گفتگو با فرهاد اسدی عضو شورای شهر زرند/

آسفالت کردن معابر زرند «آفرین ندارد»!

آنچه می‌خوانید حاصل گفتگویی بیش از ۲ ساعته با یکی از افراد شاخص فعلی شهرستان زرند است، که حاوی نکات جالب و قابل تاملی است. این مصاحبه از نگاه نگارنده، شجاعانه و قابل تقدیر است. فردی که بدون لکنت زبان و مصلحت‌اندیشی وقتی از ایشان سئوال می‌کنم که منتقدین معتقدند “فرماندار و نماینده قدرت لابی‌کردن موثر” را به نفع شهرستان ندارد، جواب می‌دهد: «بله ندارند» و در عین حال منطقی چالش‌های شهرستان را بیان می‌کند و به قول خودش «بازگو می‌کند»، مسائلی را که شاید بر سبد رای تاثیر منفی بگذارد. حقیقت‌گویی همیشه بدون حواشی نبوده است و قطعاً باید منتظر بازخورد این گفتگو در سطح لایه‌های مختلف جامعه زرند بود.

صدای زرند – حسن‌ضیاءالدینی؛ آنچه می‌خوانید حاصل گفتگویی بیش از ۲ ساعته با یکی از افراد شاخص فعلی شهرستان زرند است، که حاوی نکات جالب و قابل تاملی است. این مصاحبه از نگاه نگارنده، شجاعانه و قابل تقدیر است. فردی که بدون لکنت زبان و مصلحت‌اندیشی وقتی از ایشان سئوال می‌کنم که منتقدین معتقدند “فرماندار و نماینده قدرت لابی‌کردن موثر” را به نفع شهرستان ندارد، جواب می‌دهد: «بله ندارند» و در عین حال منطقی چالش‌های شهرستان را بیان می‌کند و به قول خودش «بازگو می‌کند»، مسائلی را که شاید بر سبد رای تاثیر منفی بگذارد. حقیقت‌گویی همیشه بدون حواشی نبوده است و قطعاً باید منتظر بازخورد این گفتگو در سطح لایه‌های مختلف جامعه زرند بود.

آیا عملکرد شورا را رصد می‌کنید؟

بله؛ از طریق مراجعات مردمی که چهره به چهره صورت می‌گیرد، یا تلفن‌هایی که به اعضای شورا زده می‌شود. برخی اخبار و جریانات را از طریق گروه‌های مجازی رصد می‌کنیم. علاوه بر این کارگروه‌هایی تشکیل داده‌ایم و اخبار و مطالب مربوط به شورا و شهرداری را به ما منعکس می‌کنند. رویکرد ما از آغاز فعالیت «شهروند محور» بوده نه «شهرداری محور». ما اول برایمان منافع مردم مهم است، وقتی حرمت و کرامت مردم در امور شهر و شهرداری حفظ شود می‌توانیم ادعا کنیم کارمان را به نحو مطلوب انجام داده‌ایم.

آیا به شخصه از عملکرد شورا راضی هستید؟

اگر بخواهم واقعی جواب بدهم، از نظر شخص خودم می‌گویم نه.

به نظر خودتان باید چه می‌کردید تا درصد رضایتتان بالا می‌رفت؟

شورا دارد کارش را انجام می‌دهد، ولی مشکلاتی که شهرداری در سال‌های گذشته برایمان به ارث گذاشته، منجمله کارهای غیرقانونی صورت گرفته، موجب شد تا فساد در آن نهادینه شود. بعضی عملکردها مشکلات عدیده‌ای را برای شهر به وجود آورده است. مثلاً طرف به جای اینکه برود از کانال قانونی پروانه ساخت و ساز بگیرد، می‌آید از کانال رابطه وارد می‌شود. این گلوگاه‌ها مشکلات زیادی برای شهرداری به وجود آورده و موجب شده بود تا عمران شهر به عقب بیفتد. بنابراین اولین اولویت شورا و شهردار خشک کردن این گلوگاه‌ها بوده است؛ در امور اداری یا رفت و آمدن پرسنل و یا حتی چگونگی استفاده از وسایل نقلیه مشکلات فرآوان بود، که تقریباً توانسته‌ایم این مشکلات را اصلاح کنیم.

