بی بی سی‌: دو چالش مهم مذاکرات پابرجاست

خبرنگار بی بی سی گفت دو مسئله مهم باقیمانده در مذاکرات هسته ای ایران همچنان پابرجا است.

BBC623صدای زرند: به گزارش ساعت ۲۴ به نقل از بی بی سی، باربارا پلت آشر خبرنگار این شبکه در لوزان گفت: دیپلماتهای دو طرف مذاکره درباره مسئله هسته ای ایران گفته اند که پیشرفتهایی حاصل شده است.

 

آنها این پیشرفت های قابل توجه را ارزیابی کرده اند با این حال همزمان گفته اند که هنوز این مذاکرات به نتیجه نرسیده است. منظور آنها از نتیجه به طورکامل مشخص نیست. با این حال تایید شده است که دو مسئله اصلی باقیمانده در مذاکرات همچنان پابرجا است.

 

یکی از این دو مسئله دامنه ای است که ایران براساس آن اجازه تحقیقات پیشرفته هسته ای را خواهد داشت. ایران خواستار آن است که بتواند نمونه های جدید سانتریفیوژ را آزمایش کند با این حال قدرت های جهانی نمی خواهند که در آینده نزدیک این مجوز را به ایران بدهند.

 

مسئله دیگر سرعت و روند لغو تحریم های ایران است. مسئولان آمریکایی گفته اند دو طرف توافق کرده اند فرایند لغو تحریم ها دو طرفه و چند مرحله ای خواهد بود و با اجرای بندهای توافق توسط ایران تحریم ها لغو می شود. با این حال تاکنون درباره جزئیات دقیق آن توافق نشده است.

 

به نظر می رسد که آمریکایی ها رویکردی متفاوت با ایرانی ها دارند چرا که آمریکاییها به نظر می رسد به دنبال جزییات مفصل درباره نحوه محدود کردن برنامه هسته ای ایران هستند تا بتوانند به نمایندگان مردد کنگره ارائه کنند و بگویند این توافقی است که قرار است اجرا شود.

 

با این حال ایرانی ها در نظر دارند که این چارچوب به صورت کلی باشد تا توافق نهایی حاصل شود زیرا آنها احساس می کنند اگر این چارچوب توافق پیش از دستیابی به توافق نهایی پر از عدد و رقم باشد با دشواری می توانند آن را به ایرانی ها ارائه کنند. به نظر من دستیابی به راه حلی درباره این مسئله بسیار دشوار است و باید دید اگر دو طرف به بیانیه ای پایانی دست می یابد چطور برای این مسئله راه حل پیدا می کنند.

 

مجری بی بی سی افزود مذاکرات بلندپایه درباره مسئله هسته ایران همچنان در لوزان در حال برگزاری است. با این حال هنوز مشخص نیست که چه نتیجه ای حاصل خواهد شد. وزرای خارجه ایران و شش قدرت جهانی در حالی ضرب الاجل شب گذشته برای دستیابی به چارچوب توافق را سپری کردند که چین خواستار مصالحه دو طرف شد و گفت اگر توافق حاصل نشود همه تلاش های قبلی هدر خواهد رفت.