یادداشت کوتاه - جواد زمانی:

اندر احوال خسارتی که از زلزله می‌بریم اما فعلاً نمی‌بینند!

هرچند خوشبختانه ما زرندی‌های در زلزله امروز به گفته مسئولین خسارت ندیده‌ایم و زنده‌ایم، اما شکی نیست که ما همواره از زلزله خسارت دیده‌ایم و می‌بینیم.

هرچند خوشبختانه ما زرندی‌های در زلزله امروز به گفته مسئولین خسارت ندیده‌ایم و زنده‌ایم، اما شکی نیست که ما همواره از زلزله خسارت دیده‌ایم و می‌بینیم.

صدای زرند – جواد زمانی: معمولاً وقتی از مسئولین در مورد زلزله سوال می‌کنیم، همین که کسی نمرده باشد، خسارت را جزئی اعلام می‌کنند، اما به واقع ما همواره در حال خسارت دیدن از زلزله هستیم.

اگر شکسته شدن شیشه خانه‌ها و وسایل منازل و مغازه‌ها و ریختن دیوارهای برخی منازل مردم خسارت نیست، پس چیست؟! درست است که خدا را شکر که کسی فوت نکرده است، اما اینها همه خسارت محسوب می‌شود مخصوصاً برای آنان که به نان شب خود هم محتاجند؛ اما برای این قلم مهمتر از این خسارت‌های مالی، خسارت‌های روحی و روانی که هر روز به مردم این شهر به ویژه آنان که در خانه‌های غیرمقاوم زندگی می‌کنند، است. به نظر شما با وقوع سالی چند مرتبه زلزله در یک منطقه، دیگه حالی به آدم می‌مونه؟!

شاید حرف اول زرند را از حرف اول زلزله گرفته باشند و در بیان بهتر باید گفت زرند همواره روی مدار لرزه‌های ناگهانی بوده، هست و خواهد بود. وقتی دکتر بهرام عکاشه پدر علم لرزه شناسی ایران با بررسی شرایط شهرستان زرند می‌گوید: “این منطقه استعداد وقوع زلزله با بزرگی ۷ ریشتر را هم دارد”، چگونه است که مسئولین این شهرستان همواره یکی از دغدغه‌های مهم خود را به پیدا کردن راهکارهایی برای افزایش تعداد خانه‌های مقاوم در این شهرستان از مسیر دادن تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی، نمی‌گذارند؟ البته تسهیلاتی که برای هر خانواده‌ای قابل دریافت باشد و نه فقط خانواده‌های مرفع کم درد…

فقط جهت اطلاع می‌گویم که بدانید “زلزله ۶ ریشتری نسبت به زلزله ۵ ریشتری، شاید فقط یک واحد بیشتر باشد اما ۳۲ برابر انرژی بیشتری آزاد می‌کند، و زلزله ۷ ریشتری نیز ۳۲ برابر زلزله ۶ ریشتری قدرت دارد.”

انتهای پیام/