ما برای اینکه عملکرد شورا و شهرداری به عدالت نزدیک شود شهر را به چهار قسمت تقسیم کردیم و امکاناتی مانند آسفالت را در هر چهار نقطه به طور مساوی تقسیم کرده‌ایم. ناگفته نماند متاسفانه بعضی قوانین در شهرداری با رای دیوان تغییر می‌کند و بعضی لوایح با قوانین وزارت کشور عوض می‌شود و این موارد در کنار بعضی نقایص که ما منکر آن نیستیم و نوع عملکرد شهرداران سابق، یک نوع دلخوری بین شهروند و شهرداری به وجود آورده است.

شهردار از شورا حرف شنوی دارد؟

به جرأت می‌توانم بگویم تا به حال کوچکترین اصطکاکی بین شورا و شهردار و معاونینش به وجود نیامده است. برای نمونه شخصی به بنده در مورد نور کم پارک شهید تذکر داد. شخصاً به پارک رفتم و از آنجا به شهردار زنگ زدم و جناب مهدلو به “مهندس عبدالله زاده” مجری روشنایی پارک اولتیماتم داد که تا شب بعد باید این مشکل رفع شود؛ که چنین هم شد.

تا به حال درخواست‌هایی که در چارچوب قانون و استعداد شهرداری بوده بدون کوچکترین اما و اگری انجام شده است. تعامل خیلی خوبی بین شورا و شهردار وجود دارد.

شما در جلسه انتخاب ریاست شورا به آقای ایرج رحمانی معترض بودید و کاندیدا هم شدید، علت این اعتراض چه بوده است؟

جناب رحمانی ریاست شورا شهر انسان فنی و کار بلدی است، و در خیلی از زمینه‌ها اشرافیت کامل دارد و در زمان “علی شفیعی” یکی از معاونین ایشان بوده است و با چند و چون کار شهرداری آشناست، ولی از لحاظ رویکرد فرهنگی ایشان توقع شورا و شخص بنده را برآورده نمی‌کرد و کار فرهنگی شورا کمرنگ بود، به همین منظور از معترضین در جلسه انتخابات رئیس شورای شهر بودم؛ حرکت من حکم شمشیر دو لب را داشت، هم اهمیت پروژه‌های فرهنگی را بیان می‌کرد و هم اینکه آمدم تا برای ریاست شورا رای بیاورم. در نهایت با گفتن مطالبات خود و انتقادی که به رویه کار در کمسیون‌ها و شخص جناب رحمانی داشتم در وهله آخر به نفع آقای رحمانی کنار رفتم.

آیا طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی و لوایح شورا پیوست فرهنگی دارد؟

بله. برای این پیوست‌ها بودجه تصویب کرده‌ایم، برای اولین بار به صورت جدی وارد کار فرهنگی شده‌ایم. هفته گذشته یک کارگروه تشکیل داده‌ایم و این هفته هم کار گروه دیگری با حضور نخبگان فرهنگی شهر تشکیل خواهیم داد. کمیسیون فرهنگی را پویاتر کرده‌ایم تا براساس بافت فرهنگی فعالیت کنیم. برای نمونه ما در زرند اِلمان خاصی نداریم، در اکثر شهرها شاهد یک اِلمان هستیم تا نماد آن شهر باشد ولی در این شهر بر اساس بُعد جامعه شناختی، فرهنگی و… نمی‌توانیم اِلمان خاصی را معرفی کنیم. تلاش داریم اِلمانی برای زرند تعریف کنیم که بر اساس بافت تاریخی و فرهنگی شهر طراحی شود که با مجسم کردنش، شهر زرند در ذهن‌ها متجلی شود. از طرفی در تجهیز پارک‌ها به سمتی رفته ایم تا با بُعد روان‌شناختی و فرهنگی شهروندان همخوانی داشته باشد.

