صدور هزاران مدرک تقلبی تحصیلی در کرمان/ گردش مالی میلیاردی موسسات

رئیس کل دادگستری استان کرمان از کشف باند صدور مدارک تقلبی در موسسه های آموزشی در کرمان خبر داد و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته سه هزار مدرک تقلبی صادر شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از کشف باند صدور مدارک تقلبی در موسسه های آموزشی در کرمان خبر داد و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته سه هزار مدرک تقلبی صادر شده است.

 

یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان

 

به گزارش صدای زرند، یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان در جمع خبرنگاران در خصوص کشف یک باند مرتبط با صدور مدارک آموزشی مهارتی توسط تعدادی از موسسه هایی که با مجوز اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان فعالیت داشته اند، گفت: متعاقب گزارشی که از معاونت اطلاعات سپاه ثارالله استان کرمان به دادستان کرمان اعلام شد، مشخص شد هفت موسسه آموزش مهارتی که در زمینه های از قبیل گرافیک و کامپیوتر و تصویربرداری و .. بعضا مراکز علمی و کاربردی مبادرت به برگزاری دوره های آموزشی کردند در این زمینه تخلفاتی داشته اند.

 
دریافت پول به ازای صدور مدرک جعلی
وی ابراز داشت: پس از طی دوره آموزشی یک تعداد پرونده های جعلی شکل گرفته و با دریافت مبالغی بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان این مدارک صادر شده است.

 
وی اظهار داشت: متهمان صدور این قبیل گواهینامه ها جمعی از کارکنان ادارات زیربط و مدیران موسسات آموزشی بوده اند که تحت تعقیب قرار گرفته اند. تحقیقات همچنان ادامه داشته و پرونده نیز در حال بررسی است.

 
وی افزود: قریب به سه سال این جریان ادامه داشته و متاسفانه با سوء استفاده از بعضی ادارات این کارصورت گرفته که برخی از مرتبطین اسامی اشخاصی را وارد لیست اداره کل ارشاد کرده و نهایتا این گواهینامه های جعلی صادر و تحویل افراد شده اند.

 
صدور مجوز در سطح استان های کرمان، کرمانشاه، تهران و سمنان
وی تعداد دقیق این گواهینامه ها را نامشخص اعلام کرد گفت: برآورد اولیه این است که قریب به ۳ هزار گواهینامه  آموزشی مهارتی از جمله گواهینامه های سیکل و دیپلم و بعضا آموزشگاه های دانشگاهی صادر شده است.

 
موحد گستره جغرافیایی این سو استفاده را مختص به کرمان ندانست و گفت: متاسفانه این سو استفاده به شکلی ادامه داشته که از بعضی استان های دیگر چون کرمانشاه و سمنان و تهران و … هم برخی افراد حضور داشته اند که به این موسسات برای دریافت گواهینامه مهارت مراجعه و حتی گزارش شده برخی از این موسسات با تبانی برخی دانشگاه های علمی کاربردی شهرستان های استان اقدام به صدور مدارک دانشگاهی نیز می کرده اند.

 
وی افزود: پس از ارجاع پرونده به شعبه سوم بازپرسی برای رسیدگی، حساب های متهمین کنترل شده و مشخص شد بعضا گردش مالی آن ها تا ۵ میلیارد ریال بوده است. متهمانی که در این پرونده دخالت داشتند برخی کارکنان اداری و مدیران موسسات آموزشی بودند که حساب آنها بسته شده و موسسات آنها هم پلمب شده است تا نهایتا دادگاه به موضوع رسیدگی و حکم قانونی را ابلاغ نماید.

 
رئیس اداره کل دادگستری استان کرمان در ادامه افزود: افرادی که گواهینامه گرفته اند خودشان مداخله ای در جرم داشته اند چرا که با پرداخت وجه گواهینامه دریافت کرده اند و استفاده از این مدارک و صدور آن شامل مجازات است.

 
وی از افرادی که این مدارک را تحویل گرفته اند درخواست کرد قبل از صدور حکم، این مدارک را تحویل دهند تا از تخفیف مجازات برخوردار شوند.

 
وی تعداد موسساتی که در کرمان مجوز ارشاد را دریافت کرده اند و متاسفانه تخلفات زیادی هم در آنها صورت گرفته است را ۷ موسسه اعلام کرد که مجازات آنها بر حسب تخلف ایشان شلاق و جزای نقدی و حبس است.

 
۱۲ متهم دستگیر یا تحت تعقیب هستند
موحد در ادامه خاطرنشان ساخت: تعداد کسانی که مبادرت به صدور این گواهینامه ها کرده اند و تحت تعقیب بوده یا دستگیر شده اند قریب ۱۲ نفر بوده که این تعقیب و بازپرسی همچنان ادامه دارد.

 
وی تبلیغ اکثر این موسسات را به شکل اینکه با خواندن دو کتاب دیپلم بگیرید عنوان کرد.

 
رئیس کل دادگستری استان کرمان در پایان تاکید کرد: ادارات مربوطه باید جدی تر نسبت به صدور گواهینامه برای موسسات عمل کنند و صدور مجوز برای این موسسات باید با دقت عمل بیشتری و با توجه به مقررات صورت گیرد.

 

 

انتهای پیام/