حال و آینده دانشگاه آزاد اسلامی زرند!

گفتگو با دکتر سید کاظم نعمت الله زاده ماهانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی زرند و عضو هیات علمی این واحد دانشگاهی.

Dr. Mahani_NematAlahzadeصدای زرند: دکتر سید کاظم نعمت الله زاده ماهانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی زرند، عضو هیات علمی این واحد دانشگاهی، رییس سازمان نظام روانشناسی استان کرمان که از ۱۲ شهریور سال ۸۷ تا به امروز عهده دار سمت ریاست این واحد دانشگاهی می باشد طی گفتگویی وضعیت حال و آینده واحد متبوع خود را توصیف کرد.

 

– در سال جاری چه اتفاق مهم و خوبی در واحد متبوع شما روی خواهد داد. آیا پروژه ای در حال تکمیل و یا افتتاح دارید؟ پروژه ها چه مشخصاتی دارند و به چه منظور احداث می شوند.

 

در چند ماه گذشته شاهد اصلاحات قابل‌ملاحظه و بهسازی ساختار اداری و تشکیلاتی دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور چابک سازی دانشگاه و واگذاری مسئولیت بیشتر به استان‌ها هستیم که امید روزهای بهتری را برای همه واحدها درگذر از چالش‌ها و استفاده‌ی مؤثر از فرصت‌های موجود می‌دهد امیدواریم با تداوم طرح تجمیع و قطب بندی استانی رشته‌ها، جلوگیری از موازی کاری در تصویب رشته‌ها و تصویب دوره‌های تحصیلات تکمیلی با توجه به پتانسیل‌های موجود واحدها مشکل کمبود دانشجو با توزیع نامناسب آن در واحدها بر‌طرف شود.

 

به‌تبع این امر و فراهم شدن امکان ورود دانشگاه به تولید ثروت از طریق سرمایه گذاری و شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور ارائه خدمات دانش‌بنیان زمینه بهبود وضعیت مالی واحدها، تکمیل اجرای پروژه‌های عمرانی و تداوم طرح‌های توسعه و بهبود مستمر ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و رفاهی با کیفیت به دانشجویان بیش‌ازپیش فراهم خواهد شد. در حال حاضر واحد زرند تنها یک پروژه‌ی ناتمام مربوط به‌تقریب یک دهه قبل را در دست اجرا دارد که با توجه به‌کفایت امکانات و ساختمان‌های موجود مایل به تغییر کاربری آن و در صورت موافقت مسئولان مربوط و معاونت عمرانی سازمان تبدیل به هتل در قالب هتل‌های زنجیره‌ای دانشگاه آزاد اسلامی هستیم. همچنین با استعانت از خداوند متعال امسال نیز همچون سنوات قبل همایش زمین‌شناسی فلات ایران را برگزار خواهیم کرد و مرکز سلامت دانشگاه نیز امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

-در ادامه کاهش وابستگی به شهریه دانشجویان و تامین ۱۶ درصد بودجه در سال جدید از محل شرکت های دانش بنیان و فعالیت های اقتصادی چه اقداماتی در دست انجام دارید؟ آیا طرحی در این خصوص ارائه شده است.

 

در راستای کاهش وابستگی به شهریه از طریق عقد قراردادهای درآمدزا برای دانشگاه اقداماتی شده است که از آن جمله می‌توان به عقد قرارداد اجاره‌ی زمین برای احداث کمپ اسکان موقت به شرکت چینی مجری تأسیسات فولاد ایرانیان مستقر در زرند و انعقاد قرارداد تهیه‌ی نقشه های زمین‌شناختی از مقاطعی در استان کرمان با سازمان زمین‌شناسی جنوب خاوری اشاره کرد.

 

همچنین راه‌اندازی مرکز سلامت و مرکز ارائه خدمات روان‌شناختی و همچنین طرح کاشت زعفران در دو هکتار از زمینه‌ای سایت واحد نیز با توجه به کارشناسی‌های انجام‌شده در حال اجرا است. با این ‌وجود در تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان علی‌رغم تلاش‌های انجام‌شده متأسفانه هنوز توافقی نداشتیم و امیدواریم بتوانیم در هلدینگ هایی که انشاالله از طرف دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس می‌شود با شرکت‌های دانش‌بنیان استان مشارکت داشته باشیم.

 

– آیا طرح فرهنگی ماندگاری در راستای فعالیت های فرهنگی واحد شما انجام شده و یا در حال انجام هست؟

 

در صورت موافقت معاونت فرهنگی اجتماعی مشارکت و همکاری در برگزاری یادواره‌ی فرهیختگان زرندی و برگزاری همایش‌های سالانه به‌منظور آشنایی روان شناسان و مشاوران با روانشناسی فرهنگی (ارائه خدمات روانشناسی با رویکرد ایرانی اسلامی) و ترویج روان‌شناسی فرهنگی را در برنامه داریم و به همین منظور سال ۹۳ سمپوزیوم رویکرد فرهنگی (ایرانی – اسلامی) به ارزیابی و مداخله روان‌شناختی را برگزار کردیم البته برای هر دو مورد و پیشنهاد آن‌ها به معاونت فرهنگی در حال رایزنی با صاحب‌نظران و کار و برنامه‌ریزی بیشتر هستیم.

 

– توضیحاتی در خصوص رشته های تحصیلی بخصوص تحصیلات تکمیلی، دانشجویان و اعضای هیات علمی واحد متبوع خود بفرمایید؟

 

در حال حاضر ۱۱ رشته کاردانی، ۱۶ رشته کارشناسی، ۷ رشته کارشناسی ارشد و یک‌رشته دکترای تخصصی داریم که رشته‌های کارشناسی به جهت عدم استقبال داوطلبان و نداشتن دانشجو همه فعال نیستند. امیدواریم امسال با توجه به پتانسیل‌های موجود گروه زمین‌شناسی بیش از ۸ نفر عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت استادیار و بالاتر و آزمایشگاه‌های مناسب رشته های دکترای پترولوژی و چینه و فسیل شناسی را تصویب کنیم.

 

۴۴ نفر عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت و بیش از ۸۰ عضو هیئت‌علمی مدعو از دانشگاه‌های سراسر کشور با گروه‌های مختلف آموزشی در واحد زرند همکاری آموزشی دارند.

 

– اگر مطلب قابل ذکر و انتشاری دارید، بفرمایید.

 

در اینجا ضمن سپاس از ریاست محترم، هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، جناب آقای دکتر جاسبی و ریاست عالیه‌ی دانشگاه جناب آقای دکتر میرزاده امیدوارم حسن اعتماد ریاست عالیه دانشگاه در واگذاری مسئولیت‌های بیشتر به استان‌ها و طرح تجمیع زمینه‌ساز طراحی و برنامه‌ریزی‌های مؤثرتری در استان‌ها برای برون‌رفت از چالش‌های موجود واحدها و استفاده‌ی مؤثرتر از پتانسیل‌های آن‌ها برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و رفاهی به دانشجویان و مانایی و پایایی حضور مسئولانه و سرافراز نه دانشگاه آزاد اسلامی در ایران اسلامی باشد. من الله توفیق.

 
انتهای پیام/