آیا در زمینه ساخت فرهنگسرا و دادن خدمات نرم‌افزاری به شهروندان در شورا کاری صورت گرفته است؟

در جواب دادن به این سوال ‌کمک می‌گیرم از «هرم مازلو»؛ بر اساس این هرم، فیزیولوژیکی انسان آب، غذا و سلامت است و در رتبه دوم نیاز امنیت، عشق و در مرتبه سوم نیاز عزت نفس است. بعد از تامین این نیازها، نهایتاً نیاز شکوفایی فرد و خلاقیت در فرد شکل می‌گیرد.

متاسفانه در سال‌های گذشته و حال به علل مختلف سهوی یا خدای ناکرده عمدی به نیازهای بدیهی و اولیه شهروندان توجه نشده است؛ مانند آسفالت کوچه‌ها و معابر که ابتدایی‌ترین نیاز شهر است و اکثر خواست‌ها از شورا و شهرداری همین مسئله است. مردم در حسرت ابتدایی‌ترین اقدام مانده ‌ند و دیگر مجالی به امور فرهنگی، خلاقیت، خودشکوفایی، کارهای رفاهی نمانده است. برای نمونه، مردم دیگر تنوع در پارک‌ها را مطرح نمی‌کنند، اما با تمام این مسائل به خواست خدا بعد از رفع نیازهای اولیه پیگیر مسائل فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود. جوانان ما باید برای شکوفایی استعدادهای خود صاحب فرهنگسراهای متعددی شوند. ان‌شاالله در برنامه‌های آینده با کمک شرکت‌های صنعتی شهر برای رسیدن به این نقطه تلاش خواهیم کرد.

از گفته شما برداشت می‌کنم که آسفات ۲۰۰ هزار متر از معابر زرند آفرین ندارد!

نه به هیچ وجه. مطمئن باشید با اغناع شدن ابتدایی‌ترین خواست شهروند که آسفالت است در دوره‌های آینده پیگیر مسائل فرهنگی و اجتماعی خواهیم شد و در حال حاضر نیز رگه‌های آن در فضای مجازی قابل مشاهده است.

همین گرمخانه‌ای که هفته گذشته بحث ساختش از زبان مسئولان بیان شده اتفاقی از همین جنس است. در خیابان مطهری مخروبه‌ای بود که بی‌خانمان‌ها به آنجا می‌رفتند که توسط شهرداری و حکم دادگاه تخریب شد، شخصا با تخریب آن مخالف بودم.

چرا؟

چون این مخروبه یک سرپناه برای کارتن خواب‌ها بود و این افراد در شهر پراکنده نبودند و سیمایی زشت به شهر نمی‌دادند. هرچند همت برای ساختن و تجهیز گرمخانه یک حرکت مبارک است که نشان می‌دهد مسئولان قبول کردند در این شهر کارتن خواب (حتی خانم) داریم و این برمی‌گردد به تلاش ما که به مسئولان فهماندیم در شهر کارتون خواب و بی‌خانمان وجود دارد و باید به سمت ساخت گرمخانه که یکی از وظایف شهرداری است برویم. این حرکت به تنهایی یک رویکرد فرهنگی است و بعد از این باید برویم به سمت گروه‌های مددکاری و مشاوره‌های حرفه‌ای تا این افراد را به دامان جامعه برگردانیم.

آیا صحت دارد عده‌ای از بیرون بر شورا اعمال قدرت و… می‌کنند؟

رویکرد ما این است که تمام شهروندان چه کسانی که رای دادند چه ندادند مشاوران شورا هستند و ما مشاوره‌ای را اجر می‌کنیم که در چارچوب قانون باشد، شورا وامدار منافع فرد یا جریان خاصی نیست ولو به اینکه دور بعدی به ما رای ندهند!

