سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راه های کرمان نیاز است

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راه های استان نیاز داریم و امسال در شرایط بسیار خوبی که روی داد توانستیم ۷۰ میلیارد تومان برای ایمن سازی و روکش راه ها جذب کنیم.

sz81434941-6155205به گزارش صدای زرند به نقل از ایرنا، خداداد مقبلی روز دوشنبه در نشست خبری اعضای شورای حمل و نقل استان کرمان در اداره کل راه و شهرسازی استان افزود: حدود ۹ هزار کیلومتر راه در استان داریم که کار نگهداری آنها را مستمر انجام می دهیم و یکی از مشکلات ما کمبود اعتبار برای نگهداری آنهاست.

وی بیان کرد: بین ۳ تا ۶ درصد ارزش هر راه را باید هر سال برای نگهداری آن هزینه کنیم که اگر هزینه نگهداری هر کیلومتر راه پنج میلیون تومان باشد، برآورد تمامی راه ها رقم بسیار بالایی می شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است، گفت: سال گذشته در حوزه راهداری ۱۰۵ درصد رشد اعتبارات داشتیم که ۳۲ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات منابع ملی برای آسفالت و خرید ماشین آلات و ایمنی راه ها هزینه شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: امسال این اعتبار به ۷۵ میلیارد تومان تاکنون رسیده که امیدواریم تا پایان سال به ۷۸ میلیارد تومان برسد.

وی بیان کرد: در بحث ایمنی جاده ها نیز در نصب علائم دیجیتالی و هشدار دهنده و خط کشی کارهای خوبی انجام شده که امیدواریم تاثیرگذار و بتواند در کاهش تصادفات موثر باشد.

مقبلی اظهار کرد: برای فصل زمستان از ۱۹ آذرماه سال جاری ۴۲۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در گردنه های استان برای خدمت رسانی به مردم مستقر هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه سال ۸۷ رفع نقاط حادثه خیز در ۴۶۰ نقطه آغاز شد، گفت: ۱۶۳ نقطه حادثه خیز باقی مانده که اصلاح هندسی یا نصب علائم در آنها صورت گرفته است.

وی افزود: احداث باندهای بزرگراهی در شبکه ارتباطاتی راه های استان یکی دیگر از اقداماتی است که برخی از آنها در مراحل اجرا و برخی در مراحل روسازی قرار دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در رابطه با راه های مورد نیاز تصریح کرد: ۱۰ هزار کیلومتر راه در شمال استان نیاز داریم که حدود چهار هزار و ۳۰۰ کیلومتر آن را ساخته ایم و ۶۰۰ کیلومتر نیز در حال احداث است اما این فقط بخشی از نیازمندی ماست.

وی در مورد راه های روستایی گفت: ضریب برخورداری روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار در زمینه راه ها ۹۶ درصد و روستاهای بالای ۵۰ خانوار نیز ۷۵ درصد است.

مقبلی با بیان اینکه اعتبارات ما تا سه سال گذشته ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان بود و به صورت ملی داده می شد، افزود: اما از سه سال پیش این اعتبار را که بصورت متمرکز دریافت می کردیم دست فرمانداران و نمایندگان مجلس افتاد و تقسیم شد و دیگر با این اعتبارات جزئی در هر بخش نمی توانیم راه بسازیم.

وی گفت: در بسیاری جاها باید بهتر کار می کردیم اما نتوانسته ایم و همین موضوع موجب عقب ماندگی می شود و درخواست کردیم که در شورای برنامه ریزی اختیارات را به متولی امر بدهیم.

وی در مورد مشکلات محور کرمان – زرند بیان کرد: بزرگراه کرمان – زرند ۸۴ کیلومتر طول دارد که احداث ۱۵ کیلومتر از آن باقی مانده و حد فاصل پلیس راه چترود تا روستای سرآسیاب را شامل می شود که متاسفانه تصادفات بسیاری داریم.

مقبلی افزود: دو باند آن را سمت کوه و شرق جاده موجود بردیم، از این ۱۵ کیلومتر یک باند آن را تا پایان سال احداث می کنیم و در بخشی که پلیس راه چترود است ۶ کیلومتر آن را آماده و ساماندهی کردیم و امروز به همکاران گفته بودیم که این محور را زیر بار ترافیک ببرند.

وی گفت: در مابقی ۱۵ کیلومتر نیز پل ها و ابنیه آن ساخته شده که کار اجرایی آن بزودی آغاز می شود و امیدواریم تا پایان سال یا آخر فروردین سال آینده بتوانیم ۱۵ کیلومتر را به طور کامل به بهره برداری برسانیم.

وی اظهار کرد: انجمن طرفدران ایمنی راه ها بزودی راه اندازی خواهد شد که تاثیرات خود را در کاهش تلفات و تصادفات خواهد داشت.

انتهای پیام/