به دنبال تعطیلی بخش کشاورزی نیستیم

استاندار کرمان با بیان اینکه به دنبال تعطیلی بخش کشاورزی در استان نیستیم بیان کرد: بهره وری در بخش کشاورزی بسیار پایین است و هدف ما استفاده بهینه از آب است، زیرا در حال حاضر بی رویه استفاده می کنیم و موجب مشکلاتی در استان و خشک شدن دشت‌های استان شده است.

 استاندار کرمان با بیان اینکه به دنبال تعطیلی بخش کشاورزی در استان نیستیم بیان کرد: بهره وری در بخش کشاورزی بسیار پایین است و هدف ما استفاده بهینه از آب است، زیرا در حال حاضر بی رویه استفاده می کنیم و موجب مشکلاتی در استان و خشک شدن دشت‌های استان شده است.

 

استاندار کرمان

 

 به گزارش صدای زرند به نقل از ایسنا ، علیرضا رزم حسینی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح همیاران آب استان اظهار کرد: کار حاکمیت در این طرح، نظارت، کنترل و آموزش است تا حداکثر بهره وری و اجرا را در استان داشته باشد.

 
وی با اشاره به اینکه طرح همیاران آب استان کرمان ۱۷ مصوبه دارد، افزود: قصد داریم همه بهره برداران آب را در زمینه دانش نوین آبیاری آموزش دهیم و در این راستا دومین همایش بهره برداران کشاورزی را در بهمن ماه امسال برگزار خواهیم کرد.

 
رزم حسینی با بیان اینکه در ۱۰ شهرستان استان زمان بندی طرح خاموشی آب انجام شده است تصریح کرد: خاموشی چاه ها یکی از مصوبات طرح است که در شهرستان های راور، رفسنجان و زرند کشاورزان داوطلبانه خاموشی چاه های کشاورزی را اجرا کرده اند و به مدت یک ماه چاه ها خاموش خواهند بود و در این صورت ذخیره آب در سفره زیرزمینی خواهیم داشت.

 
وی بیان کرد: با خاموشی چاه ها در ۳۱ هزار حلقه چاه آب موجود در استان در یک ماه، به اندازه مصرف آب شرب کل استان کرمان می توانیم صرفه جویی داشته باشیم.

 
استاندار کرمان با اشاره به اینکه برقی کردن چاه های کشاورزی مصوبه دیگر طرح همیاران آب استان است، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار چاه برقی داریم و هدف گذاری شده که ۴۰۰ چاه دیگر برقی شود که در حال حاضر حدود ۹۶ ملیون لیتر مصرف نفت و گاز این چاه هاست.

 
وی ادامه داد: اگر با فوب خلیج فارس بخواهیم این میزان سوخت را بفروشیم، ۳۰۰ میلیارد تومان است که می توانیم برای توسعه استان هزینه کنیم و دولت از محل صرفه جویی سوخت نیز منابعی را پرداخت می کند.

 
رزم حسینی با بیان اینکه بحران آب استان کرمان معضلی است که از گذشتگان به ارث برده ایم تصریح کرد: اجرای طرح همیاران آب موجب می شود نظم و انضباطی در مصرف آب و برداشت چاه های کشاورزی به وجود بیاید و در سال آینده اعتبارات بخش آب استان کرمان افزایش پیدا می کند و منابع غیردولتی در این زمینه پیش بینی کرده ایم.

 
وی با اشاره به مصوبه تعیین تکلیف چاه های کشاوری غیرمجاز بیان کرد: هم اکنون ۱۱۳۴۵ حلقه چاه غیر مجاز در بخش کشاورزی استان وجود دارد که معتقدیم این بخش از مصوبات مهم و حیاتی طرح نجات آب استان کرمان است و با وجود اینکه آب ثروت ملی و متعلق به همه مردم است، عده ای چاه های غیرمجاز را حفر و آب برداشت می کنند.

 
رزم حسینی با بیان اینکه یک سوم چاههای کشاورزی در استان غیر مجاز است اظهار کرد: منتظر تصمیم وزارت نیرو در خصوص تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز هستیم که با اعلام آن، کار را اجرا می کنیم.

 
وی افزود: استان کرمان در بحران آب قرار دارد و باید برداشت کنندگان چاه های غیرمجاز به صورت داوطلبانه برای حل این مشکل اقدام کنند.

