فرهنگسرا اولویت فرهنگی شهر کوهبنان

با توجه به نام و آوازه درخشان فرهنگی کوهبنان، کمبود فرهنگسرا به شدت برای این شهر احساس می‌شود.

با توجه به نام و آوازه درخشان فرهنگی کوهبنان، کمبود فرهنگسرا به شدت برای این شهر احساس می‌شود.

 

 

FarhangSera-Kouhbanan

 

به گزارش صدای زرند، در اندیشه خود شهری را سیر و سیاحت می‌کنم که نام و آوازه‌اش مجالی را برایم طلبیده است، اندکی تامل و زمان را چاشنی آن سازم و نگاهی بر اثری که از آن نام برده، بیندازم.

 
یار مهربانی چون کتاب را ابزار تامل خود قرار می‌دهم که نامش «تاریخ فرهنگ محلی کوهبنان» است، نویسنده کتاب، شهر کوهبنان را با همه غنای معنوی و ارزش‌های وسیع مادی و قدمت تاریخی‌اش، شهری ناشناخته و مهجور خوانده است.

 
نشستن پای حرف‌های نویسنده کتاب که در قالب پیش‌گفتار سخن می‌گوید، تفکر مرا بر می‌انگیزد که تاملی بیشتر بر شناخت فرهنگی و نیاز فرهنگی کوهبنان رواست، چراکه در مقطع تاریخی که فرهنگ‌های قومی و سنتی دستخوش هجوم فرهنگ‌های زاده پیشرفت و صنعت می‌شوند، شناخت ارزش‌های فرهنگی انسان‌ساز، اهمیت جلوه می‌کند.

 
با نگاهی بر تاریخ و فرهنگ کوهبنان درمی‌یابم که این شهر محمل و زادگاه مشاهیر و مفاخر و شخصیت‌های بزرگ سیاسی اجتماعی چون ابواسحاق کوهبنانی، برهان‌الدین کوهبنانی، محمد شهید کوهبنانی و… بوده است که به قلم آوردن نام‌آوران این شهر، مکانی چون کتاب را می‌طلبد که به آثار و زندگی پرافتخارشان پرداخته شود.

 
احساس و فکرم بر این است که گذشته درخشان یک شهر به قاطع آینده‌ای درخشان را به خودی خود رقم نمی‌زند و این تلاش فکری و فرهنگی مسئولان ارشدی شهر در هر مقطع زمانی را می‌طلبد که در فکر ساختن حال و آینده‌ای در خور نام و آوازه قدمت شهر باشند.

 
از دید یک خبرنگار شاید بسیاری از نیازهای فرهنگی و اجتماعی و عمرانی اولویت باشند و از دید یک مسئول جزو دسته‌بندی‌های بعدی قرار می‌گیرد، در این گزارش سعی بر آن داشتم به نیازی بپردازم و با توجه به نام و آوازه درخشان فرهنگی کوهبنان، کمبود آن به شدت احساس می‌شود.

 

 
فرهنگ‌سرا اولویت فرهنگی شهر کوهبنان

 
واقعیت این است، مردم کوهبنان نیازمند شادی و نشاط هستند و باید در راستای ایجاد نشاط و شادی در بین مردم به ویژه جوانان و نوجوانان گام برداشت و از هر فرصتی برای تزریق شادی مشروع به جامعه استفاده کرد.

 
محمود جعفری نویسنده و خبرنگار در این زمینه اظهار داشت: باید قبول کرد که کمبود روحیه نشاط اجتماعی و فردی موجب معضلات بزرگ اجتماعی می‌شود و امروزه بر مسئولان کوهبنان واجب است با فرهنگ‌سازی و اعمال سیاست‌ها و راهبردهای صحیح، مردم این شهر را به سوی شاد بودن و شاد زیستن در قالب صحیح و مرسوم سوق دهند.

 
جعفری افزود: یکی از ضرورت‌های تقویت بنیه فرهنگی جامعه ایجاد فضاهای لازم برای ارائه خدمات و محصولات فرهنگی به جامعه است و در این راستا وجود یک فرهنگ‌سرا می‌تواند علاوه بر افزایش حجم فعالیت‌های فرهنگی و هنری، در توسعه فکر و اندیشه و جذب علاقه‌مندان به ویژه جوانان موثر واقع شود.

 
وی گفت: یکی از بزرگترین خدماتی که مسئولان شهر کوهبنان می‌توانند به جوانان این شهرستان ارائه دهند، احداث فرهنگ‌سراست که ایجاد آن موجب آشنایی اقشار مختلف مردم با هنرهای گوناگون می‌شود و می‌تواند در جامعه تاثیر زیادی داشته باشد.

