از «الف» تا «ی» طرح مثلث توسعه اقتصادی دولت تدبیر و امید در کرمان

«دولت و مجلس درصدد هستند روشی در پیش بگیرند که کار استان ها را به مردم واگذار کنند باور ما واگذاری امور به مردم است و معتقدیم با تمرکز زدایی مشکلات بهتر حل و فصل می شود.» این جمله رییس دولت تدبیر و امید ما را به این فکر واداشت که چگونه می توان کار استان ها را به خود مرم واگذار کرد.

«دولت و مجلس درصدد هستند روشی در پیش بگیرند که کار استان ها را به مردم واگذار کنند باور ما واگذاری امور به مردم است و معتقدیم با تمرکز زدایی مشکلات بهتر حل و فصل می شود.» این جمله رییس دولت تدبیر و امید ما را به این فکر واداشت که چگونه می توان کار استان ها را به خود مرم واگذار کرد.

 

طرح مثلث توسعه اقتصادی

 

 

به گزارش صدای زرند، علیرضا رزم حسینی از ابتدای سکانداری خود در استان کرمان طرحی را با عنوان «مثلث توسعه اقتصادی» به منظور افزایش میل به سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و غیر دولتی، تمرکز بر امکانات و ظرفیت های داخل استان، شناسایی سرمایه گذاران و کارآفرینان، تقویت جریان سرمایه گذاری با رویکرد حل مسال، شفافیت سازی و مقابله با فساد اقتصادی و رفع موانع تولید مطرح کرد که حاصل آن انعقاد تفاهم نامه های جدید سرمایه گذاری در استان بود.

 

طرحهایی که به باور همگان عملیاتی شدن آنها در آینده نزدیک می تواند منشا تاثیر و آثار نیکویی برای پیشرفت و آبادانی این خطه کهن باشد.

 

” رضا سنجری” مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری کرمان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: ۴۰ طرح اقتصادی جدید و توسعه شرکت های خصوصی و غیر دولتی با برآورد سرمایه گذاری ۳۸۸۳۷ میلیارد تومان در سراسر استان کرمان در دستور کار ستاد مثل توسعه اقتصادی می باشد که تا کنون ۲۷۲۱ میلیارد تومان آن تامین مالی شده است.

 

وی افزود: ۴۶ طرح عمرانی جدید و توسعه ای نیز با برآورد سرمایه گذاری ۲۴۰۲۲ میلیارد تومان در دست اقدام است که امیدواریم روند اجرایی آن شتاب گرفته تا بتوانیم برای ۲۳۶۴۸ نفر اشتغال ایجاد کنیم.

 

سنجری تصریح کرد: در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی به دنبال تسریع  ۱۰ طرح بزرگ نیمه تمام در استان کرمان می باشیم که ت کنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

وی ادامه داد: تا کنون تفاهم نامه  ۵۲ پروژه عمران شهری با برآورد سرمایه گذاری ۳۹۷۸ میلیارد تومان با شرکت های خصوصی و غیردولتی منعقد شده است که ۵۲ میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است.

 

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری کرمان با اشاره به پروژه های گردشگری منعقد شده در طرح مثلث توسعه اقتصادی گفت: ۱۹ تفاهمنامه سرمایه گذاری با برآورد ۳۵۲۳ میلیارد تومان با بخش خصوصی منعقد گردیده شده است که تا کنون ۲۵۲ میلیارد تومان آن تامین مالی و ۹۶ میلیارد تومان هزینه انجام شده است.

 

سنجری اظهار کرد: تفاهم نامه ۶ پروژه در بخش انرژی با برآورد ۱۰۷۶۰ میلیارد تومان، ۶ طرح معدنی با برآورد ۳۴۰۰ میلیارد تومان، ۳ پروژه کشاورزی با برآورد ۳۳۰۰ میلیارد تومان و دو  طرح زیر ساختی با سرمایه گذاری ۹۴۰۰ میلیارد تومان در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی با شرکت های خصوص و غیردولتی منعقد شده است.

 

وی با اشاره به کم آبی موجود در استان کرمان اظهار کرد: استانداری کرمان به منظور حل بحران آب تاکنون ۳ طرح بزرگ انتقال  با ارزش ۵۶۵۷ میلیارد تومان با شرکت های بزرگ خصوصی از جمله گل گهر منعقد کرده است که  ۲۲۷ میلیارد تومان از این طرح ها تامین مالی شده است و ۲۳۳ میلیارد تومان جهت اجرایی شدن این طرح ها تا کنون هزینه شده است.