 
استاندار کرمان گفت: مسائل سیاسی و اجتماعی در زمینه چاه های غیرمجاز وجود دارد و این مسئله در سطح ملی در حال بررسی است و شاید اگر به استان ها واگذار می شد، با جسارت مدیران استان، همکاری کشاورزان و خانه کشاورز می توانستیم بخش قابل ملاحظه ای را کنترل کنیم.

 
وی با بیان اینکه کلید طرح پلیس آب استان مصوبه نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای کشاورزی است تصریح کرد: در حال حاضر ۲۸۵ دستگاه کنترل هوشمند بر روی چاههای کشاورزی نصب است که امیدواریم در یک برنامه زمانبندی ۵ ساله به ۱۱۸۲۵ دستگاه برسد که در این صورت ۱۹۵ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی خواهد شد.

 
مقام عالی دولت در استان کرمان ادامه داد: با نصب کنتورهای هوشمند، می توانیم عدالت نسبی در خصوص آب کشاورزی در استان برقرار کنیم.

 
رزم حسینی با بیان اینکه به دنبال تعطیلی بخش کشاورزی در استان نیستیم بیان کرد: بهره وری در بخش کشاورزی بسیار پایین است و هدف ما استفاده بهینه از آب است، زیرا در حال حاضر بی رویه استفاده می کنیم و موجب مشکلاتی در استان و خشک شدن دشت های استان شده است.

 
وی اظهار کرد: هدف نهایی طرح همیاران آب، کنترل و نظارت بر آب کشاورزی و ذخیره آب است و نظارت جزء را باید به عهده خود مردم بگذاریم و دانشگاه ها نیز در این زمینه همکاری کنند.

 
رزم حسینی افزود: هرچه نظارت را به مردم سپرده و خودشان خودکنترلی را انجام دهند، بهتر نتیجه می گیریم.

 
وی با اشاره به مصوبه قطع انشعابات غیرمجاز تصریح کرد: ۷۸۴۷۵۵ اشتراک انشعاب آب در استان وجود دارد که باید در این زمینه به جد اقدام کنیم و ایستگاه های تصفیه آب شهری را در برخی شهرها در نظر گرفته ایم تا آب قابل مصرف را طبق استانداردهای روز دنیا را تصفیه و در اختیار مردم بگذارند.

 
رزم حسینی با اشاره به طرح های انتقال آب حوزه به حوزه گفت: اولین طرحی که برای انتقال آب به استان در نظر گرفته ایم «طرح شیرین کردن آب دریای عمان و انتقال به استان» است که برای شهرهای جنوبی استان و همچنین خود شهر کرمان در نظر گرفته شده است.

 
وی در جزییات این طح گفت: این طرح که طی ۲ مسیر به طولهای ۲۷۵ و ۳۵۶ لوله گذاری می شود در مجموع ۲۶۴ میلیون متر مکعب آب در سال به استان کرمان انتقال داده خواهد شد که اعتباری بالغ بر ۵۶۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که تاکنون مطالعات آن انجام شده است.

 
استاندار کرمان افزود: دومین طرح «انتقال آب از خلیج فارس به شهرستانهای سیرجان، رفسنجان، شهربابم و چارملو یزد» است که کار اجرایی این طرح همزمان با سالروز خلیج فارس در اردیبهشت ماه آغاز شده است. در این طرح که اعتباری بالغ بر ۴۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب در سال طی ۳ قطعه لوله گذاری به طول ۷۹۰ کیلومتر به استان کرمان انتقال داده خواهد شد.

 
رزم حسینی ادامه داد: انتقال آب از بهشت آباد و شهرکرد نیز برای شهرهای شمالی استان در دستور کار است که در این طرح نیز ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب به شهرهای شمالی استان انتقال داده خواهد شد.

 
مقام عالی دولت در استان کرمان گفت: مجریان کار معتقدند که طی سه سال آینده انتقال آب صنعت از خلیج فارس به استان صورت می گیرد.

 
وی اظهار کرد: استان کرمان در دولت تدبیر و امید با حمایت وزرا و مسوولان به طور جد به دنبال حل بحران آب استان است و مردم استان باید بدانند که باید خودمان استان را نجات دهیم و طرح همیاران آب به همت همه مسوولان و مردم استان نیاز دارد.

 
استاندار کرمان در پایان از حمایت و همکاری معاون اول رییس جمهور در زمینه مصوبات طرح همیاران آب استان کرمان و همچنین حمایت های نماینده ولی فقیه در کرمان تشکر کرد.

 

انتهای پیام/