کشت زعفران، درمانی بر درد بی‌آبی کرمان

عبدالکریمی گفت: دهستان‌های دشتخاک، سربنان، جرجافک و حتکن در شهرستان زرند به عنوان زعفران‌خیز استان کرمان هستند، اما زعفران در شهرستان‌ها از جمله راور، کوهبنان، بردسیر، بافت، سیرجان، رفسنجان، رابر، شهربابک، و کرمان هم کشت می‌شود.

در حالی شاهد افزایش ۲ برابری سطح زیر کشت زعفران در کرمان هستیم که خبرها از استقبال چشمگیر کشاورزان کرمانی به کشت طلای سرخ کویر حکایت می‌کند.

 

زعفران | کشت زعفران، درمانی بر درد بی‌آبی کرمان

 

به گزارش صدای زرند، محمد جواد عبدالکریمی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: در حالی شاهد افزایش ۲ برابری سطح زیر کشت زعفران در کرمان هستیم که خبرها از استقبال چشمگیر کشاورزان کرمانی به کشت طلای سرخ کویر حکایت می‌کند.

 
وی افزود: زعفران گیاهی از تیره زنبقیان، کوچک و چند ساله به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است، قسمت مورد استفاده این گیاه انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور بوده و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ و با خواص مفید فراوان است.

 

 

وی در ادامه افزود: زعفران در اواخر تابستان و اوایل پاییز کشت می‌شود و برداشت این گیاه معطر به‌طور معمول یک ماه بعد از کشت و طی چند مرحله است.

 

 

عبدالکریمی اظهار داشت: کشاورزی یکی از مشاغل اصلی مردم استان کرمان به‌شمار می‌شود، یک چهارم باغ‌های ایران در کرمان است و بیشترین میزان تولید پسته، خرما، گردو و بسیاری از محصولات کشاورزی به دیار کرمان اختصاص دارد، اما کرمان سال‌هاست با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند و وضعیت آب این خطه در تابستان سال‌جاری قرمز شده است.

 
وی عنوان کرد: کشت محصولات با نیاز آبی کم یکی از راهکارها برای جبران کم‌آبی کرمان و رونق کشاورزی در این خطه است و با توجه به نیاز کم زعفران به آب طی سال‌های اخیر شاهد کاشت زعفران در مناطق مختلف استان کرمان هستیم.

 
عبدالکریمی گفت: دهستان‌های دشتخاک، سربنان، جرجافک و حتکن در شهرستان زرند به عنوان زعفران‌خیز استان کرمان هستند، اما زعفران در  شهرستان‌ها از جمله راور، کوهبنان، بردسیر، بافت، سیرجان، رفسنجان، رابر، شهربابک، و کرمان هم کشت می‌شود.

 
وی در پایان گفت: زعفران‌های کشت شده در استان کرمان و به ویژه شهرستان زرند قبل از طلوع آفتاب برداشت می‌شود و به همین علت در نوع خود بی‌نظیر است و عطر خوب و کیفیت بالایی دارد.

 

 

به گزارش صدای زرند، به نظر می‌رسد علاوه بر افزایش سطح زیرکشت زعفران در استان کرمان می‌توان با راه‌اندازی انجمن زعفران و توجه بیشتر به بسته‌بندی این گیاه با ارزش در سال‌های نه چندان دور کرمان را به یکی از قطب‌های اصلی تولید زعفران تبدیل کنیم. 

 

 

انتهای پیام/