نوروز، روز شناخت خدا و قدرت الهی است / خانه تکانی دل در نوروز

امام جمعه زرند با بیان این که نوروز، روز شناخت خدا و شناخت قدرت او است، گفت: خدایی که این جهان مرده را لباس سبز می پوشاند، خدای تبارک و تعالی بر این چوب های به ظاهر خشک، لباس سبز می پوشاند، رویش این گل وگیاه، نشان قدرت خدا است.

امام جمعه زرند با بیان این که نوروز، روز شناخت خدا و شناخت قدرت او است، گفت: خدایی که این جهان مرده را لباس سبز می پوشاند، خدای تبارک و تعالی بر این چوب های به ظاهر خشک، لباس سبز می پوشاند، رویش این گل وگیاه، نشان قدرت خدا است.

 

ebrahimi3

به گزارش صدای زرند، حجت الاسلام علی ابراهیمی امام جمعه زرند، در گفت و گو با خبرنگار رسا، به تبیین نوروز در اسلام پرداخت و اظهار کرد: در روایتی از امام صادق (ع) وارد شده است که فرمودند: «یَومُ النَّیْروزِ هُوَ الْیَومُ الَّذی یَظْهَرُ فیهِ قائِمُنا اَهْلَ الْبَیْتِ… وَ ما مِنْ یَومِ نَیْروزٍ اِلاّ وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فیهِ الْفَرَجَ»؛ روز نوروز روزی است که قائم ما اهل بیت در آن ظهور می کند… و هیچ روز نوروزی نیست، مگر اینکه ما در آن روز منتظر فرج باشیم، ان شاءالله در این نوروز، ظهور حضرت صاحب الامر(عج) قرار بگیرد.

 

وی به دیدگاه حضرت علی(ع) در خصوص نوروز پرداخت و بیان کرد: از روایات این طور استفاده می کنیم که نوروز مورد تائید اهل بیت و اسلام قرار گرفته است و برای نوروز آدابی را قرار داده اند؛ در روایات داریم که «اتی علّی بهدیه النیروز» برای حضرت علی (علیه السّلام) در عید نوروز هدیه ای آوردند و حضرت فرمودند: «ما هذا؟ » این چیست؟ «قالوا: یا امیرالمؤمنین الیوم النیروز» آن ها گفتند: امروز روز نوروز است(رسم ما ایرانی هاست که در نوروز هدیه می دهیم). حضرت فرمود: «اصنعوا لنا کلّ یوم نیروزاً»هر روز ما را نوروز قرار دهید.

 

 

نوروز در بیان امام صادق (ع)

 

امام جمعه زرند در ادامه به روایتی از مُعلّى بن خنیس «از شاگردان امام صادق (ع) » که گفت: به محضر امام صادق علیه السلام در روز نوروز وارد شدم که فرمود: «أَ تَعْرِفُ هَذَا الْیوْمَ» می دانی امروز چه روزی است؟ گفتم فدایتان شوم، این روز روزی است که عجم آن را بزرگ می دارند و در آن هدیه می دهند و ابوعبدالله صادق (علیه السلام) فرمودند «وَ الْبَیتِ الْعَتِیقِ الَّذِی بِمَکهَ» حضرت سخنشان را با قسم شروع می کنند؛ امام فرمودند: قسم به بیت عتیقی که در مکه است؛ این نیست مگر برای امری قدیمی و نوروز یک امر جدیدی نیست، از اول بوده است یک امر ریشه دار در تاریخ است، و یک روز تاریخی است؛ که آن را برایت می گویم تا آن را بفهمی این که نوروز چه روزی است را برای تو روشن می کنم، گفتم: ای سید من! اگر این از جانب شما آموخته شود برای من دوست داشتنی تر است از اینکه اموات من زندگی کنند و دشمنان من بمیرند پس حضرت فرمود ای معلی! روز نوروز روزی است که الله از بندگان پیمان گرفت که او را عبادت کنند.

