بیکاری جوانان کوهبنان / گره کوری که تاکنون با دندان هیچ مسئولی باز نشده است

در میان معضلات شهرستان کوهبنان آن چه بیشتر گریبان گیر شهرستان است و می توان این مشکل را بعنوان اپیدمی جامعه کوهبنان مشاهده کرد موضوع اشتغال است.

در میان معضلات شهرستان کوهبنان آن چه بیشتر گریبان گیر شهرستان است و می توان این مشکل را بعنوان اپیدمی جامعه کوهبنان مشاهده کرد موضوع اشتغال است.

 

Bikari_55024

 

به گزارش صدای زرند، کوهبنان امید به نقل از ۷۲ عارف نوشت: مهم ترین موضوعات و معضلات اجتماعی فرهنگی شهرستان کوهبنان را می توان در مواردی همچون اشتغال، اعتیاد، طلاق، فروپاشی خانواده ها و استفاده از ماهواره و… دانست.

 

در میان معضلات مطرح شده آن چه بیشتر گریبان گیر شهرستان است و می توان این مشکل را بعنوان اپیدمی به وضوح در سطح جامعه مشاهده کرد موضوع اشتغال است.

 

اشتغال یکی از دغدغه های مردم، جوانان و مسئولین کشور است و بسته به منطقه و نوع پتانسیل در جای جای کشور متفاوت است.

 

در کوهبنان، اگر چه این شهرستان دارای یکی از غنی ترین معادن زغال سنگ استان و کشور می باشد، اما به دلایل زیادی از جمله بی تدبیری و عدم عاقبت اندیشی، عدم ایجاد کارگاه های تولیدی مرتبط و جلوگیری از خام فروشی، به کارگرفتن نیروی انسانی فعال و پویا فقط در بخش های استخراج، ایجاد نکردن زیر ساختهای صنعتی و تولیدی در شهرستان  این مشکل همچنان پا بر جاست و پیامد آن در سالهای اخیر افت شدید جمعیت و عدم ایجاد شغل در نسل های بعد از آن شده است.

 

این رویه تاکنون هم ادامه داشته و هیچ یک از مسئولین منصوب شده نتوانسته است در روند رو به رشد مهاجرت جوانان و خانواده ها به خارج از شهرستان اقدام قابل ملاحظه ای داشته باشد.

 

در کنار مشکل اشتغال و کمی جمعیت معضلات دیگر اجتماعی که از بطن این مشکل بیرون می آیند مزید بر علت شده است که شهرستانی که از نظر سطح علمی، تولید نیروی نخبه و استعدادهای درخشان در عرصه های فرهنگی و علمی که نام بردن و ذکر اسامی و شخصیت های آن خارج از بحث این نوشته است به عنوان شهرستانی راکد، فاقد بازدهی و بی سرو صدا در عرصه های تولید، اشتغال، صنعت و کارآفرینی بدل شود.

 

اقدامات مقطعی و کوتاه مدت مسئولین و نیز سیاست زدگی مفرط و دعواهای جناحی به این موضوع بیشتر دامن زده است تا جایی که با تغییر رویه دولتی در رده های بالای شهرستان سیاست ها به کلی تغییر می کند و صرفاً نظرات شخصی نه از دیدگاه کارشناسی بلکه از جنبه سیاسی و ذوق و سلیقه شخصی به مردم تحمیل می شود اگرچه برخی از این اقدامات در کوتاه مدت باعث تغییر روند و بالارفتن راندمان در نمودارهای شاخص های اجتماعی شهرستان می گردد ولی مسلماً به دلیل عدم تداوم و نیز تغییر دیدگاه – و اینکه اصولاً شخص بعد آن سیاست های گذشته را کاملاً اشتباه می داند – به شکست منجر می شود.

 

در سال های اخیر به نظر می رسد که سند چشم انداز چندین ساله شهرستان در گوشه میز کار مسئولین خاک می خورد چرا که اگر قرار باشد بر اساس این شاخص برنامه ای اجرا شود حتی به فرض حرکت لاک پشت گونه باز هم اقدامات قابل شرحی برای ارائه صورت گرفته بود.

 

حرف برای این معضل بسیار زیاد است اما به دلیل اینکه همیشه وقت برای حرف زدن می گذاریم و جلسات متعددی برگزار می کنیم اما مصوبات روی کاغذ کمتر به مرحله اجرا می رسد ما نیز از ادامه قلم زدن در این باره پرهیز می کنیم که عقلا را اشاره ای کافیست.

 

 

انتهای پیام/