 

سنجری تصریح کرد: اولین طرحی که برای انتقال آب به استان در نظر گرفته ایم «طرح شیرین کردن آب دریای عمان و انتقال به استان» است که برای شهرهای جنوبی استان و همچنین خود شهر کرمان در نظر گرفته شده است.

 

وی در جزییات این طرح گفت: این طرح که طی ۲ مسیر به طولهای ۲۷۵ و ۳۵۶ لوله گذاری می شود در مجموع ۲۶۴ میلیون متر مکعب آب در سال به استان کرمان انتقال داده خواهد شد که اعتباری بالغ بر ۵۶۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که تاکنون مطالعات آن انجام شده است.

 

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری کرمان افزود: دومین طرح «انتقال آب از خلیج فارس به شهرستانهای سیرجان، رفسنجان، شهربابم و چارملو یزد» است که کار اجرایی این طرح همزمان با سالروز خلیج فارس در اردیبهشت ماه آغاز شده است. در این طرح که اعتباری بالغ بر ۴۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب در سال طی ۳ قطعه لوله گذاری به طول ۷۹۰ کیلومتر به استان کرمان انتقال داده خواهد شد.

 

سنجری ادامه داد: انتقال آب از بهشت آباد و شهرکرد نیز برای شهرهای شمالی استان کرمان نیز سومین طرح بزرگ آبرسانی به استان کرمان است که در این طرح نیز ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب به شهرهای شمالی استان انتقال داده خواهد شد.

 

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری کرمان  با اشاره به بخش های خصوصی حضور یافته در طرح های اقتصادی استان کرمان گفت: موسسه عسکریه، شرکت غدیر، قرارگاه خاتم الاوصیا، گروه اقتصادی مفید، بنیاد تعاون آجا، بنیاد تعاون بسیج، گروه مالی گردشگری، هلدینگ خاورمیانه، شرکت ملی مس، کارخانه واگن سازی زرند، شرکت مپنا، ستاد عتبات عالیات، بنیاد خیریه صدر هاشمی و … از جمله شرکت های خصوصی می باشند که تا کنون با استانداری کرمان قرار داد منعقد کرده اند.

 

وی با بیان اینکه، امیدواریم ظرف ۵ سال آینده استان کرمان به عنوان قطب تولید فولاد در کشور معرفی شود اظهار کرد: طبق تفاهم نامه هایی که با هلدینگ خاورمیانه صورت گرفته است به دنبال آن هستیم که ظرفیت تولید فولاد استان کرمان را تا ۵ سال آینده به ۱۰ میلیون تن برسانیم.

 

سنجری با اشاره به طرح های فولادی استان کرمان گفت: فولاد سیرجان ایرانیان با تولید کنستانتره با پیشرفت فیزیکی  ۸۲ درصد، فولاد سیرجان ایرانیان با تولید گندله با پیشرفت فیزیکی ۱۸ درصد در شهرستان سیرجان، فولاد زرند با تولید شمش و پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در شهرستان زرند و فولاد بوتیای ایرانیان با تولید گندله و پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد و … از جمله طرح های فولادی در دست اقدام می باشد که برآورد سرمایه گذاری آن در حدود ۵۸۱۰ میلیارد تومان می باشد.

 

وی با اشاره به طرح های عمرانی در استان کرمان گفت: تاکنون ۴۹ تفاهم نامه با اعتبار ۲۳۵۷۲ میلیارد تومان با بخش های خصوصی و غیر دولتی در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی صورت گرفته است که در مجموع کل این طرح ها ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. که در این بین قرارگاه خاتم الانبیا با ۱۴ پروژه و قرار گاه خاتم الاوصیا با ۸ پروژه بیشترین حضور را در این بخش داشته اند.

 

  مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری کرمان با اشاره به طرح های در دست اقدام شهرستان سیرجان اظهار کرد: احداث کارخانه تولید فولاد اسفنجی، با برآورد ۵۰ میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی در دستور کار استانداری است که جهت ادامه فعالیت به تسهیلات صندوق توسعه ملی نیازمند است.

