توصیه‌های دامپزشکی برای جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو

مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان کرمان گفت: تماس مستقیم با دام و یا انسان آلوده و ترشحات آن، تماس با کنه‌های گزنده ناقل ویروس بیماری، تماس با فرآورده‌های خام حاصل از دام آلوده از عمده راه‌های انتقال این بیماری به انسان است.

مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان کرمان گفت: تماس مستقیم با دام و یا انسان آلوده و ترشحات آن، تماس با کنه‌های گزنده ناقل ویروس بیماری، تماس با فرآورده‌های خام حاصل از دام آلوده از عمده راه‌های انتقال این بیماری به انسان است.

 

جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو

به گزارش صدای زرند، جواد نگارستانی در گفت‌وگو با تاکید بر اهمیت زئونوزها یا بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، اظهار داشت: تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو از نمونه‌های این بیماری‌ها است که متاسفانه در استان ما نیز دیده می‌شود و به‌دلیل نبود واکسن مناسب، امکانات غیرقابل دسترس کنترل چهارپایان و … آمادگی زیادی را جهت مقابله با این بیماری می‌طلبد.

 

 
مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: تماس مستقیم با دام و یا انسان آلوده و ترشحات آن، تماس با کنه‌های گزنده ناقل ویروس بیماری، تماس با فرآورده‌های خام حاصل از دام آلوده از عمده راه‌های انتقال این بیماری به انسان است.

 
نگارستانی اذعان داشت: شروع ناگهانی بیماری همراه با تب، سردرد، چشم درد، احساس سرما، خستگی، درد مفاصل، استفراغ، قرمزی چشم و درد معده می‌باشد و بعد از چند روز، لکه های بزرگ کبود رنگ روی بدن، خونریزی از دهان، بینی و دستگاه گوارشی بیمار شروع می‌شود.

 
مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان کرمان گفت: کنه هیالوما عامل اصلی انتقال این ویروس است و در فصول گرم سال که زمان رشد و تکثیر کنه‌ها می‌باشد این بیماری شیوع پیدا می‌کند و اگر دا‌م‌ها اگر آلوده شوند، علائمی ندارند و به‌دلیل حجم بالای دام‌ها در کشور، قابل تشخیص توسط دامپزشک و دامدار نیستند.

 
این مقام مسئول اشاره کرد: افرادی مثل کارگران کشتارگاه، قصابان، کشاورزان، چوپانان، دامداران ودامپزشکان به‌دلیل سرو کار داشتن با دام و پزشکان و مشاغل وابسته بیمارستانی بیش از دیگران در معرض خطر هستند.

 
وی با اشاره به اینکه ویروس CCHF بیماری مسری است خاطرنشان کرد: بیمار در طی مدتی که در بیمارستان بستری است به‌شدت برای دیگران آلوده کننده می‌باشد.

 
مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان کرمان با ارائه توضیحاتی در مورد طرح استفاده از سیستم پیش سرد گوشت گوسفندی اذعان کرد: با راه‌اندازی سیستم‌های پیش‌سرد در کشتارگاه‌ها لاشه کشتار گوسفند به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال قرار می‌گیرد و به علت کاهش دما، شرایطی ایجاد می‌شود که امکان رشد میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا در گوشت از بین می‌رود.

 
وی ادامه داد: بهتر است از گوشت‌هایی که حداقل ۲۴ ساعت در پیش‌سرد کشتارگاه و یا بخچال سرد شده باشند، استفاده شود.

 
نگارستانی با اشاره به وجود خون تازه در جگر گوسفند یا گاو عنوان کرد: لازم است که قبل از مصرف جگر حتما به مدت ۴۸ ساعت در داخل یخچال قرار گیرد.

 
مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه عامل اصلی انتقال این ویروس کنه‌ها هستند بیان کرد: بهترین راه پیشگیری از این ویروس عدم تماس با دام و ذبح آن به صورت سنتی است زیرا از طریق پاشیدن خون دام روی پوست این بیماری منتقل می شود.

 
مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر احتمال افزایش شیوع بیماری به‌خصوص در فصول گرم سال ابراز داشت: ضروری است مردم در انتخاب و مصرف گوشت دقت کنند و ذابحین نیز در هنگام ذبح دام‌ها از لباس کار کامل و یکسره، کلاه، ماسک، دستکش، چکمه، عینک محافظ استفاده کنند تا از گزش کنه‌ها و ورود آن ها به داخل لباس جلوگیری شود.

 
وی ادامه داد: لازم است دامداران در هنگام تماس با دام از لباس پوشیده و مخصوص با رنگ روشن استفاده نمایند و پس از اتمام کار، لباس‌های خود را عوض کنند.

 
نگارستانی با تاکید بر اجتناب از کشتار دام در منازل، معابر و مکان‌های عمومی بیان کرد: ذبح دام در اعیاد مذهبی و مناسبتی باید به درستی انجام شود و شیردوشان و دامداران نیز از له کردن و کشتن کنه‌ها بدون دستکش خودداری کنند و مردم از گوشت مورد تائید سازمان دامپزشکی استفاده کنند.

 
مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه ممکن است برخی خانواده‌ها تعطیلات آخر هفته خود را به مناطق روستایی اطراف شهر بروند خاطرنشان کرد: لازم است از استراحت در مراتع که گاهی محل عبور دام است جلوگیری شود.

 
وی از صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، تریبون‌های عمومی مثل نماز جمعه، آموزش چهره به چهره و سایر رسانه‌های مدرن و سنتی جهت آموزش راه‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری، انتقال و درمان آن برای آموزش آحاد مختلف جامعه در سطح شهر و روستا درخواست همکاری کرد.

 
مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان کرمان درباره ورود دام قاچاق به استان اظهار داشت: لازم است دستگاه‌های نظارتی و امنیتی با جدیت بیش‌تری وارد عمل شوند چرا که وقتی دام به‌صورت غیرقانونی وارد می‌شود سازمان دامپزشکی هیچ‌گونه نظارتی بر روی آن ندارد و امکان انتقال بیماری‌های مختلف از جمله کنگو را فراهم می‌کنند.

 
نگارستانی با بیان اینکه شهرداری متولی اصلی کشتارگاه است تصریح کرد: لازم است این دستگاه تمام تجهیزات لازم برای رعایت موازین ایمنی از سوی کارگران را در اختیار آن‌ها قرار دهد و ماشین‌های حامل محصولات دامی را به سردخانه مجهز کند تا بدین طریق از رشد و تکثیر میکروب‌ها جلوگیری کند.

 
مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماری‌هایی چون تب کریمه-کنگو نیازمند تلاش و پیگیری همه دستگاه‌ها می‌باشد و امید است با همدلی بیش‌تر سازمان‌های ذی‌ربط بتوانیم در راستای مقابله با زئونوزها یا بیماری‌های مشترک قدم‌های خوبی برداریم.

 
انتهای پیام/