رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زرند:

فعالیت ۶۰۰۰ هزار بافنده فرش دست باف در زرند/فرش دست باف به شرایط بهداشتی نیاز ندارد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت زرند شهرستان زرند با بیان اینکه ۶۰۰۰ هزار بافنده فرش دست باف در سطح شهرستان زرند فعالیت می کنند، گفت: در سطح شهرستان زرند ۱۲۹۰ نفر تاکنون کارت بافندگی دریافت کرده اند که از این تعداد ۱۲۱۵ نفر زن و ۷۵ نفر مرد است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زرند با بیان اینکه ۶۰۰۰ هزار بافنده فرش دست باف در سطح شهرستان زرند فعالیت می کنند، گفت: در سطح شهرستان زرند ۱۲۹۰ نفر تاکنون کارت بافندگی دریافت کرده اند که از این تعداد ۱۲۱۵ نفر زن و ۷۵ نفر مرد است.

 

basereh sanat madan tejarat

مهندس “مهدی باصره” رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زرند در گفتگو با خبرنگار صدای زرند با بیان اینکه ۶۰۰۰ هزار بافنده فرش دست باف در سطح شهرستان زرند فعالیت می کنند، اظهارداشت: در سطح شهرستان زرند ۱۲۹۰ نفر تاکنون کارت بافندگی دریافت کرده اند که از این تعداد ۱۲۱۵ نفر زن و ۷۵ نفر مرد است.

 

وی خاطرنشان کرد: ۶۱۸ نفر از بافندگان فرش دست باف ما در سطح شهرستان زرند بیمه شده اند.

 

وی به تاریخ فرش دست باف و قالی زرند اشاره کرد، ابراز داشت: بحث فرش دست باف و قالی زرند از زمان مرحوم دیلمقانی در سال ۱۲۹۰ تا ۱۳۲۳ بوده است و آن زمان این فرد به عنون بزرگترین تاجر فرش دست باف و قالی کرمان بوده است و آن را به تمام جهان صادر می کرده است.

 

وی افزود: مرحوم دیلمقانی در کل استان کرمان کارگاه های قالی بافی و فرش دست باف داشته است.

 

باصره بیان داشت: بعد از مرحوم دیلمقانی افرادی چون مرحوم یاسایی و حاج محمد ارجمند در زمینه فرش و قالی دست باف فعالیت داشتند اما نتوانستند آن را رونق ببخشند و ما باید این کار را دوباره احیا کنیم تا فرش دستباف زرند دوباره به بازار های جهان صادر شود.

 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زرند اذعان داشت: فرش های ریز باف خوبی در اندازه های ۹ متر مربع با تراکم ۱۰۰ و ۱۱۰ جفت در زرند بافت می شود.

 

وی اضافه کرد: در سطح شهرستان زرند نقش های ترنج، ترنج افشان و سرام  در زمینه فرش دست باف رونق دارد.

 

وی عنوان کرد: باید بحث اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گیرد و به فرش دست باف زرند نگاه ویژه ای شود.

 

وی با بیان اینکه فرش دست باف به شرایط بهداشتی نیاز ندارد، ادامه داد: الیاف بکار رفته در فرش دست باف ۱۰۰ درصد طبیعی است و از بیماری های تنفسی نیز جلوگیری می کند.

 

وی به مشکلات فرش دست باف اشاره کرد و توضیح داد: عدم وجود کارگاه های متمرکز، سردرگمی بافنده ها و عدم وجود بازار فروش مناسب از مشکلات فرش دست باف در سطح شهرستان زرند است.

 

انتهای پیام/