کارگران ذغالسنگ گرفتار میان کارفرما، اداره کار و کرونا

مدیر عامل شرکت ذغالسنگ گفت: شرکت توانایی پرداخت حقوق کارگران در صورت کاهش ساعت کاری را ندارد، کارگران باید از بیمه بیکاری استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت ذغالسنگ گفت: شرکت توانایی پرداخت حقوق کارگران در صورت کاهش ساعت کاری را ندارد، کارگران باید از بیمه بیکاری استفاده کنند.

به گزارش صدای زرند، ویروس کرونا در استان اپیدیمی شده و به سرعت در گردش است.

در حالی که بسیاری از مشاغل در این روزها تعطیل یا دورکار شده اند و یا ساعت کاری آن ها کاهش پیدا کرده اما تا کنون تصمیمی در مورد معادن ذغالسنگ که قشر آسیب پذیر جامعه هستند گرفته نشده است.

در روزهای گذشته مدیر تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان از عدم امکان تعطیلی معادن خبر داده و گفته‌بود: کاهش شیفت و ساعت کاری معادن باید توسط کارفرما انجام شود.

اسماعیلی در مورد پرداخت دستمزد کارگران از بیمه بیکاری نیز توضیح داد: استفاده از بیمه بیکاری زمان بر است.

شفیعی سخنگوی ستاد پیشگری و مبازره با کرونای کرمان نیز در مورد تعطیلی معادن می‌گوید: نظر ما تعطیلی یا کاهش شیف کاری در کنار ضدعفونی مرتب و تست روزانه است.

یافته های خبرنگار کرمان نو از این معادن این گونه است که ضدعفونی معادن و تست کارگران انجام نمی شود و این کارگران در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند.

مدیر عامل شرکت ذغالسنگ می‌گوید: دلیل صحبت اداره کار در مورد این که تصمیم گیری برای کاهش ساعت کاری را کارفرما باید انجام دهد، عدم پرداخت بیمه بیکاری است.

مرتاض ادامه داد: شرکت ذغالسنگ توانایی پرداخت حقوق کارگران در صورت کاهش ساعت کاری را ندارد.

وی زمان بر بودن استفاده از بیمه بیکاری را رد کرده و گفت : اگر ستاد بحران یا شورای تامین استان تصمیم گیری کنند انجام این کار نهایت ۳ روزه صورت می‌گیرد.

مرتاض تاکید کرد: تامین اجتماعی حدود ۳ درصد از حقوق کارگران را به صورت ماهانه برای بیمه بیکاری می‌گیرد تا برای چنین روزهایی استفاده شود.

لازم به ذکر است در تبصره ۲ قانون بیمه بیکاری آمده: بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه و غیر مترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی و… بیکار می‌شوند، با معرفی واحد کار و ‌امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

حال باید دید در این روزهای حساس مسولان استانی برای حل مشکل کارگران معادن چه تدبیری می‌اندیشند.

انتهای پیام/

منبع : کرمان نو *** انتشار دهنده : میثم رضازاده