هشدار دامپزشکی زرند

احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو

با آغاز فصل گرم و تکثیر و ازدیاد جمعیت حشرات بویژه انگل هایی مانند کک و کنه احتمال شیوع بیماری CCHF یا تب کریمه کنگو افزایش پیدا می کند.

با آغاز فصل گرم و تکثیر و ازدیاد جمعیت حشرات بویژه انگل هایی مانند کک و کنه احتمال شیوع بیماری CCHF یا تب کریمه کنگو افزایش پیدا می کند.

به گزارش صدای زرند، حسن لطفعلی پور رئیس اداره دامپزشکی شهرستان در این رابطه اظهار داشت: بیماری CCHF یکی از بیماری های ویروسی و واگیر است که در دام هیچ گونه علائم مشهودی ندارد ولی برای انسان بسیار خطرناک و مهلک می باشد. وی افزود: این بیماری از دام به انسان از طریق تماس با هر گونه ترشحات دام های آلوده مانند، مصرف فراورده های آلوده و همچنین از طریق گزش کنه و له کردن کنه با دست منتقل می گردد.

رئیس اداره دامپزشکی در خصوص مراقبت های لازم برای افرادی که در ارتباط مستقیم با دام و فراوده های دامی هستند تاکید کرد: بسیاری از افراد مانند دامداران، پرسنل کشتارگاه دام، قصاب ها که ارتباط نزدیک با دام و فراودهای آن دارند در اولویت بیماری هستند و بایستی مراقبت های لازم را داشته باشند.

وی افزود: استفاده از ماسک و دستکش و همچنین اجتناب از برخی رفتارهای پر خطر نظیر گذاشتن چاقوی آلوده در دهان، مصرف جگر و سایر فراورده ها به صورت خام و حتی نیمه پز می تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.لطفعلی پور همچنین به همه مصرف کنندگان گوشت قرمز هشدار داد: مردم بایستی گوشت خود را از مراکز معتبر تهیه نموده و گوشت بایستی مهمور به مهر دامپزشکی ولیبل مخصوص کشتارگاه باشد.

لطفعلی‌پور یادآور شد.عامل این بیماری در اثر نگهداری گوشت تازه به مدت ۲۴ ساعت و آلایش های خوراکی نظیر جگر و قلوه به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۴ درجه یعنی دمای یخچال از بین میرود.وی افزود: از اقدامات مهم پیشگیری از بیماری مبارزه با کنه ها و سایر حشرات در دامداری ها می باشد که به دامدارن جهت حفظ سلامت خود و خانواده و همچین سایر مردم تاکید می گردد اماکن دامی و بدن دام ها را با سموم موجود در داروخانه های دامپزشکی سم پاشی نمایند.

انتهای پیام/