رئیس اداره بهزیستی زرند:

خَیرین، یک بالِ اداره بهزیستی هستند

رئیس اداره بهزیستی زرند در گفتگویی با صدای زرند، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این اداره در سال‌های اخیر با تشکر از همکاران خود در این اداره و حضو خیرین در کمک و یاری‌رسانی به افراد تحت پوشش این اداره، اظهارداشت: حضور خیرین به عنوان شرکای اجتماعی ما، در کنار فعالیت سخت‌کوشانه همکاران ما، مانند دو بال برای پیشبرد طرح‌های اداره بهزیستی هستند.

رئیس اداره بهزیستی زرند در گفتگویی با صدای زرند، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این اداره در سال‌های اخیر با تشکر از همکاران خود در این اداره و حضو خیرین در کمک و یاری‌رسانی به افراد تحت پوشش این اداره، اظهارداشت: حضور خیرین به عنوان شرکای اجتماعی ما، در کنار فعالیت سخت‌کوشانه همکاران ما، مانند دو بال برای پیشبرد طرح‌های اداره بهزیستی هستند.

به گزارش صدای زرند، “امیر ابراهیمی زرندی” با بیان اینکه سازمان بهزیستی بیش از ۱۷۰ ماموریت در بخش‌های مختلف اجتماعی و پیشگیری دارد و این سازمان سال جدید را با شعار «به‌زیستن در گام دوم» شروع کرده است، تاکید کرد: ما به حضور خیرین برای انجام فعالیت‌های خود بسیار نیازمند هستیم، هرچند خیرین در این زمینه کمک‌های زیادی در واحدهای نگهداری کودکان و بحث اجاره‌بهای مهدهای کودک به ما داشته‌اند، اما امیدواریم با تکمیل واحدهای صنعتی بتوانیم شاهد افزایش حضور صنایع برای حمایت از افراد تحت پوشش بهزیستی باشیم.

وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی کارخانجات فعال و در حال ساخت در زرند، بیان داشت: در این زمینه فولاد زرند ایرانیان مبالغی به این اداره کمک داشته است که جای تقدیر دارد، اما با توجه به گسترده بودن جامعه هدف و تحت پوشش اداره بهزیستی، نیاز ما بیش از این می‌باشد و این کارخانجات در راستای مسئولیت اجتماعی که دارند باید بیشتر به اینگونه ادارات کمک نمایند.

او افزود: ما کشوری هستیم که رو به سالمند شدن پیش می‌رود و در این زمینه نیاز است کارها و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود تا زمینه حضور سالمندان در جامعه فراهم باشد؛ در حال حاضر اگر در خیابان‌های زرند دور بزنیم صحنه‌هایی نامناسب از حضور سالمندان را مشاهده می‌کنیم که این موضوع چندان جالب و مناسب نیست.

ابراهیمی ادامه داد: ما برای زرند راه‌اندازی «بنیاد فرزانگان» را در دست اجرا داشتیم که متاسفانه به دلیل شرایط ناشی از کرونا این موضوع به تعویق افتاده است؛ در این بنیاد تلاش می‌شود که بدون اینکه سالمند از خانواده خود جدا شود به او خدمات داده شود و با ایجاد تفریحات سالم به این عزیزان خدمت‌رسانی خواهد شد.

ابراهیمی رویکرد اصلی اداره بهزیستی در بحث کودکان فاقد سرپرست موثر را مسئولیت‌پذیری افراد خانواده آن‌ها دانست و بیان داشت: متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود را از دست داده‌اند. در گذشته اگر خدایی ناکرده کسی فوت می‌کرد که فرزندی داشت و یا فرزندی در خانواده دچار مشکل می‌شد، افراد خانواده از آن فرزند حمایت می‌کردند، اما در حال حاضر این چنین نیست و این موضوع برای بهزیستی هزینه‌های زیادی در پی داشته است.

