برای اولین بار در نیرو های مسلح 5 چهره ماندگار پلیس آگاهی ناجا معرفی شدند/

سرهنگ پوررضاقلی چهره ماندگار پلیس شد

برای اولین بار در نیروهای مسلح در مراسمی «پنج چهره ماندگار پلیس آگاهی ناجا» معرفی شدند که سرهنگ کارآگاه هوشنگ پوررضاقلی رییس سابق پلیس آگاهی استان کرمان و فرمانده اسبق انتظامی سیرجان هم یکی از این چهره های ماندگار بود. دوشنبه ششم اسفندماه مراسمی در ستاد پلیس آگاهی ناجا با حضور سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد و از این پنج چهره ماندگار در بعد از انقلاب، تجلیل به عمل آمد.

برای اولین بار در نیروهای مسلح در مراسمی «پنج چهره ماندگار پلیس آگاهی ناجا» معرفی شدند که سرهنگ کارآگاه هوشنگ پوررضاقلی رییس سابق پلیس آگاهی استان کرمان و فرمانده اسبق انتظامی سیرجان هم یکی از این چهره های ماندگار بود. دوشنبه ششم اسفندماه مراسمی در ستاد پلیس آگاهی ناجا با حضور سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد و از این پنج چهره ماندگار در بعد از انقلاب، تجلیل به عمل آمد.

به گزارش صدای زرند، درِ لوح تقدیر چهره های ماندگار که با امضای فرمانده نیروی انتظامی است، در رابطه با دلایل انتخاب این افراد آمده: « اعتلا و اعتبار سازمان هایی همچون پلیس آگاهی که افتخار خدمتگزاری به مردم شریف ایران اسلامی را در کارنامه دارند، مرهون ایثارگری ها، سالها تلاش بی وقفه، پذیرش رنجها و مرارت ها و قبول سختی ها و زحمات فراروی، داری ویژگی های بی بدیل اخلاقی و رفتاری، داشتن حسن سلوک، تواضع و فروتنی، جدیت و پشتکاره خستگی ناپذیری ژرف اندیشی و در یک کلام عشق و شیدایی بزرگ مردانی است که در این رهگذر ایفا نقش نموده و بدین وصف توانسته اند در جامعه ی اندیشمندان و خردورزان جایگاهی رفیع و بلند را به خود اختصاص داده و بر بلندای قله های افتخار و سرافرازی قرار گیرند. مفتخرم به پاس کوشش های همه جانبه، انتخاب آن پیشکسوت گرامی را به عنوان چهره ماندگار پلیس آگاهی ناجا تبریک عرض نمایم.»

در مورد دلایل این انتخاب گفت و گویی با سرهنگ بازنشسته هوشنگ پوررضاقلی انجام دادیم و ناخواسته این گفت و گو به سمت شفافیت اطلاع رسانی در زمان خدمت پوررضاقلی رفت.

انتخاب چهره ماندگار پلیس را به شما تبریک می گویم. در مورد روند این انتخاب توضیح می دهید؟

تا جایی که من اطلاع دارم، سال گذشته برای اولین بار در نیروهای مسلح در آگاهی ناجا معرفی چهره های ماندگار با الگوی چهره های ماندگار حوزه های مختلف (که در کشور هر چند سال یک بار برگزار می شود) تصویب شد. این معرفی برای تثبیت و تقویت هویت کارآگاهی به عنوان یک شغل و منسب مهم بوده است. الگوبرداری ها کاملا به شکل محرمانه انجام می شود و هیچ کدام از کاندید ها از موضوع با خبر نبودند. لوح چهره ی ماندگار من ۲۱ بهمن ماه امضا شده و به من ۲۵ بهمن اطلاع دادند که چنین موضوعی بوده و شما انتخاب شده اید.

این انتخاب بر اساس چه معیارهایی بوده؟

پارامترهای زیادی بوده ولی آن طور که من اطلاع دارم معیار ها همان هایی هستند که در لوح آمده.

