۱۰ ویژگی یک نماینده خوب

با نزدیک شدن به انتخابات، مردم سوال می‌کنند بهتراست سرنوشت خود را بدست چه کسی بسپاریم تا هم به وظیفه شرعی و ملی خود عمل کرده باشیم وهم فردی را که انتخاب نموده‌ایم فردی موثر برای حل مشکلات دنیوی و اخروی ما باشد.

با نزدیک شدن به انتخابات، مردم سوال می‌کنند بهتراست سرنوشت خود را بدست چه کسی بسپاریم تا هم به وظیفه شرعی و ملی خود عمل کرده باشیم وهم فردی را که انتخاب نموده‌ایم فردی موثر برای حل مشکلات دنیوی و اخروی ما باشد. به همین منظور مرور برخی از ویژگی‌های یک نماینده خوب خالی از لطف نیست.

۱- یک نماینده خوب باید «آشنا به احکام اسلام و امور سیاسی مسلمین» باشد، یعنی هم از مسائل روز جامعه خود آگاه باشد و هم از مسائل جهانی و متعهد به دین خدا، ارزش‌های حاکم بر جامعه و مردم باشد.

۲- «شناخت از نیازهای روز مردم» نه تنها در حوزه انتخابیه خود بلکه در کل کشور از ضروریات یک نماینده خوب است. هرچقدر آگاهی از نیاز مردم بیشتر باشد در بررسی مشکلات و دغدغه‌های آنان بخصوص مسئله جوانان و اشتغال کوشاتر خواهد بود.

۳- یک نماینده خوب «باید شجاع باشد» تا بتواند با شجاعت و قدرت بر حق و حقوق مردم پافشاری و استقامت نماید و از خود فداکاری نشان دهد و از هیچ کوششی دریغ نورزد و از کسی غیر از خدا نهراسد و منافع عمومی مردم را بر منافع خود و جناح سیاسی ترجیح دهد و در راه پیشرفت جامعه و مردم حاضر باشد از حق خود و گروه سیاسی متعلق به آن بگذرد.

۴- یک نماینده خوب باید «با درد و رنج مردم آشنا و زجر کشیده باشد»؛ یعنی از داخل قشر متوسطه جامعه باشد تا درد مردم و قشر ضعیف را حس کرده و برای رفع مشکلات آنان تلاش وافر داشته باشد.

۵- داشتن «شناخت نسبی نسبت به حوزه‌های مختلف» اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و… از دیگر ویژگی‌های یک نماینده خوب است، بطوریکه بتواند در تصمیم‌گیری این بخش‌های مهم موثر باشد.

۶- داشتن «تخصص و مهارت» کافی در یک یا چند موضوع  برای نماینده مجلس لازم است تا بتواند در کمیسیون‌های مجلس برای خود جایگاهی بدست آورد و نظرات او نافذ باشد.

۷- یک نماینده باید بتواند تخصصی را که دارد از قوه به فعل برساند. «چالاک، سخت‌کوش، خوش بیان و پیگر باشد» و از هنرو تخصص خود به نحو احسن به نفع مردم استفاده کند.

۸- یک نماینده اگر «سابقه مدیریت و دارای تجربه کاری» باشد موفق تر خواهد بود. نماینده‌ای که تجربه داشته باشد و مشکلات و پیچ و خم‌های اداری را طی کرده و کار کشته باشد سریعتر می‌تواند در صدد رفع نیازهای مردم برآید.

۹- «نفوذ و شخصیت فردی» یکی دیگر از خصلت‌های یک نماینده خوب است که در بیشتر کارها مخصوصاً ارتباط با مسئولین رده بالای کشور کارساز می‌باشد. یک نماینده خوب کسی است که دارای  روابط عمومی بالا و به عبارت بهترشخصیت کاریزماتیک دارد.

۱۰- یکی دیگر از خصوصیات یک نماینده خوب، «توانایی استفاده از افراد با تجربه، کارامد، نخبه و متفکر» در سطح حوزه انتخابی خود می‌باشد تا در شرایط بحرانی از خرد جمعی استفاده کند و خود به عنوان محوری قدرتمند مسئولین را متوجه گرفتاری‌ها و مشکلات مردم نماید.

 

انتهای پیام/