 

 
لزوم ایجاد فرهنگسرا در کوهبنان

 
حجت‌الاسلام عباس جعفری امام جمعه کوهبنان گفت: دین اسلام دین کامل و جامعی است و به تمام شئون زندگی انسان‌ها توجه داشته است، فرد مسلمان باید به تمام دین و برنامه‌های متنوع و ارزشمند آن در همه زمینه‌های فردی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و… توجه داشته باشد و به آن‌ها عمل کند.

 
وی با بیان اینکه اگر برنامه‌ها در چارچوب دین معنا شود، درماندگی نمی‌شود، افزود: بحث فرهنگسرا که مجموعه جامع فرهنگی است و خدمات مهمی در زمینه‌های آموزشی، تربیتی، مشاوره، حفظ  و معرفی فرهنگ و آداب و رسوم و تنوع گسترده‌ای در آموزش‌های علمی فرهنگی هنری و… دارا است در شهر کوهبنان که سابقه فرهنگی درخشان و مردمی با فرهنگ و اصیل و متدین دارد، ضروری است.

 
جعفری ادامه داد: ضرورت ایجاد فرهنگسرا با توجه به مقررات دینی و قانونی و مدیریت انسان صالح، قطعا مفید است و در شهرهایی که به این شرایط عمل شده است، آثار ارزشمندی داشته است و هرجا که انحرافی مشاهده شده نتیجه عمل نکردن به قوانین و بی‌لطفی‌های مربوطه بوده است.

 

 
فرهنگسرا، گامی ارزشمند در راستای فرهنگ کوهبنان

 
سیدمجتبی هاشمی فرماندار کوهبنان در این زمینه بیان داشت: بدون شک پرداختن به تمدن اصیل اسلامی و ایرانی که از قدمت بالایی برخوردار است، ارزش ویژه‌ای دارد، لذا برای بررسی فرهنگ و تمدن ایرانی ابتدا باید به تاریخ اسلام توجه ویژه‌ای شود.

 
وی ادامه داد: فرهنگ ایرانی از قدمت بالایی برخوردار است، اما ظهور و بروز اسلام خدمات ارزشمندی برای تمدن ایرانی در پی داشته است، البته مردم ایران اسلامی در طول تاریخ در تکامل و شکوفایی تمدن اصیل اسلامی بسیار تاثیرگذار بوده‌اند.

 
فرماندار کوهبنان تاکید داشت: بر اساس آیات و روایات هدایت یک فرد در جامعه آن هم به واسطه کار فرهنگی ارزش حیات بخشیدن و نجات همه انسان‌ها را در پی دارد که این خود نشان از اهمیت و ارزش کار فرهنگی در جامعه دارد که راه‌اندازی و احداث فرهنگ‌سراها می‌تواند در رسیدن به این اهداف بلند مورد توجه باشد.

 
وی تصریح کرد: فرهنگ‌سراها می‌توانند در گسترش فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی موثر باشند، لذا باید در اهداف فرهنگ‌سرا به سمتی حرکت کرد که به رسیدن انسان به خدا بینجامد و در حقیقت انسان را به فلاح و رستگاری رهنمون دارد.

 
هاشمی ابراز داشت: تربیت الهی مردم و ترویج تعالیم حیات‌بخش قرآن کریم در جامعه ضروری است، لذا احداث و راه‌اندازی فرهنگ‌سرا در شهر کوهبنان که به عنوان یک شهر فرهنگی در پرورش علما، عرفا و مشاهیر بزرگ در طول تاریخ پیش‌قدم بوده، ضروری به نظر می‌رسد.

 
این مقام اجرایی به مدرسه عرفان اسلامی شیخ ابوسعید کوهبنان اشاره کرد و افزود: این مدرسه در گذشته تاریخ توانسته است به عنوان یک فرهنگ‌سرای بزرگ در برگزاری کلاس‌های مختلف و تربیت فرهیختگان و مشاهیر بزرگ گام بر دارد و عرفا و شعرای بزرگی را از گوشه و کنار جهان و کشور به این منطقه برساند تا با خلق آثار ارزشمند خود حافظ خوبی برای فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی باشند.

 
وی تاکید کرد: افتتاح فرهنگ‌سراها باید در راستای ارتقا و توسعه مباحث فرهنگی شهر و گسترش فرهنگ شهروندی باشد، لذا با توجه به شعار سال و تاکیدات مقام معظم رهبری باید به این مهم توجه ویژه شود تا فرهنگ‌سرای شهر کوهبنان بتواند آموزش امور دینی را در اولویت برنامه‌های فرهنگی خود قرار دهد.