 

وی ادامه داد: دو طرح هتل گردشگری ۴ ستاره و مجتمع پالایشگاه پایرولیز با پیشرفت های فیزیکی به ترتیب ۱۰ درصد و ۲۷ درصد از دیگر طرح های در دست اقدام شهرستان سیرجان می باشد.

 

سنجری با اشاره دو کارخانه فولاد در شهرستان سیرجان گفت: فاز دوم کنستانتره آهن ایرانیان با برآورد هزینه ۳۷۲ میلیارد تومان توسط شرکت میت کو در دست اقدام است که تاکنون ۲۵۲ میلیارد تومان در این زمینه هزینه و ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته است. که امیدواریم با ترخیص کالا از بندرعباس و همچنین تخصیص آب از سد تنگوییه فاز دوم کنستانتره آهن ایرانیان که قابلیت اشتغال برای ۳۷۰ نفر را دارد در آینده ای نزدیک به بهربرداری برسد.

 

وی درباره کارخانه گندله ایرانیان نیز گفت: این کارخانه نیز همان مشکلات فاز دوم کنسانتره آهن ایرانیان را ارد و تا کنون  ۴۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری کرمان در باره طرح های شهرستان رفسنجان گفت: تاکنون ۱۲ طرح با مبلغ سرمایه گذاری ۲۷۶۲ میلیارد تومان در شهرستان رفسنجان تفاهم نامه منعقد شده است که امیدواریم با تکمیل این طرح ها برای ۱۲۲۵ نفر اشتغال ایجاد کنیم.

 

وی با اشاره به طرح های در دست اقدام شهرستان رفسنجان گفت: طرح هایی از جمله ژئوپارک راگه، نیروگاه خورشیدی، کارخانه تولید کابل فیبر نوری، کارخانه تولید موتور سیکلت برقی و … از جمله طرح های شهرستان رفسنجان می باشد که در مجموع ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

 

سنجری افزود: ۱۸ طرح با ارزش ۷۵ میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۴۹ درصدی در شهرستان بافت در دست اقدام است که از این میان ۵ طرح آن به بهره برداری رسیده است.

 

وی با اشاره به طرح های منعقد شده در شهرستان جیرفت نیز گفت: تا کنون ۱۳ پروژه با اعتباری در حدود ۲۵۲ میلیارد تومان در این شهرستان آغاز به کار کرده است که امیدواریم با تکمیل این پروژه ها ۲۱۳۳ نفر مشغول به کار شوند. از جمله طرح های مهم در این شهرستان؛ کشت و صنعت ۷ شهر می باشد که متاسفانه به دلیل کمبود آب تا کنون پیشرفتی نداشته است.

 

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری کرمان ادامه داد: تاکنون ۵ تفاهم نامه در شهرستان بم، ۱۵ طرح در شهربابک، ۸ پروژه در شهرستان زرند، ۱۰ پروژه در انار، ۱۶ پروژه در عنبرآباد، ۱۱ پروژه در کهنوج، ۶ طرح در رودبار، ۶ طرح در منوجان، ۹ طرح در راور، ۱۴ طرح در کوهبنان، ۸ طرح ارزوییه، ۷ طرح در فهرج، ۴ طرح در ماهان، ۳ طرح در شهرستان نرماشیر و یک طرح بزرگ گردشگری در بخش شهداد در دست اقدام می باشد.

 

وی با اشاره طرح های عمرانی شهرستان کرمان گفت: تاکنون ۴۶ طرح عمرانی با مبلغ سرمایه گذاری ۲۴۰۲۲ میلیارد تومان در شهرستان کرمان در دست اجرا است که می تواند برای ۲۳۶۴۸ نفر اشتغال ایجاد کند.

 

سنجری تصریح کرد: همچنین ۸ طرح سرمایه گذاری با ارزش ۴۸۴ میلیارد تومان هم در شهرستان کرمان در حال اجرا می باشد که تاکنون ۱۵میلیارد تومان هزینه شده است و ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

وی با اشاره به عملکرد ستاد مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان گفت: تا کنون به طور کلی ۲۶۴ طرح با برآورد سرمایه گذاری ۷۵۰۸۵ میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری با شرکت های خصوصی و غیر دولتی منعقد شده است که تا کنون ۶ درصد آن یعنی معادل ۴۹۱۶ میلیارد تومان در استان هزینه شده است که امیدواریم بتوانیم با اجرای کامل این طرح ها برای ۷۷۷۶۲ نفر در استان کرمان اشتغال ایجاد کنیم.

