد ریال برای یک ایستگاه هزینه دارد.

او تاکید کرد: برای تهیۀ ایستگاه به منظور پوشش کامل استان و اخذ اطلاعات کامل تر نیاز به تامین اعتبارات ویژه در سطح ملی داریم؛ از آن گذشته راهبری، سرویس و کالیبراسیون ایستگاه های موجود نیز باید توسط شرکت های متخصص انجام شود که اهمیت بسیار زیادی دارد چون همه تلاش ما این است که نهایتا بتوانیم داده ای را تهیه کنیم که بتوانیم به آن اتکا کرده و از صحت آن مطمئن باشیم. به همین دلیل هزینه های نگهداری ایستگاه ها هم خیلی بالاست.

حیدریان ادامه داد: قطعات ایستگاه های پایش آلودگی هوا خارجی است و برای تهیۀ آن ها باید هزینه زیادی شود؛ از این رو توقع می رود اعتبارات ملی برای نگهداری چیزی که داریم به اندازه کافی وجود داشته باشد.

او افزود: تاسیسات ایستگاه های پایش گردو غبار به دلیل اهمیت گواهی های بین المللی در حال حاضر همه خارجی هستند و کشورهای موثر در این موضوع نیز ژاپن، آلمان و آمریکا هستند.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان توضیح داد: در سال های اخیر، برخی شرکت های دانش بنیان داخل کشور هم در حال تلاش برای ساخت تجهیزات فوق بوده اند و در حال گذراندن مراحلی برای تاییدیه های نهایی هستند که بتوانند قطعات تولیدی را به صورت قطعی وارد بازار کنند.

انتهای پیام/