مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در زرند:

حضور ۳۰۰گردشگر خارجی طی شش ماه گذشته در روستای دشتخاک

محمد اسلامی مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در زرند گفت: روزگاری آمدن یک توریست به شهرستان زرند رویا بود و بسیاری می‌گفتند که با توجه به شرایطی که شهرستان زرند دارد این شهرستان نمی‌تواند در این صحنه موفق باشد، کاری که آقای رحمانی با احداث واحد بوم‌گردی شاردون در دشت خاک انجام داد موجب شده است که در شش ماه گذشته ۳۰۰گردشگر خارجی را به این روستا آورده است.

به گزارش صدای زرند، صبح امروز جشنواره مردمی نوروزی و بازی‌های بومی محلی روستای دشتخاک با حضور مردم این روستا و جمعی از مهمانان نوروزی برگزار شد.

 

jashvareh norozi dashtkhak96.1 15“محمد اسلامی” مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در زرند در این مراسم گفت: تمام این جشنواره با همت مردم دشتخاک برگزار شده است و اداره میراث فرهنگی و دولت هیچ کمکی در برگزار این جشنواره نداشته است و این یکی از اهداف اداره میراث فرهنگی است که مردم وارد میدان شوند و کارها را باید به دست مردم بسپاریم.

 

وی ضمن تشکر از حاضرین و مهمانان حاضر در این جشنواره، اظهار داشت: برای اولین بار جشنواره نوروزی است که در روستای دشتخاک برگزار شده است; دشتخاک یکی از مکان های جذاب، بکر و تاریخی شهرستان زرند و با توجه به استعدادهایی که در این روستا وجود دارد جای پیشرفت در این روستا زیاد است.

 

اسلامی گفت: روزگاری آمدن یک توریست به شهرستان زرند رویا بود و بسیاری می‌گفتند که با توجه به شرایطی که شهرستان زرند دارد این شهرستان نمی‌تواند در این صحنه موفق باشد، کاری که آقای رحمانی با احداث واحد بوم‌گردی شاردون در دشت خاک انجام داد موجب شده است که در شش ماه گذشته ۳۰۰گردشگر خارجی را به این روستا آورده است.

 

مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در زرند گفت: وقتی یک گردشگر به یک منطقه می‌آید با خودش موقعیت‌های شغلی زیادی می‌آورد که این موضوع برای روستاها موجب مهاجرت معکوس نیز خواهد شد.

 

وی از مردم دشتخاک خواست که برای جذب بیشتر گردشگر فرهنگ و اصالت خود را حفظ کنند و این روستا را از بکری در نیاورند و ظاهر قدیمی روستا را با ساخت و سازهای جدید از بین نبرند و افزود: مطمئناً گردشگران هلندی که امروز مهمان این روستا هستند می‌توانستند در بهترین هتل‌های اروپا هم اسکان داشته باشند اما آن‌ها آمده‌اند تا فرهنگ و ساختار بکر اینگونه روستاها را ببینند و این موضوع برای بسیاری از گردشگران جذاب است.

 

به گزارش صدای زرند، در این جشنواره برنامه‌های توزیع آش، غرفه‌ها صنایع دستی و تولیدات کشاورزی، توزیع چای آتشی، پخت نان تنور سنگی و بازی‌های بومی محلی نظیر گردوبازی، الک دولک و تیله‌بازی (تشله‌بازی) نیز برگزار شد و از کتاب “بررسی مردم‌شناختی فرهنگ عامیانه مردم دهستان دشت‌خاک” نوشته “حسن راحمی” نیز رونمایی شد.

 

انتهای پیام/

 

تصاویر / جشنواره مردمی نوروزی روستای دشتخاک برگزار شد