 

حجت الاسلام ابراهیمی تصریح کرد: نوروز، روز شناخت خدا و شناخت قدرت اوست، خدایی که این جهان مرده را لباس سبز می پوشاند، این درختهای خشک که در منزل من و شما قرار داده است، خدای تبارک و تعالی براین چوب های به ظاهر خشک، لباس سبز می پوشاند، رویش این گل و گیاه، نشان قدرت خداست.

 

وی ابراز کرد: نوروز روزی است که خداوند از بندگان پیمان گرفته است تا او را بشناسند و او را عبادت کنند «وَ لَا یشْرِکوا بِهِ شَیئاً» و بر او شریکی قرار ندهند و بُتی را که با دست خودشان ساخته اند را نپرستند و امروز بخشی از کشور بزرگ هند، چنین بُتی که ساخته دست خودشان است را خالق خودشان می دانند و پرستش می کنند.

 

امام جمعه زرند با بیان این که نوروز باید روز جهانی پرستش خدای واحد باشد، خاطرنشان کرد: در نوروز همه خدای متعال را بندگی کنند و او را خالق هستی بخش خود بشناسند «وَ أَنْ یؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ» به رسول و حجتش که همانا امیرمومنان و حضرت زهرا(س) و ائمه (ع) هستند، ایمان آورند.

 

حجت الاسلام ابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: نوروز نخستین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده و بادها در آن وزیدن گرفته اند و زینت زمین در این روز آفریده شده است و همین گونه امام شرح می دهند تا به این جمله می رسند و روز نوروزی نیست مگر این که ما در آن در پی فرج هستیم، برای این که آن روز از ایام ما و ایام شیعه ماست که عجم آن را حفظ کرده، در حالی که شما آن را ضایع کردید و این نشان می دهد که نوروز مورد تایید اسلام است.

 

وی اظهار کرد: حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری نیز نوروز را گرامی می داشتند و این روز نخستین روز از سال ایرانیان است.

 

 

اعمال روز عید نوروز

 

امام جمعه زرند در ادامه به اعمال روز عید نوروز اشاره کرد و افزود: حضرت صادق (ع) به مُعَلَّى بن خنیس تعلیم فرموده که چون روز نوروز شود غسل کن و پاکیزه ترین جامه هاى خود را بپوش و به بهترین بوهاى خوش خود را خوشبو گردان و در آن روز روزه بدار پس چون از نماز پیشین و پسین و نافله هاى آن فارغ شوى چهار رکعت نماز بگذار یعنى هر دو رکعت به یک سلام و در رکعت اوّل بعد از حمد ده مرتبه سوره اِنّا اَنْزَلْناهُ بخوان و در رکعت دوّم بعد از حمد ده مرتبه سوره قُلْ یا اَیُّها الْکافِروُنَ و در رکعت سیّم بعد از حمد ده مرتبه سوره قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ و در رکعت چهارم بعد از حمد ده مرتبه قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ بخوان و بعد از نماز به سجده شکر برو و این دعا را بخوان (که نشان از احترام گزاردن نوروز است): «اَللّهُمَّ بارِکْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ» خدایا برکت ده بر محمد و آل محمد «وَبارِکْ لَنا فى یَوْمِنا هذَا الَّذى فَضَّلْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ وَشَرَّفْتَهُ وَعَظَّمْتَ خَطَرَهُ» و برکت ده به ما در این روز که آن را برترى داده و گرامیش کرده و شرافتش دادى و مقامش را بزرگ کردى … و تا آخر دعا ادامه می دهیم؛ چون چنین کنى گناهان ۵۰ ساله تو آمرزیده شود و بسیار بگو یا ذَا الْجَلالِ والاْکْرامِ که ان شاءالله این روز بر همه شما یک روز بسیار خوبی و سال بسیار خوبی باشد.

