برنامه‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل کرمان در سال ۹۹

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی اجتماعی دادگستری کل استان کرمان به بیان اهم برنامه‌ها و راهبردهای این معاونت در شورای پیشگیری از وقوع جرم در سال جاریِ استان پرداخت.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی اجتماعی دادگستری کل استان کرمان به بیان اهم برنامه‌ها و راهبردهای این معاونت در شورای پیشگیری از وقوع جرم در سال جاریِ استان پرداخت.

به گزارش صدای زرند، “سیدمهدی قویدل” اظهار داشت: مقام معظم رهبری می فرمایند: «پیشگیری از وقوع جرم یک موضوع فرا قوه‌ای است»، بنابراین قوه قضائیه برای پیشگیری از جرم باید ارتباط خود را با دستگاه‌های مرتبط با این مساله مستحکم و نقاط اشتراک را تقویت کند.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری موضوعی کاملاً علمی است، افزود: برای شناسایی عوامل جرم و آسیب‌های ناشی از آن باید با صاحب نظران و کارشناسان این موضوع مشورت و همکاری شود.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی اجتماعی دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: پیشگیری از وقوع جرم از وظایف قوه قضائیه است و در قانون اساسی و سایر قوانین به ویژه قانون پیشگیری از وقوع جرم مصوب سال ۹۴ بر آن تاکید شده است که خوشبختانه طی چند سال اخیر این مقوله در دستورکار دستگاه قضایی و همه دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته است.

قویدل با یادآوی اینکه در سال‌های اخیر موضوع پیشگیری، از متون علمیِ دانشگاهی خارج و در متن قوانین و مجامع موقعیت ممتازی پیدا کرده است، گفت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با پشتوانه و حمایت شورای پیشگیری استان به ویژه رییس کل دادگستری، دادستان و مقامات قضایی استان چند اصل را به عنوان راهبردهای مهم در دستور کار قرار داده است.

این مقام قضایی ادامه داد: مدیریت موضوعات پیشگیرانه در سطح استان با انجام اقدامات میدانی، رصد جرایم، آسیب‌ها و نظارت قانونی از نخستین راهبردهای این معاونت است، همچنین مسئول‌سازی ادارات اجرایی و نهادهای فرهنگی در وقوع جرائم و آسیب‌ها، ارتقاء مسئولیت‌پذیری اجتماعی و مشارکت‌های مدنی، مدیریت پیشگیری و افزایش نظارت‌ها با اقدامات میدانی، تعامل و همگرایی با دستگاه‌های متولی پیشگیری و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توان علمی، فرهنگی و قضایی نیز از دیگر اولویت‌های کاری ما محسوب می‌شوند.

قویدل در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه اهمیت شورای پیشگیری با اهمیت شورای تامین استان برابر است، گفت: قصد داریم در زمینه برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم با پشتوانه حقوقی – قضایی، قدرت تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیرنده و مجری، حذف پیچیدگی‌های اداری، عضویت اکثر مدیران ارشد استان و رسیدگی به موضوعات مهمی که می‌تواند زمینه‌ساز جرائم امنیتی باشد، گام‌های بلندی برداریم.

وی در پایان به امکان رسانه‌ای شدن بیش از پیش اقدامات و افزایش مطالبه‌گری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های شورای پیشگیری از وقوع جرم می‌توان به نگاه فرابخشی و تشکیل کارگروه‌ها (با عضویت ادارات کل) و تشکیل پنج کارگروه تخصصی (با عضویت مدیران کل استان) اشاره کرد که امیدواریم این اقدامات با همت و حمایت همه مجموعه به نحو شایسته انجام شوند.

 

انتهای یپام/