طرح دوستی با یار مهربان/

معرفی کتاب «تاریخ سیاسی خوارج شمال آفریقا»

کتاب «تاریخ سیاسی خوارج شمال آفریقا» اثر تحقیقی دکتر رضا کردی از نویسندگان و اساتید دانشگاه آزاد زرند می‌باشد که به بررسی جریان خوارج پرداخته است.

کتاب «تاریخ سیاسی خوارج شمال آفریقا» اثر تحقیقی دکتر رضا کردی از نویسندگان و اساتید دانشگاه آزاد زرند می‌باشد که به بررسی جریان خوارج پرداخته است.

صدای زرند: پیدایش جریان مذهبی – سیاسی خوارج از نکته‌های تأمل برانگیز تاریخ اسلام است. این گروه در آغاز پیدایش خود در ماجرای صفین و پس از جریان موسوم به “حکمیت”، با برداشتی سطحی از قرآن، حق حکمیت و داوری انسان‌ها در منازعات میان انسان‌های دیگر را انکار کرد.

پس از این انکار حتی فرمانروایی و سلطه سیاسی انسان‌ها را بر انسان‌ها ناروا شمرد و آن را تنها متعلق به خدا دانست. این گروه اگر چه به سبب اقدامات تندروانه حاصل از کافر شماری بیشتر مسلمانان در ماجرای “نهروان” قلع و قمع شد، اما همانگونه که امام علی (ع) پیش‌بینی کرده بود، دنباله‌های آنان تا قرن‌ها در صحنه سیاسی جهان اسلام ماندند و به خصوص در مبارزه با دستگاه خلافت اموی نقش مهمی ایفا کردند.

این اثر کوشیده با تکیه بر داده‌های منابع، فرایند شکل‌گیری این نوع از حکومت‌ها را در آن فراز از تاریخ اسلام مورد بازکاوی قرار دهد. این کتاب علاوه بر مقدمه و نتیجه در ۹ فصل سامان یافته است. وجود نمایه‌های اعلام، اماکن، و فرق و قبایل از نکات قابل توجه این اثر است. این اثر در «انتشارات سمت» تهران به طبع چاپ رسیده است.

درباره‌ی نویسنده کتاب

رضا کردی در بهمن ۱۳۴۷ در شهرستان زرند متولد شد. زبان و ادبیات عربی و مقداری از علوم سیاسی را در حوزه علمیه قم و موسسه آموزش عالی باقرالعلوم قم فرا گرفت.

وی پس از قبولی در کنکور سال ۶۸ وارد دانشگاه تهران شد و در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ از کارشناسی تا دکترا را در رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی مراحل تحصیلات عالی را پشت سر گذاشت.

تاکنون از ایشان ۵ عنوان کتاب و ۱۹ مقاله علمی به چاپ رسیده است. علاوه بر آن راهنمایی، مشاوره و داوری بیش از ۲۰۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و داوری حدود ۴۰ مقاله برای نشریات علمی تخصصی و علمی پژوهشی در رزومه کاری دکتر رضا کردی است.

 

انتهای پیام/