علاوه بر شما چه کسانی معرفی شدند؟

شهید سرتیپ دوم عبدالله دشتی زاده که جانباز بودند و در اواخر خدمتشان در یک درگیری مسلحانه در سیستان و بلوچستان به مقام شهادت نایل آمدند سرهنگ مرحوم حبیب الله رضوان فر که ایشان هم مشهورترین افسر در پرونده های قتل در تهران بزرگ بوده است، ایشان هم در یک حادثه فوت شده بودند سرهنگ رضوانی فر فردی بسیار هوشمند و توانمند بود. یکی از رؤسای آگاهی ناجا به نام سرتیپ پاسدار مرتضی نجفی علمی هم یکی دیگر از معرفی شدگان چهره های ماندگار بودند ایشان ۱۰ سال رییس پلیس آگاهی ناجا بودند. جناب سرهنگ مهرداد امیدی هم یکی دیگر از چهره های ماندگار بود آخرین سمت ایشان معاون مبارزه با جهل و کلاهبرداری ناجا بود. همه این افراد جزو پرسنل آگاهی بودند. البته بدون اغراق وصف چهره ماندگار حق مسلم شهداست و این مواردی را که برای چهره ماندگار عنوان شده وصف حال آنهاست.

شما در دو نوبت رییس پلیس آگاهی استان کرمان بودید درست است؟

من سال ۶۰ در کنکور اختصاصی سراسری دانشگاه پلیس شرکت کردم و سال ۶۱ قبول شدم و همان سال شروع تحصیل من بود و سال ۶۴ فارغ التحصیل شدم. از فروردین سال ۶۵ کارم را در پلیس آگاهی کرمان آغاز کردم. از ۶۵ تا ۸۵ در آگاهی کرمان بودم همان ابتدا وارد جرایم جنایی شدم جرایم جنایی شامل: قتل، آدم ربایی، تجاوز جنسی، افراد گمشده و سرقت های مسلحانه می شود. ابتدا افسر تحقیق بودم بعد کارشناس شدم و بعد هم کارشناس ارشد مبارزه با جرایم جنایی از سال ۷۵ به عنوان مدیر آگاهی استان کرمان منصوب شدم و از سال ۷۵ تا ۸۵ مدیر آگاهی استان کرمان بودم از سال ۸۵ به سیرجان آمدم و سه سال فرمانده انتظامی سیرجان شدم. سال ۸۸ هشت ماه فرمانده انتظامی بم بودم و از سال ۸۹ تا سال ۹۳ دوباره به سمت مدیر آگاهی استان منصوب و سال ۹۳ بازنشسته شدم

شما تعامل خوبی هم با نشریات داشتید و به اطلاع رسانی و شفافیت مشهور بودند آیا این موضوع هم در معرفی تان به عنوان چهره ی ماندگار تاثیر داشت؟

ظاهرا معیارها کاملا تخصصی و در دو حوزه کمی و کیفی هویت در کارکرد کاراگاهی بوده است من دقیق اطلاعی ندارم اما به سرفصل ها در حکم اشاره شده بود.

