حسن‌پور نماینده سیرجان و بردسیر در جمع خبرنگاران:

فولادها باعث کم‌آبی در استان کرمان نیستند

برای پروژه‌های فولادی سه هزار مگاوات برق کم داریم | انتقال آب خلیج‌فارس از سرچشمه به کرمان به همت مدیران آبفا بستگی دارد | در سیرجان و بردسیر پایین‌ترین نرخ بیکاری را داریم | هیچ‌وقت به مسائل سیاسی ورود نمی‌کنم

برای پروژه‌های فولادی سه هزار مگاوات برق کم داریم | انتقال آب خلیج‌فارس از سرچشمه به کرمان به همت مدیران آبفا بستگی دارد | در سیرجان و بردسیر پایین‌ترین نرخ بیکاری را داریم | هیچ‌وقت به مسائل سیاسی ورود نمی‌کنم


صدای زرند _ شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس در یک نشست خبری در کرمان، با دفاع از توسعۀ فولادی در استان تصریح کرد: دولت یک لیتر آب برای فولادها نداد و خود این واحدها همۀ آب موردنیازشان را خریدند؛ آبی که با آن محصولاتی کاشته می‌شد که نه ارزش اقتصادی داشت و نه ارزش غذایی، اما با این صنایع، تبدیل به احسن شد.

وی در عین حال گفت: اگر روند فعلی فولادها در بردسیر ادامه داشته باشد، در آینده، در این شهرستان هیچ معلمی نخواهیم داشت چرا که همه می‌خواهند در صنعت فولاد شاغل باشند.

حسن‌پور همچنین در پاسخ به این پرسش که طی روزهای گذشته از قطعی برق صنایع انتقاد کرده‌اید؛ برنامۀ شما برای تامین برق چیست؟ توضیح داد: انتقاد صریح و شفاف بنده به شرکت‌هایی است که پول خود را در بانک گذاشته و دارند سود می‌گیرند. چرا زیرساخت برق را آماده نکردند؟ کدام شرکت بوده که نمی‌توانسته ۱۰۰ یا۲۰۰ مگاوات برق خود را تامین کند؟.

وی افزود: یک سال است مس سرچشمه در ۱۰ جلسه قول داده که۷۵۰ مگاوات برق در کرمان و تبریز راه‌اندازی کند اما هر روز می‌گویند در حال مشاوره و مطالعه است. این یعنی روحیۀ جهادی حاکم نیست و مدیران، جسور و تصمیم‌گیر نیستند. در کنار آن بقیۀ شرکت‌ها هم مسئولیت دارند.

وی ادامه داد: اگر دولت برنامه‌ای واضح و مشخص داشت که هرکس می‌خواهد کارخانه احداث کند باید برق را از طریق انرژی پاک و خورشیدی و سبز تامین کند، به چنین شرایطی دچار نمی‌شدیم.

وی با بیان اینکه برای پروژه‌های فولادی سه هزار مگاوات انرژی برق برای آینده در کرمان کم داریم، تاکید کرد: موضوع برق در استان، نیاز به مطالبه‌گری همگانی دارد.

وی ۱۲ تیرماه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این انتقاد که درحوزۀ انتخابیه خود موفق بودید اما حرکت‌های شجاعانه و عدالت‌طلبانه از شما نمی‌بینیم. آیا شما مسائل سیرجان را فدای تعامل کردید؟ این حجم از فقر و فساد و ناکارآمدی دولت سیزدهم را چرا فریاد نمی‌زنید؟ گفت: فکر نمی‌کنم هیچ نماینده‌ای مثل بنده در حوزۀ مسائل ملی و کلان کشور ورود کرده باشد. اولین فریادم ۱۴ سال قبل در حوزۀ انتقال آب حوضه به حوضه بوده است. بنده هیچ‌وقت به مسائل سیاسی ورود نمی‌کنم اما انثقال آب خلیج‌فارس را پیگیری کردیم تا اینکه به عنوان پروژه‌ای ملی و حتی فراملی کلید خورد.

وی ادامه داد: زمانی بود که برخی همکاران شما کاریکاتور می‌کشیدند و می‌گفتند فلانی می‌خواهد فولاد به استان بیاورد. آب را از کجا می‌آورد؟ من گفتم از کرۀ ماه! کسی باور نمی‌کرد آب خلیج‌فارس به سیرجان و یزد و اردکان برسد و بشود شعار محوری طرح آمایش کشوری. مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور فرمودند چند کار مهم مثل پروژۀ خلیج‌فارس در این دوره انجام شود.

حسن‌پور اظهار کرد: کسی نیستم که یک جناح سیاسی پشت سرم باشد. در یک ماه گذشته، به پنج استان کشور رفتم و مستقیما با مردم صحبت کردم و مشکلات را شناسایی و پیگیری کردیم. ممکن است منتقدان بگویند مگر بردسیر را آباد کردی که مثلا به بوکان رفته‌ای؟.

وی بیان کرد: دربارۀ عملکردم از آقایان پزشکیان و باهنر سوال کنید. من هرچه انجام داده‌ام، وظیفه‌ام بوده و منتی برکسی ندارم.

