مدیر کارخانه واگن سازی زرند:

واردات واگن های دسته دوم و درجه سه قطار واگن سازی ایران را از ریل خارج کرده است

مدیر کارخانه واگن سازی زرند گفت : بزرگترین تهدید واگن سازی ایران ، ورادات واگن های دسته دوم و درجه ۳ از خارج است که سبب شده است کمر تولید کنندگان داخلی را بشکند و این واحد ها را با کمبود نقدینگی و فسخ قرار دادهای یک طرفه روبه رو سازد.

به گزارش صدای زرند، “علیرضا کریمی نیک” مدیر کارخانه واگن سازی زرند از عملکرد این واحد در عرصه اقتصاد مقاومتی گفت : واگن سازی زرند در سال گذشته زودتر از موعد تعداد ۸ دستگاه واگن را به عرصه ریلی کشور تحویل داده است ، در چشم انداز ۵ ساله این واحد تولید برنامه ریزی شده بود که از ۸۰ درصد مواد اولیه خارجی و ۲۰ درصد داخلی به ۸۰ درصد تولید داخلی و تنها ۲۰ درصد خارجی برسیم اماخوشبختانه این رقم در یک بازه دو ساله شکل گرفت و اکنون ۸۰ درصد واگن ها تولیدات داخلی هستند و امیدورایم با حمایت به صد درصد برسیم .

 

vagan sazi


علیرضا کریمی نیک ابراز کرد : طبق اصول اقتصاد مقاومتی مبتنی بر توان داخلی تکیه بر تخصص بومی و همت در رشد زیر ساخت ها ، این واگن سازی به دستاوردهای مثبتی دست یافته است در کمترین زمان و با بهترین کیفیت توانستیم ۸ دستگاه واگن را تحویل مشتریان خودمان بدهیم .

 
مدیر کارخانه واگن سازی ادامه داد : در حالی که برنامه ریزی ها نشان می داد تا پایان سال ۹۵ تنها بتوانیم ۴ دستگاه واگن تحویل مشتری بدهیم اما با کمال ناباوری توانستیم ۸ دستگاه واگن درجه یک مسافری در خواستی مشتری را در کمترین زمان تحویل دهیم که این نشان از روحیه ما است که  می توانیم مدیریت و اوج همت کارگر ایرانی را نشان دهیم .

 
وی به اصولی ترین رویکرد مدیران واگن سازی مبنی بر تولید با کیفیت و تحویل به موقع ، اشاره کرد و گفت : در حال حاضر صنعت واگن سازی انحصاری و مشتریان محدودی داریم لذا باید با مشتریانمان تعاملی سازنده داشته باشیم زیرا کمبود مشتری و انحصاری بودن این صنعت سبب شده است که در بیشتر مواقع دچار کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش شویم لذا با تمام توان به دنبال تحویل به موقع سفارشات هستیم .

 
کریمی به عدم دریافت مطالبات خود از خریداران اشاه کرد و افزود : در حال حاضر کار تحویل می شود اما به واسطه کمبود نقدینگی این هزینه های خریداری شده کالا به واگن سازی پرداخت نمی شود.

 

وی تصریح کرد : در حال حاضر این واحد تولیدی فعالیت های موفقی در تولید واگن ها مسافر بری ، مترو و اخیرا هم واگن های باری داشته است ، لذا در حال حاضر تحویل ۱۲۶ دستگاه واگن مسافری بری، ۱۷۳ دستگاه مترو را در پرونده این کارخانه به ثبت رسانده ایم و البته طرح ساخت واگن های باری متریال را به تعداد یک میلیون دستگاه آغاز کرده ایم .

 
وی به بزرگترین تهدید کارخانه های واگن سازی در سطح کشور اشاره کرد و اظهار داشت : واردات سخت ترین و بزرگترین تهدید برای کارخانه های واگن ساز ی است زیرا توان و تجهیزات لازم و حتی دستگاه هایی که از نظر تکنولوژی به روز هستند و با همتای اروپایی خودشان در این عرصه برابری می کنند ، لذا این منطقی به نظر نمی آید وقتی که در داخل محصولی با کیفیت تولید می شود، آن را وارد کرد .

 
کریمی اذعان کرد : با توجه به اینکه کالای داخلی با کیفیت تر از کالای خارجی است و به موقع هم به مشتریان تحویل داده می شوند اما به واسطه ارزان بودن همتای دسته دوم و برخی مواقع سبب شده است که مشتریان داخلی ما به صورت یک طرفه قرار دادهای خود را با ما ملغی کنند لذا اگر حمایتی قرار است از تولیدشود باید ملزم شدن شرکت های داخلی از خرید تولید کنند گان داخلی باشد و راه واردات این محصول هم بسته شود تا توان داخلی رشد مثبتی را تجربه کند .

 
مدیر کارخانه واگن سازی گفت : اگر قرار دادهای داخلی ملغی نشوند و کمبود نقدینگی این واحد ها تامین شود بی شک کیفیت این محصولات هم بیشتر شده و شاهد شکوفایی این صنعت در ایران خواهیم بود تا جایی که بعد از تامین بازار داخلی راه صادرات را در پیش خواهیم گرفت و می توانیم در دیگر پروژه ها به صورت موازی نیز حرکت کنیم .

 
وی با بیان این مطلب که ما تنها واگن سازی در ایران نیستیم ، یادآور شد :بزرگترین رقیب ما واگن سازی پارس در اراک است که واگن های مسافر بری را تولید می کند و شرکت های دیگری ما نند ایویکو ، مپنا و واگن سازی تبریز که البته واگن سازی زرند در حال حاضر بهترین و تنها ترین تولید کننده واگن های بین شهری است ،زیرا دیگر واگن سازی ها تمرکزشان بر روی ساخت واگن ها باری و مسافربری است .

 
وی افزود : واگن های تولید شده دراین واگن سازی بیشتر مشتری هایش دولتی است زیرا این صنعت مشتریهای انحصاری خودش را دارد که در بیشتر مواقع مشتریها شهرداری ها و البته دولت است و مشتری های ما خاص هستند .

 
مدیر کارخانه واگن سازی زرند تاکید کرد : گرچه خریدار محصولات ما مستقیما دولت نیست اما شرکت های وابسته به دولت مشتریان انحصاری ما هستند لذا ما مطالبات درخواستی مشتریان را تحویل داده ایم اما از سوی آنان پرداختی صورت نگرفته است ، ۷۰ میلیارد تومان شرکت های خریدار به ما بدهکا رهستند ، برخی از شرکت های طرف قرار داد ما اصلا نتوانسته اند بدهی خود را بپردازند و برخی هم به صورت اقساط به ما بر می گردانند که این واگن سازی با همین هزینه های اندک برای بقای خود تلاش می کند .

 
مدیر این واحد تولیدی به تعداد نیروی انسانی شاغل در واگن سازی زرند اشاره کرد و گفت : تعداد ۲۳۵ کارگر و ۴۰ نفر پرسنل در دفتر مرکزی به صورت مستقیم و تعداد هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم با ما همکاری می کنند تا چرخ این واحد تولیدی در ایران بچرخد .

 
انتهای پیام /