 

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری کرمان با بیان اینکه زیرساخت ها یکی از الزامات توسعه در استان کرمان می باشد گفت: قرارداد ساخت سالن فرودگاه بین‌المللی کرمان  در تیرماه سال جاری با شرکت هواپیمایی ماهان با میزان سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان منعقد شده است که این سازه در کشور بی‌نظیر است و عملیات اجرایی آن  آغاز شده است که تا کنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

وی درباره باند جدید فرودگاه کرمان نیز گفت: حدود ۳۰۰۰ میلیارد ریال آورده سرمایه گذار برای این منظور می باشد که امیدواریم با احداث باند جدید فرودگاه کرمان بتوانیم شاهد حضور بیشتر پروازها به کرمان باشیم.

 

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری کرمان گفت: فرودگاه گردشگری افشین کرمان با برآورد سرما یه گذاری ۵ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۲۵ نفر با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در دست اقدام است که در حال حاضر ساختمان های اداری، سوله های نگهداری، برج مراقبت و سه خط برای باند فرودگاه زیرسازی شده است که امیدواریم با واگذاری تسهیلات ۲ میلیارد تومانی به سرمایه گذار این فرودگاه هر چه سریعتر آماده بهره برداری شود.

 

سنجری ادامه داد: پایانه مسافربری آدینه کریمان با مبلغ سرمایه گذاری کلی ۲۰۰ میلیارد ریال نیز در زیربنای در حدود ۱۰۳۹۴ مترمربع و در دو طبقه در خرداد ماه سال جاری بهره برداری و  افتتاح شد.

 

وی درباره طرح های گردشگری استان کرمان نیز گفت: طرح احیای باغ تاریخی فتح آباد از فروردین ماه سال جاری با سرمایه گذاری ۲ میلیارد تومان آغاز شد که تا کنون ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. امیدواریم در آینده نزدیک این میراث بزرگ استان کرمان را احیا کنیم.

 

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری کرمان درباره بازسازی بازار بزرگ کرمان نیز گفت: کار بازسازی بازار بزرگ کرمان از خرداد ماه سال جاری با همکاری استانداری و شهرداری کرمان کلید خورد که تا کنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

وی با اشاره به پروژه تله کابین شهر کرمان نیز گفت: این پروژه توسط موسسه مالی و اعتباری عسکریه با میزان سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی این موسسه از خرداد ماه سال جاری آغاز شد که در این پروژه سرمایه گذار به مدت ۱۲ سال از زمان ساخت تله کابین از آن بهره برداری می کند و سپس تحویل شهرداری کرمان خواهد داد.

 

سنجری با اشاره به طرح مجتمع تجاری صاروج پارس گفت: پروژه گودال خشت‌مال‌های کرمان با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذار خارجی توسط سرمایه گذار عمانی اجرایی خواهد شد که در این طرح ۹۰ هزار متر مربع پارکینگ، ۵۰۰ متر مربع سینما، ۱۰۰۰متر مربع فضای ورزشی، ۱۱۵۰۰ متر مربع هتل، ۶۴۰۰ مترمربع هایپرمارکت، ۱۲۱۰۰ متر دفاتر اداری، ۶۰۰۰ متر مربع فضای تفریحی پذیرایی، ۶۰۰۰۰ متر مربع فضای تجاری و ۹۰۰۰ متر مربع سایر کاربری ها خواهد بود که امید واریم با رفع موانع پیش رو و حضورسرمایه گذاری عمانی هرچه سریعتر این طرح اغاز به کار کند.

 

وی درباره طرح های پیشنهادی طرح مثلث توسعه اقتصادی نیز گفت: پروژه بام کرمان یکی از این طرح ها می باشد که در کوه های مسجد صاحب الزمان با زیر بنای در حدود ۱۰۰۰۰ متر مربع و سرمایه گذاری در حدود ۶۰ میلیارد ریال در حال مطالعه است و سرمایه گذار نیز آماده اجرایی کردن طرح است

 

انتهای پیام/