حسن‌پور اظهار کرد: اگر مردم با من همکاری نمی‌کردند قطعا توفیقی نداشتم. بنده را انتخاب کردند و تاکنون تنهایم نگذاشتند و هرجا مشکلی بوده و به مردم مراجعه کردم با من همکاری کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد در دورۀ بعدی انتخابات مجلس قصد دارید کاندیدای کرمان و راور شوید؟ گفت: هنوز دو سال تا انتخابات است و در کرمان هم که فراوانی نعمت است.

وی افزود: نماینده، نمایندۀ همۀ ملت است. اگر روزی فکر کنم در مثلا آذربایجان می‌توانم خدمت بهتری انجام دهم، در خدمتشان خواهم بود».

وی بیان کرد: «صادقانه بگویم فعلا هیچ تصمیمی (برای کاندیدا شدن از حوزۀ انتخابیۀ کرمان و راور) ندارم.

دفاع از اشتغال‌زایی فولادها

وی در پاسخ به انتقاد دیگری مبنی بر اینکه شما بیش‌تر نمایندۀ سیرجان هستید نه بردسیر؛ کارخانۀ قند بردسیر سال‌هاست که تعطیل شده و تبعات منفی زیادی داشته است. از طرفی، صنایع فولاد را جایگزین قند کردید که نیروی متخصص نیاز دارد و از مردم بومی استفاده نمی‌شود؛ گفت: امروز افتخارم این است در سیرجان و بردسیر پایین‌ترین نرخ بیکاری را به نسبت کشور داریم. بیکاری هست اما همه می‌خواهند در گل‌گهر کار کنند. پایین‌ترین نرخ بیکاری را نسبت به کشور داریم. برخی اما می‌گویند نرخ بیکاری بالاست؛ مدارک و مستندات وجود دارد که نشان می‌دهد شرایط چگونه است.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات ما این است که اطلاع‌رسانی ضعیف است و بر روی نداشته‌ها بیش‌تر متمرکز هستیم تا داشته‌ها، ادامه داد: خواهش می‌کنم بگویید کارخانۀ قند زمانی بنده وارد مجلس شدم چگونه بود؟ چند سال قبل از بنده تعطیل شده و با خاک یکسان شده بود؟ وقتی من انتخاب شدم، ۸۰۰ نفر نیرو که سه، چهار ماه حقوق نگرفته بودند را داشتیم. با همکاری مسئولین وقت ده‌ها جلسه در وزارت کار برگزار کردیم و این نیروها را تعیین‌تکلیف کردیم؛ بیمه را گرفتند و وضعیت حقوق‌شان مشخص شد.

وی ادامه داد: امروز هم ۱۱ کارخانۀ کوچک و بزرگ فولاد در بردسیر داریم. ۱۱۰۰ نفر نیروی بیمه‌شده فقط کارخانۀ مشیز دارد.

وی گفت: روزی به لاله‌زار رفتم با ۱۸ میلیون تومان آلاچیقی ساختیم. امروز یک نفر بیکار در لاله‌زار نیست. بیش از چند هزار نفر در ایام گل از سراسر استان کرمان و سیستان و بلوچستان مشغول می‌شوند.

وی بیان کرد: در نگار اما بیکار داریم. این صنایع، رشتۀ ادبیات و پرستاری و حقوق را یا نمی‌خواهند یا فقط یک نفر می‌خواهند.

وی با بیان اینکه آنچه می‌گویم کار نظام است، افزود: بررسی کنید که هلدینگ خاورمیانه به اندازۀ چند لیتر آب مصرف می‌کند و چند هزار پرسنل دارد؟.

حسن‌پور اظهار کرد: وقت آزمون استخدامی، اولویت یک بردسیر است ولی اگر نیروی تخصصی بخواهند که نباشد، از دیگر شهرها می‌گیرند.

نماینده سیرجان و بردسیر گفت: زمانی ۸۰۰ نفر در کارخانۀ قند مشغول بودند و الان بیش از شش هزار نفر فقط در فولادها لیست بیمه‌شده داریم. درصدی از این نیروها غیربومی هستند ولی پرسنل با آزمون وارد شده و ۹۰ درصدشان بردسیری هستند.

وی افزود: کجای استان کارگر می‌خواهند و نیست؟ در بردسیر خوراک دام ۳۰ نفر پرسنل می‌خواهد و یک ماه تعطیل است چون کسی در این واحد کار نمی‌کند.

وی اظهار کرد: ۲۵۰ نفر هم در مرغداری بردسیر در دشت نگار مشغول شده‌اند. شرکت سیمرغ در هفت طبقه تولید تخم‌مرغ دارد. برخی می‌گویند سیمرغ ماهانه هفت میلیون تومان بیش‌تر نمی‌دهد برویم در فولاد مشغول بشویم!

وی اعلام کرد: الان نیاز فوری به ۱۰۰ نفر کارگر در بردسیر داریم ولی هرکس میز می‌خواهد نیست. هرکس استخدام دولتی می‌خواهد نیست استخدام دولتی و میز مرد. همه باید دست به دست هم بدهیم و برای پیشرفت کشور تلاش کنیم.