چرا به شفاف سازی اعتقاد دارید؟

آگاه سازی قربانیان بالقوه با اطلاع رسانی واقعی و بدون هرگونه پرده پوشی با رعایت مصلح اجتماعی یکی از کارکرد های آکادمیک حکمرانی است. روش امتحان پس داده عقلانی حکمرانی این است که در این حد آگاه سازی کنید تا شهروندان تبدیل به بزه دیده نشوند. این یک آرمان است. یکی از بسترهایی که شهروند تبدیل به بزه دیده قربانی جرم نشود، همین است که از بستر رسانه، اطلاع رسانی و آگاه سازی استفاده حداکثری شود. من همان موقع در ارتباط با مسایلی که در استان اتفاق می افتد. نظریه مشهور اجتماعی « تهدید تابعان حقوق کیفری » را مطرح کردم چه خوب است که شهروند اول بداند اقدامی که انجام می دهد جرم است یا نه و اگر جرم است این جرم چه تبعات فوری، میان مدت و بلندمدتی به همراه دارد اگر شهروند این موضوع را بداند با دلیل و عقل محاسبه گر می نشیند و محاسبه می کند که اولا اهل انجام اقدام مجرمانه هست یا نیست؟ خیلی از مردم اگر بدانند اقدامی که انجام میدهند جرم است اصلا انجام نمی دهند. باقیمانده اگر بدانند عمل شان چه عواقب غیر قابل صرفه ای دارد و کیفر در انتظارشان است و کیفر هم عواقبی دارد که ماندگار است، دیگر جرمی انجام نمی دهند.

صحبت از اطلاع رسانی شفاف شد. شما جزو مسئولانی بودید که در کشور بحث تجاوز جنسی را بدون پرده مطرح می کردید، برای این موضوع تحت فشار نبودید؟

نه، همیشه سلیقه های مختلف وجود دارد شاید یک نفر هم پیدا می شد و به من می گفت که شما سیاه نمایی می کنید، با دارید جامعه را بد جلوه می دهید خیلی از قربانیان جرایم جنسی ما به دلیل نبود ظرفیت شنیدن از طرف بستگان و افکار عمومی این اتفاق را مطرح نمی کنند در واقع مجرمان جنسی از خطرناکترین مجرمان هستند که می توان وصف تبهکار را به آنها اطلاق کرد و اگر اطلاع رسانی در مورد این موضوع صورت نگیرد به آنها کمک می شود.

یعنی هر چه شفاف شود به نفع جامعه است؟

بله. من همین الان هم به این مطلب اصرار دارم که باید خط تماس محرمانه ی غیرقابل افشایی برای قربانیان جرایم جنسی برقرار شود باید به جایی برسیم که یک مورد قربانی تجاوز نباشد که تحت تاثیر خانواده و جامعه این موضوع اطلاع ندهد. خط امن با ساختارِ امن تا ابد، وجود داشته باشد که قربانیان اگر تمایل به حضور در مراکز انتظامی و پیگیری های قانونی را ندارند حداقل این موضوع عنوان بشود و سیستم های مسئول حاکمیتی بدانند که چنین اتفاقی افتاده و فارغ از اینکه این شخص تقاضای پیگیری دارد یا نه برای مقابله و کنترل این اقدام زیرزمینی فعال شوند.

یکی از انتقاداتی که همیشه به نیروی انتظامی وارد می شود دستکاری در آمار است. ناجا برای مقابله با این موضوع اقدام به متمرکز کردن ۱۱۰ در مراکز استان کرده است شفاف سازی آمار از سوی نیروی انتظامی هم می تواند در برنامه ریزی برای کاهش جرایم نقش داشته باشد؟

بله، خیلی. یک مقدار سرنوشت افراد در حوزه انتصاب و ارتقای شغل و پیشرفت بعدی به این موضوع مرتبط است. یکی از آیتم ای تعیین کننده در این موضوع میزان جرایم رخ داده در زمان مسئولیت است این وابستگی باعث شده میل به کتمان در افراد همیشه مطرح باشد حوزه عاقله و راس سازمان ناجا چه در کشور و چه در استان ها هیج وقت طرفدار کتمان و پنهان کاری نبودند و روش های هوشمندانه برای این موضوع به کار گرفته اند. کسانی هم که تمایل دارند کتمان کنند دنبال تحقق نیت خودشان هستند و سیستم به دنبال خنثی سازی است و تجمیع ۱۱۰ در مرکز استان هم یکی از همین راه ها است. من هنوز هم معتقدم شفاف سازی با پیوست عقلانیت بهترین راه است.

انتهای پیام/

انتشار دهنده : میثم رضازاده