آیا شما در تعدیل نیروهایی که شهردار خواست اجرایی کنند دخالت داشتید؟

در ادوار گذشته متاسفانه شهرداری و شورای شهر به صورت بی‌رویه اقدام به جذب نیرو می کردند. البته من به عنوان یک ایرانی از خدا می‌خواهم حتی یک بیکار در کشور نباشد، بیکاری معضلی است که به عنوان یکی از علل آسیب‌های اجتماعی از آن یاد می‌کنند، اما در هر اداره و نهاد باید ضابطه‌مند جذب نیرو کرد تا مردم طعم خدمات آن‌ها را بچشند؛ متاسفانه شهرداری زرند سال‌هایی به صورت بی‌رویه به جذب نیرو اقدام کرده است. متاسفانه بیشتر درآمد شهرداری که باید صرف عمران، زیباسازی و اقدامات فرهنگی و اجتماعی شود، صرف پرداخت حقوق عزیزان کارگر می‌شود. چیزی بالای یک میلیارد تومان. اگر بر اساس نیاز نیرو جذب شده بود امروز می‌توانستیم زیباترین شهر در کشور را داشته باشیم. من به اتفاق دوستان میهمان شورای شهر بافق بودم، از یکی از مسئولین شهرداری سوال کردم چند نیرو در حوزه شهرداری مشغول انجام وظیفه است جواب داد ۷۵ نفر؛ حال اگر وضع نیروی کارگری شهرداری ما متوازن و متعادل بود، آن وقت مردم خود قضاوت کنند چه پیش می‌آمد. ناگفته نماند ما با بیکار شدن حتی یک نفر مخالفیم. اما قصه شهرداری زرند، قصه پرغصه ای است!

آیا فرماندار یا مقام‌های دیگری در این زمینه وارد فاز شفاف‌سازی شده‌اند؟

این مطالبه خواست ما هم هست، که چرا فلان عضو شورا با راهیابی به شورای شهر چندین نفر را به شهرداری قالب کرده است.

کسی وارد فاز شفاف‌سازی این اقدام شده است؟

نه، اما اعتقاد دارم بالاخره باید روشن شود که بیشترین نیروی کارگری در چه مقطعی و از چه کانالی و توسط چه افرادی وارد شهرداری شده اند. قطعاً با اِعمال این مطالبه اتفاق خاصی نمی افتد، ولی حداقل مردم می‌دانند چه کسانی موجب این خُسران بزرگ بر شهر شده‌اند. اما کاش نیروی مرد استخدام کرده بودند چون کار در شهرداری بازوی مردانه می‌خواهد!

آیا تاکنون خود اعضای شورا این موضوع را از شهرداری خواسته‌اند؟

نه. ولی می‌توانیم از شهرداری بخواهیم برای تنویر افکار عمومی هم که شده این شفاف‌سازی صورت گیرد.

با توجه به انتقاداتی که به جریان اصلاح‌طلب زرند وارد می‌شود و عدم پاسخگویی از طرف این جریان، چنین تصور می‌شود جریان اصلاح طلب زرند به اصطلاح “سر” ندارد؟!

اتحادی که بین نیروهای چپ در این چند سال بوده در کل کشور بی‌نظیر بوده است. ولی اخیراً از طرف طیف جوان و مطالبه‌گر (دانشگاهی) حرف‌هایی به حق گفته شده و به نظر می‌رسد تا به حال هم شنیده نشده است، اما باید این را اضافه کنم این عزیزان به چند و چون مسائل سیاسی وارد نیستند و تجربه‌ای کافی در مسائل سیاسی ندارد، پر بی‌راه نیست اگر بگویم بعضی‌ها خواسته‌هایی نشدنی دارند و اگر صداهایی مخالف به گوش می‌رسد، از این ناحیه است.