آب حساس‌ترین موضوع استان

نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس در ادامه، در پاسخ به فردای‌کرمان دربارۀ تامین برق و پروژۀ انتقال آب خلیج‌فارس که قرار است به شهر کرمان برسد، گفت: تا کاری انجام ندهم، شعارش را نداده و نمی‌دهم. اولین کاری که چند سال قبل انجام دادم، این بود که پنج شرکت انرژی نو را به سیرجان آوردم. یکی آقای صادقی از یزد بود که ده‌ها پروژۀ انرژی خورشیدی با سرمایۀ مردم ایجاد کرد.

وی افزود: در کمیته امداد، اولین جایی شروع کردیم با ۳۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه در بخش بلورد بود که امروز تابلو دارد به شهر بدون بیکار خوش آمدید. آنجا یک خانوادۀ کمیته امداد بین دو و نیم تا چهار میلیون تومان سود دارد و دیگر نیاز نیست برای ارقام کوچک ۵۰ هزار تومانی به کمیته امداد مراجعه کند.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین برق، نیاز به مطالبه‌گری همگانی داریم، ادامه داد: حساس‌ترین موضوع استان کرمان آب است. آب خلیج‌فارس الان در مس سرچشمه است. بقیۀ کار و اینکه به شهر کرمان برسد، به همت مدیران آبفا بستگی دارد.

حسن‌پور تاکید کرد: تنها راه نجات شهر کرمان و شهرهای شمالی و جنوبی انتقال آب حوضه به حوضه است.

وی ادامه داد: بیش‌ترین خسارت از برداشت آب زیرزمینی را بردسیر می‌بیند. الان آب از بردسیر به کرمان می‌آید و باید جواب بیکاری بردسیر را بدهیم. چاه‌های آبی که به کرمان و رفسنجان می‌رود را به ما بدهند، قول می‌دهیم شمارش معکوس را شروع کنیم که مردم کرمان برای کار به آنجا بیایند.

دفاع دوباره از فولادها

وی در ادامه، دربارۀ مصرف آب واحدهای فولادی توضیح داد: دولت یک لیتر آب برای فولادها نداد. همۀ آب را خود این واحدها خریدند. آبی که با آن محصولاتی کاشته می‌شد که نه ارزش اقتصادی داشت و نه غذایی داشت که تبدیل به احسن شد.

نماینده سیرجان و بردسیر اظهار کرد: یک‌هزار و ۱۰۰ حلقه چاه در سیرجان داریم که بیش از یک‌هزار و ۵۰ حلقۀ آن در بخش کشاورزی است آن هم در شرایطی که امسال برداشت پسته زیرصفر است!.

وی با بیان اینکه کم‌تر از ۵۰ چاه آب در اختیار فولادهاست، تاکید کرد: فولادها باعث کم‌آبی در استان نیستند.

حسن‌پور با بیان اینکه فولادها نسبت به کشاورزی بالاترین اشتغال را دارند، در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: تنها نقطه‌ای که زنجیرۀ تولید فولاد در آن تکمیل شده استان کرمان است. در حال حاضر، سنگ‌آهن به کنسانتره و گندله و آهن اسفنجی و شمش و در بردسیر به میلگرد تبدیل می‌شود در حالی که یک زمانی سنگ‌آهن به دیگر استان‌ها می‌فرستادیم، امروز میلگرد صادر می‌کنیم.

وی افزود: ۱۴ سال قبل یک گرم فولاد در استان تولید نداشتیم و امروز جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در کشور شده‌ایم و اصفهانی‌ها و خوزستانی‌ها و خارجی‌ها دارند به ما غبطه می‌خورند.

تاکید بر بومی‌سازی

وی سپس اظهار کرد: چهار سال است در سیرجان شرکت‌های دانش‌بنیان را فعال کرده‌ایم و دانشگاه آزاد سیرجان در کشور، در حوزۀ ارتباط صنعت و دانشگاه الگو شده است. در دانشگاه صنعتی نیز اصلا به دنبال فولاد نیستیم و این‌طور نیست یک‌بعدی حرکت کنیم.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد سیرجان سال گذشته، با گهرزمین۷۰ میلیارد قرارداد تولید قطعه داشتند. در حال حاضر، ۸۰ درصد پول استان خارج می‌شود. چرا فکری نمی‌شود بومی‌سازی در کرمان راه‌اندازی کنیم؟.

کمبود شدید پروتئین در استان

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: الان کمبود شدید پروتئین در استان داریم. سرمایه‌گذار برای تولید پنج میلیون قطعه مرغ آوردیم. بیش از یک سال و نیم است که در ادارات رفت و آمد کرده‌ایم و وزیر و استاندار را دیده‌ایم اما آخر سر، یک کارشناس می‌آید و جمله‌ای می‌گوید و ما هم باید به نظرات کارشناسی احترام بگذاریم.

وی با بیان اینکه برای سیرجان و بردسیر طرح آمایش پیاده‌سازی شده است، تاکید کرد: به صورت جدی پیگیر تحقق سرمایه‌گذاری در تولید پنج میلیون قطعه مرغ هستیم.

انتهای پیام/