۹۰ درصد کود کشاورزی در داخل کشور تولید می شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: ۹۰ درصد کودهای موجود در بازار داخل کشور تولید می شوند و سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه نظارت کامل دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: ۹۰ درصد کودهای موجود در بازار داخل کشور تولید می شوند و سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه نظارت کامل دارند.

 

 عباس سعیدی

 

به گزارش صدای زرند، عباس سعیدی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تولید غذای سالم برای مصرف کنندگان از اهداف این سازمان است و با متخلفان و عوامل توزیع کود و سم غیر استاندارد برخورد می شود.

 
وی با اشاره به موضوع مضر بودن برخی میوه های موجود در بازار و شایعاتی مبنی بر استفاده سموم غیر مجاز در پرورش آنها گفت: میوه هایی که در طول فصل انبار می شوند و قرار است در بازار به دفعات توزیع شود با استفاده از یک واکس مخصوص سطح آنها را می پوشانند.

 
وی ادامه داد: این کار در همه جای دنیا مرسوم است و به میوه آسیب نمی رساند، البته توصیه می شود تا هنگام مصرف پوست هر نوع میوه ای را از آن جدا کنند.

 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: یکی از موضوعات مهمی که در این کلاس ها به کشاورزان آموزش داده می شود توصیه های علمی و فنی در زمینه زراعت برای افزایش کیفیت محصولات در زمان برداشت است.

 
وی با بیان اینکه این آموزش در زمینه کشت به موقع است افزود: تاخیر در زمان کشت موجب ضعف در عملکرد محصول خواهد شد.

 
سعیدی تصریح کرد: اهمیت شخم مناسب و نحوه آن در کشاورزی از دیگر موضوعات مطرح شده در کلاس های آموزشی برای کشاورزان مناطق مختلف استان کرمان است.

 
وی چگونگی استفاده از کودهای شیمیایی، نوع کود، میزان و زمان مصرف کود را از دیگر موضوعات مطرح شده در کلاس های آموزشی کشاورزان ذکر کرد.

 
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان به تجهیز بخش کشاورزی این استان به دستگاه ها و ماشین آلات کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی برای خرید ابزارآلات صنعتی و مکانیکی کشاورزی و تجهیز زمین کشاورزی در نظر گرفته و از این مبلغ تاکنون حدود هشت درصد جذب شده است.

 
وی افزود: کشاورزان می توانند با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی و ارایه درخواست مبنی بر خرید تجهیزات مکانیک و صنعتی در بخش های مرغداری، دامداری، کشاورزی و توسعه ماشین آلات کشاورزی از این تسهیلات استفاده کنند.

 
سعیدی به تجلیل از نمونه های بخش کشاورزی هفته گذشته در تهران و با حضور رییس جمهوری اشاره کرد و گفت: این تجلیل در همه بخش ها از جمله دام، شیلات و آبیاری تحت فشار بوده است که از شمال استان کرمان از دستاوردهای سه کشاورز به عنوان نمونه کشوری تجلیل شد.

 
وی ادامه داد: در این آیین یک کشاورز از سیرجان به دلیل استفاده بهینه از صنایع تبدیل و تکمیلی در محصول پسته، کشاورز رفسنجانی برای برداشت ۱۳ تن و ۴۸۰ کیلوگرم پسته خشک و یک کشاورز نیز از رفسنجان برای آبیاری تحت فشار ۱۵۰هکتار از زمین های کشاورزی خود با استفاده از بهترین نمونه دستگاه های مکانیزه در دنیا تجلیل شدند.

 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی انجام شده سعی ما بر این است تا در محصولات کشاورزی دیگر هم نمونه کشوری داشته باشیم و گام های مهمی در این زمینه برداریم.

 
وی به کشت محصولات پاییزه در شمال کرمان اشاره کرد و گفت: حدود ۱۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت شمال این استان به محصولات زراعی اختصاص دارد که عمده این سطح زیر کشت در زمینه کشت گندم، جو، ذرت و کلزاست.

 
وی با بیان اینکه توجه ما به بخش گندم و جو نسبت به محصولات دیگر بیشتر است، گفت: یکهزار هکتار از این میزان به کشت کلزا (دانه های روغنی) اختصاص دارد.

 
سعیدی ادامه داد: ۲۷ هزار هکتار از سطح زیر کشت در شمال استان کرمان به کشت گندم در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر از جمله ارزوئیه، بم، ریگان، نرماشیر، فهرج و شهداد اختصاص دارد.

 
وی گفت: ۱۳ هزار هکتار از اراضی شمال استان کرمان نیز به کشت گندم به عنوان اقلیم معتدل در مناطق کرمان، سیرجان و زرند اختصاص دارد.

 
وی افزود: حدود شش هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شمال کرمان واقع در اقلیم سرد شامل شهرهای بردسیر، بافت، رابر و کوهبنان به کشت گندم اختصاص داده شده است.

 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: ۴۷ هزار هکتار از کشت زراعی استان کرمان به کشت گندم اختصاص داده شده و پیش بینی ما این است که امسال به طور متوسط چهار هزار تن در هر هکتار محصول برداشت شود.

 
وی پیش بینی کرد: حدود ۱۹۰ هزار تن گندم طی سال جاری در استان تولید شود.

 
سعیدی تصریح کرد: استان کرمان به عنوان قطب باغی کشور شناخته می شود.

 
وی افزود: شش هزار و ۵۰۰ تن بذر گواهی شده با همراهی و کمک مرکز تحقیقات کشاورزی تمامی مراحل لازم برای انبار در سیلوها بر روی آنان اعمال می شود تا سال آینده در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

 
وی گفت: پنج هزار و ۲۵۰ تن بذر اصلاح شده برای تمام مناطقی که کشاورزان بتوانند عملکرد بهتری در کشت تا زمان برداشت محصولات خود داشته باشند توزیع شده است.

 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه ۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت ذرت در ارزوئیه و بردسیر وجود دارد که به نوع علوفه ای و دانه ای تقسیم می شوند، گفت: این سطح زیر کشت، بذر استان کرمان را تامین می کند.

 

انتهای پیام/