وی اظهارداشت: ما در زرند برای نگهداری از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر هفت «خانه کودک و نوجوان» داریم اما خوشبختانه توانسته‌ایم نگهداری از حدود ۱۳۰ کودک را از مسیر «بازپیوند» به اعضای خانواده‌اش بدهیم که در این زمینه «هزینه امداد» که تقریباً ماهانه مبلغی حدود ۷۰۰ هزار تومان است را برای نگهداری از کودک به افراد خانواده که از این کودک نگهداری می‌کنند، پرداخت می‌شود.

امیر ابراهیمی از وجود واحدهای مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره بعد از ازدواج و مشاوره‌های ژنتیکی در کنار آزمایشگاه‌های لازم در این زمینه تحت مدیریت یا نظارت اداره بهزیستی زرند خبر داد و بیان کرد: متاسفانه در سال‌های قبل ما شاهد خانواده‌هایی حتی با سه معلول هم بوده‌ایم ولی در حال حاضر و خوشبختانه این موضوع کمتر شده است. در حال حاضر با امکاناتی که وجود دارد دیگر نباید معلولیت‌زایی داشته باشیم و با این پیشرفتی که در علم وجود داشته است، دیگر نباید معلولیت در هر زمینه‌ای در خانواده‌های وجود داشته باشد.

وی ادامه‌داد: معلولیت شنوایی هم نیازمند تست‌های است که خانواده‌ها همانند اینکه فرزند خود را برای تست تیروئید می‌برند، حتماً باید از فرزندان خود در مورد شنوایی تست بگیرند تا با امکاناتی که وجود دارد، شاهد معلولیت‌هایی از این دست هم نباشیم.

رئیس اداره بهزیستی زرند با تاکید بر سختی کار واحدهای تحت پوشش این اداره بعد از شیوع ویروس کرونا، اظهارداشت: نگهداری از ۲۰۰ معلول در مراکز در این شرایط کار سختی است. مراکز ما در بسیاری زمان‌ها قرنطینه ۷۲ ساعته و حتی هفتگی می‌شدند و در این ایام پرسنل نباید از مراکز خارج می‌شدند که این موضوع فشار زیادی را به پرسنل وارد کرد، اما خوشبختانه تا این لحظه وجود هیچ مورد مثبت کرونایی در مراکز ما گزارش نشده است.

وی از دیگر کارهای سازمان بهزیستی در ایام کرونا را فعال بودن سامانه تلفنی ۱۴۸۰ دانست و اظهارداشت: مردم به دلیل ماندن در خانه ناشی از ویروس کرونا دچار مشکلات روحی می‌شوند و از طرفی نیازمند مشاوره‌هایی در این زمینه هستند که سامانه ۱۴۸۰ در این زمینه و به صورت شبانه‌روزی فعال بوده است و در طول مدت شیوع کرونا این سامانه با ۳۵ درصد افزایش در تماس‌ها به بیش از ۴۳ هزار تماس پاسخ داده است و مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم در این حیطه را به افراد داده است.

ابراهیمی با اشاره به آثار ناشی از وجود اعتیاد در جامعه، اظهارداشت: حدود ۴۰۰۰ شهید در بحث مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم و طبق آمار بخش زیادی از زندانیان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع مواد مخدر مرتبط می‌شوند که این نشان می‌دهد غیر از ارگان‌های دولتی مردم و به ویژه خانواده‌ها هم باید در بحث مبارزه با این معضل اجتماعی پا به میدان بگذارند و خود را در این زمینه مسئول بدانند.

وی افزود: مبارزه با اعتیاد در دو بعد قابل بررسی و انجام است که در بعد اول موضوع پیشگیری است و نیازمند آموزش می‌باشد و بعد دیگر در بحث ترک اعتیاد است که فرد معتاد ضمن سم‌زدایی نیازمند به آموزش‌هایی در زمینه اجتماعی، روانی و حرفه‌آموزی است که اداره بهزیستی در زمینه مبارزه با معضل اعتیاد و در هر دو بعد فعالیت‌های موثر و خوبی داشته است.

 

انتهای پیام/