 
فرماندار کوهبنان اظهار کرد: شهردار و شورای شهر کوهبنان در کنار اقدامات عمرانی و زیباسازی شهر کارهای فرهنگی خوبی انجام دادند که احیای فرهنگسرای شهرداری کوهبنان که سال‌ها به حال خود رها شده، گامی ارزشمند در راستای فرهنگ شهرستان است.

 

 
شهرداری در اندیشه پروژه‌های بزرگ فرهنگی

 
یاسر محسنی شهردار شهر کوهبنان در این زمینه اظهار داشت: اقتصاد و فرهنگ دو مقوله مهم است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و همراهی همیشه این دو کلمه نمایانگر این است که جامعه‌ای تکامل می‌یابد که در زمینه اقتصاد و فرهنگ رشد داشته باشد.

 
وی با بیان اینکه گستره فرهنگ به وسعت زندگی اجتماعی انسان است، افزود: در جامعه باید از تمام توانایی‌ها و نیروهای فکری موجود برای توسعه و پیشرفت حوزه‌های فرهنگی به ویژه فرهنگ اسلامی استفاده شود.

 
محسنی بیان داشت: صرف برنامه‌های فرهنگی ملاک کار فرهنگی نیست، برنامه‌های فرهنگی باید به گونه‌ای طراحی شود که ضمن پرداختن به اصول و مبانی فرهنگ اسلامی، حداکثر بهره‌برداری از آنها به عمل آید.

 
وی ضمن ضروری شمردن ایجاد فرهنگ‌سرا در شهر افزود: وجود فرهنگسرا در یک جامعه زمینه پویایی بخش‌های دیگر جامعه را فراهم می‌کند و بنیادهای فرهنگی را تحکیم می‌بخشد.

 
محسنی اظهار داشت: برنامه‌ریزی کارهای فرهنگی به صورت پراکنده شاید بتواند تا حدی موجب رشد فرهنگی شود، اما توسعه و رشد واقعی فرهنگی زمانی میسر می‌شود که مکانی مانند فرهنگسرا در شهر وجود داشته باشد که موجب تمرکز و ساماندهی عناصر فرهنگی شود.

 
وی با بیان اینکه کار فرهنگی امری فراگیر است و تنها وظیفه ارگان خاصی نیست، افزود: هر اداره در کنار کارهای تخصصی خود کارهای فرهنگی نیز باید داشته باشد که با وجود فرهنگسرا علاوه بر هماهنگی و ساماندهی کارهای فرهنگی یک ارتباط تنگاتنگ فرهنگی نیز بین ادارات برقرار می‌شود که به نوبه خود اثرات خوبی در پی دارد.

 
شهردار کوهبنان خاطرنشان کرد: شهر کوهبنان با پیشینه درخشان فرهنگی فاقد یک مجموعه کامل به نام فرهنگسراست که شاید گاهی اوقات توجیه قابل قبولی برای عدم اجرای برنامه‌های گسترده فرهنگی در این شهر بوده است.

 
وی ادامه داد: نیاز کوهبنان به یک مجموعه فرهنگی به نام فرهنگ‌سرا یک نیاز جدی است که دغدغه شهرداری در سال جاری طرح‌ریزی مناسب برای ایجاد آن است.

 
محسنی با بیان اینکه وجود فرهنگسرا در شهر تزریق بودجه بیشتر را می‌طلبد، افزود: ساخت فرهنگسراها همیشه با نام شهرداری گره خورده است، اما دستگاه‌های اجرایی و متولیان فرهنگی نیز باید برای تحقق یافتن این امر پا به عرصه بگذارند و یقینا همکاری فرهنگی دستگاه‌های اداری و اجرایی با نهادهای فرهنگی در پیشبرد بهتر و کارآمد طرح‌های کلان فرهنگی تاثیرگذار است.

 
محسنی گفت: امیدواریم با بسترسازی مناسب فرهنگی در شهر کوهبنان از طریق فرهنگسرا از پر کشیدن سرمایه‌های گرانبهای انسانی جلوگیری کنیم و با شناسایی و بهره‌گیری از نیروهای مشتاق و با انگیزه به ویژه جوانان، فرهنگسرایی بزرگ توام با پروژه‌های بزرگ فرهنگی برپا کنیم.

 
انتهای پیام/

گزارش : صدیقه ایزدی