چرا این مطالبات شنیده نشده است؟

چون ما در زرند حزب نیستیم که مرامنامه و سخنگو داشته باشیم و مسئولیت افراد روشن و وظایف اشخاص شاخص مشخص نیست. اصلاح‌طلبان از دو گروه چپ‌های قدیم و اصلاح‌طلبان جدید تشکیل شده‌اند که چپ قدیم تنها در زمان انتخابات دور هم جمع می‌شدند و اتفاقاً این جریان اثرگذاریش از جوانان بیشتر است!

مجمع پویندگان در این میان چه نقشی دارد؟

عملکرد پویندگان تا به حال مثبت بوده است و پیروزی اصلاح‌طلبان در ۵ دوره انتخابات مجلس از یک طرف برمی‌گردد به عملکرد مجمع پویندگان و البته ناکارآمدی کاندیداهای جناح رقیب!

مجمع پویندگان در پیروزی اصلاح‌طلبان دخیل بوده یا خود شخص دکتر امیری؟

شیخوخیتی که دکتر امیری داشت در جناح رقیب وجود ندارد، و نباید بگوییم رای دکتر امیری، رای یک جناح است؛ چرا که خود اصولگرایان نیز در جریان انتخابات مجلس کسی را برجسته و بهتر از دکتر امیری ندیدند. باید گفت اصیل‌ترین اعتدالگرا، دکتر حسین امیری است. تکنوکرات واقعی که یک خط نمی‌توانیم بیاوریم که جناحی نوشته باشد؛ اما با این همه اگر این اختلافات به زمان انتخابات کشیده شود قطعاً هر دو جریان اصلاح‌طلب ضرر خواهند کرد.

آیا دور بعد اصلاح‌طلبان کرسی مجلس را حفظ می‌کنند؟

من امیدوارم این اتفاق حاصل شود. من امیدوارم جوانان منافع جمع را به منافع فرد ترجیح دهند.

چنین برداشت می‌شود اعتراض اصلاح‌طلبان جوان شهرستان به علت دیده نشدن است. چون معتقدند آن‌ها بودند که در انتخابات تلاش کردند ولی با این وجود خیلی از مدیران شهرستان غیربومی انتخاب شده‌اند!؟

من قبول دارم که جوانان تحصیل کرده‌اند و بالاترین مدارج دانشگاهی را دارند و حتی تجربه اداره کردن بعضی ادارات را دارند، اما متاسفانه نادیده گرفته شده‌اند و خود مسئولین ذی‌صلاح باید پاسخگو باشند که چرا نیروهای فعال و پرتوان که می‌توانند منشأ خیر برای شهرستان باشند را از چرخه مدیریتی فاکتور گرفته‌اند!

چرا به رغم میل حاج “مهدی برهانی‌نژاد” برای شهردار شدن با ایشان مخالفت کردید؟

ببینید در ابتدای شورای پنجم قبل از تشکیل و تحلیف ما برای شهرداری ابتدا تمرکز کردیم روی شهردار شدن “مهندس رحمانی”، بر اساس تجارب ارزنده‌ای که وی در حوزه شهرداری داشت؛ اما قانون این اجازه را به ما نداد. در بیرون از شورا ما از زبان مردم می‌شنیدیم که قرار است آقای برهانی نژاد شهردار شود اما این بحث به هیچ وجه در صحن شورا مطرح نشد؛ مهندس برهانی نژاد یک نیروی خوشفکر، زیرک، باهوش و با پتانسیل بالا است که می‌تواند برای مدیریت در اداره‌های دیگر از وی استفاده شود.

چرا جریان اصلاح‌طلب نخواست بعضی افراد دیده شوند. منتقدین اصلاح‌طلب شهرستان معتقدند، بزرگان اصلاح‌طلب برای رسیدن به اهداف خود از افراد کولی می‌گیرند و به نوعی آن‌ها را نردبان پیشرفت خود می‌کنند. نظر شما چیست؟

کول گرفتن را قبول ندارم. بچه‌های ما در این شهر به عنوان جناح چپ تعریف می‌شوند و دولت، دولت اعتدال است!