 

 

درس هایی که بهار و نوروز به ما می دهد

 

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که سهم ما از نوروز و از بهار چه می تواند باشد و نوروز چه درسهایی به ما می دهد، عنوان کرد: حیوانات از سرسبزی گیاهان در فصل بهار، خوردن و آشامیدن و فربه شدن را می دانند؛ اما ما انسانها از نوروز و بهار چه برداشتی باید داشته باشیم وچه استفاده ای باید بکنیم؟ درسی که بهار ونوروز به ما می دهد اولاَ خداشناسی و توحید است، به ویژه در مسافرت ها باید به این نکته توجه شود.

 

وی ادامه داد: درس دومی که بهار و نوروز به ما می دهد درس ایمان به قیامت است و هر نوروزی که می آید یک رستاخیز و قیامت است، و خداوند در قرآن کریم نیز به بیان زنده شدن طبیعت در بهار می‌پردازد و می‌گوید رستاخیز هم این چنین است «وَ اللّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیاحَ» و خدا همان کسى است که بادها را روانه مى‏کند «فَتُثِیرُ سَحاباً » پس (بادها) ابرى را برمى‏انگیزند «فَسُقْناهُ إِلى بَلَدٍ مَیِّتٍ» و (ما) آن را به سوى سرزمینى مُرده راندیم «فَأَحْیَیْنا بِهِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» و آن زمین را بدان (وسیله) پس از مرگش زندگى بخشیدیم و نتیجه ای که قران می گیرد و درسی که می دهد) کَذلِکَ النُّشُورُ» رستاخیز (نیز) چنین است، و به قول مولوی ین بهار نو ز بعد برگ ریز … هست برهان بر وجود رستخیز».

 

 

خانه تکانی دل در نوروز

 

امام جمعه زرند اضافه کرد: ما در ایام نوروز خانه تکانی و نظافت می کنیم تمیزی را به ارمغان می آوریم که بسیار شایسته است ولی اینها همه مربوط به جسم و ظاهر زندگی ماست، باطن ما هم باید خانه تکانی شود، اخلاق و رفتار بد، خلق و خوی بد و افکار بد را هم باید کنار بگذاریم، فکر و خوب، دل خوب اخلاق خوب را جایگزین کنیم.

 

حجت الاسلام ابراهیمی تأکید کرد: گاهی انسان با این افکار بد زندگی می کند، اضطراب، دلشوره، گرانی منشأ این افکار است، افکار بد، بیدار خوابی و اضطراب را به دنبال دارد نگرانی و بیماری های جسمانی را در پی دارد برای این است که در عید نوروز دعا می کنیم «حول حالنا الی احسن الحال» که معنایش این است که یک تغییری در خودمان ایجاد کنیم افکار منفی را کنار بگذاریم ومثبت فکر کنیم، خوشبین باشیم اگر قهریم، آشتی بکنیم و عقده های قدیم را کنار بگذاریم ما سالهای سال، با این افکار زندگی کرده ایم، بیائید چند روزی هم با یک افکار جدید و عقیده نو زندگی بکنیم و افکار کهنه را کنار بگذاریم وآنها را با افکار خوب و مثبت و تاثیرگذار عوض کنیم.

 

وی گفت: افرادی هستند که از ۴۰ سال پیش قهر هستند، امروز هم قهرند، این خیلی بد است، این ها را کنار بگذارید به آسمان، خورشید و درختان نگاه کنید؛ از درخت درس مهربانی بگیریم که به همه ،حتی هیزم شکن هم میوه می دهد و برایش فرقی نمی کند؛ خورشید نیز نسبت به همه ما مهربانی، گرمایی وگیرایی دارد؛ این درسی است که ما می توانیم از نوروز بگیریم و مثل دیگر موجودات این عالم، مثبت فکر کنیم و اهل خیر باشیم، به نیازمندان کمک کنیم و در دید و بازدیدها و مسافرت های نوروزی خودمان با دیده عبرت و دیده درس نگاه کنیم.

 

انتهای پیام/