موضع دولت درباره سخنان جنجالی روحانی

طرح مساله اجرای همه‌پرسی بدون مصداق، خلاف قانون نیست و من احساس می‌کنم قرار است عده‌ای دولت را در مظان اتهام قرار دهند تا همیشه جنبه تدافعی داشته باشد.

Nobakhtسخنگوی دولت همه‌پرسی را یکی از روش‌های موجود در قانون اساسی برشمرد و گفت: طرح مساله اجرای همه‌پرسی بدون مصداق، خلاف قانون نیست و من احساس می‌کنم قرار است عده‌ای دولت را در مظان اتهام قرار دهند تا همیشه جنبه تدافعی داشته باشد.

 

 

صدای زرند: محمدباقر نوبخت درباره واکنش‌ها به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری در مورد اجرای همه‌پرسی، افزود: مطابق اصل ششم قانون اساسی مساله همه‌پرسی به عنوان یکی از روش‌های رجوع به آرا و افکار مردم تعیین شده است.

 

نوبخت به اصل ۵۹ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: مطابق این اصل در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با جلب دوسوم آرای نمایندگان مردم و تایید آنها می‌توان با مراجعه مستقیم به آرای مردم از همه‌پرسی استفاده کرد.

 

 

وی همچنین با اشاره به اصل ۱۷۷ قانون اساسی ادامه داد: در موارد ضروری برای اصلاح قانون اساسی، مقام معظم رهبری پس از مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام حکمی را به رئیس‌جمهوری پیشنهاد می‌کند که می‌تواند از طریق مراجعه به آرای عمومی و تصویب اکثریت شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی تعیین تکلیف شود.

 

 

نوبخت در ادامه توضیحات خود به اصل ۱۱۳ قانون اساسی هم توجه کرد و گفت: براساس این اصل رئیس‌جمهوری پس از مقام معظم رهبری، عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسوولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را برعهده دارد.

 

 

وی اضافه کرد: آیا اینکه مسوول اجرای قانون اساسی به اصل قانون اساسی مبنی بر استفاده از همه پرسی اشاره کند و بگوید خوب است به اقتضا از این اصل استفاده شود و البته مصداقی را تعیین نکند، اشکال دارد؟

 

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: طرح مساله اجرای همه پرسی بدون مصداق کار خلاف قانونی نیست و این همه اظهار نگرانی، سنجیده و مورد تایید نخواهد بود.

 

 

نوبخت ادامه داد: ممکن است حتی عده‌ای همین حرف‌های من را توهین به خودشان بدانند و من احساس می‌کنم قرار است دولت را در مظان اتهام قرار دهند تا همیشه جنبه تدافعی داشته باشد؛ در حالی که ما از ابتدا به دنبال حاشیه‌سازی نبودیم و فکر نمی‌کنم در شرایط تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت این اقدامات درست باشد.