به هر حال مسئولان مانند نماینده و فرماندار چپ (اصلاح طلب) هستند؟

بله، همین طور است.

منتقدین، معتقدند مسئولان شهرستان، بخصوص نماینده و فرماندار قدرت لابی لازم و اثرگذار را ندارند؟

بله متاسفانه این مسئله واقعیت دارد.

در تودیع و معارفه سرپرست ارشاد فردی از شاخصین اصلاح‌طلب به نوعی فرماندار را مخاطب قرار داد و یادآوری کرد که جناب صادق زاده، فلان حرف را زده‌ای و ما سندش را داریم (به نوعی تهدید نرم کرد). آیا این خود نشان‌دهنده عمق اختلافات در جناح اصلاح‌طلب نیست؟

من متاسفانه در روز تودیع و معارفه عزیزان ارشاد نبودم، این مطلب را از دوستان شنیدم. با شناختی که از دوستان دارم، آن‌ها انتقاداتی به روند مدیریتی شهرستان دارند و من انتقادها را سازنده می‌بینم، چرا که قطعاً به تشکیل اتاق‌های فکر و رفع معایب و اشکالات می‌انجامد. نباید انتقاد را به اختلاف تعبیر کرد. تفکر اصلاحات انتقاد می‌کند اما در وقت معین در کنار هم برای بالا بردن مشارکت مردمی در انتخابات و گرفتن نتیجه که به نفع نظام مقدس جمهوری اسلامی است با هم و در کنار هم فعالیت خواهند کرد. منتقدین باید موانع قانونی را هم ببینند. برای نمونه قبلاً می‌شد از آموزش و پرورش افراد را به دیگر ارگان‌ها مامور کرد، ولی در دولت روحانی به شدت با این کار مخالف می‌شود.

این منتقدین مثال می‌آورند که در شهرهای دیگر این جابجایی‌ها صورت گرفته است!

من یادم هست بنا بود فردی را از دانشگاه به صورت مامور برای انجام کارهای فرهنگی به شهرداری تزریق کنیم، حتی جناب مهدلو تا تهران هم پیگیر شدند ولی در آخر گفتند این فرد نمی‌تواند مامور شود و تنها راه حل آن این بود فرد مرخصی بدون حقوق بگیرد.

چرا عده‌ی خاصی می‌توانند در فرمانداری مامور شوند ولی عده‌ای دیگر نمی‌توانند در شهرداری مامور باشند؟

بله، دوگانگی‌هایی در مورد شهرداری، فرمانداری و آموزش و پرورش وجود دارد.

آیا شهرداری و شورا تصمیمی اتخاذ کرده‌اند که به طرف درآمدهای پایدار بروند؟

بله برای ساخت پارک آبی و خندق جنب بازار سرمایه‌گذار آوردیم، ولی با کارشکنی عده‌ای و تحریم‌ها و افزایش هزینه‌ها سرمایه‌گذار ادامه کار نداد.

البته بنا داریم پارک جدیدی با امکانات و بزرگتر از پارک شهید بسازیم و در آن آبشار موزیکال و پارک آبی تعبیه شود و بر اساس اسناد زمین فعلی شبکه بهداشت متعلق به شهرداری است که بنا بود این مرکز جمع و یک پارک آبرومند در وسط شهر ساخته شود، ولی فعلاً بخاطر ملاحظات درمانی ساخت آن را به آینده موکول کرده‌ایم.

واضح‌تر می‌گویید؟

برای نمونه در زمانی چند باب از مغازه‌های جنب خندق که از اموال شهرداری بود به افراد فروخته شد و وقتی سرمایه‌گذار می‌خواست در این خندق ساخت و ساز کند صاحبان این مغازه‌ها حاضر نشدند با سرمایه‌گذار همکاری کنند، حتی حاضر شد مغازه‌های بهتر و شیک‌تر برایشان بسازد ولی باز، همکاری نکردند!

 

با تشکر از اینکه وقت گذاشتید.

 

انتهای پیام/