قل قل‌های مرگ آور

قلیان این روزها به یکی از رایج ترین ابزارهای تفریح در بین برخی از دختران و پسران نوجوان و جوان تبدیل شده است، تفریحی که هر روز فاصله آنان را به مرگ و نیستی کمتر می‌کند و با هر قل قل قلیان‌ها در خانه، پارک یا قهوه خانه فرد یک قدم به مرگ نزدیک تر می‌شود.

قلیان یکی از مواد دخانی اعتیاد آور است که آسیب بسیاری به سلامت افراد وارد می‌کند و دود ناشی از سوختن تنباکو سرطان زاست و آب موجود در قلیان نیز موجب تصفیه و ایجاد محافظت در مقابل این دود نمی‌شود.

GholGhol

صدای زرند: به نقل از سایت خبری صبح کویر؛ بسیاری قلیان کشیدن را برای فرزندان خود منع نکرده و آن را جزو مواد مخدر نمی‌دانند، بلکه حتی یک تفریح و سرگرمی دوستانه می‌پندارند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه پنج میلیون نفر به دلیل مصرف قلیان می‌میرند و آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نیز گویای آن است که ۱۵ درصد جوانان کشور مصرف کننده قلیان هستند و سالانه در مجموع ۳۵ هزار تن تنباکو دود می‌شود.

قلیان و مصرف آن از ‌سال ۹۴۲ میلادی، یعنی ۲۹ سال پس از ورود پرتقالی‌ها به خلیج فارس، در ایران رواج یافت. قلیان که با طعم‌های گوناگون میوه در قهوه خانه ها، کافی شاپ و حتی برخی رستوران‌ها مشاهده می‌شود، در بردارنده سمی نامریی و کشنده است و متاسفانه بسیاری از جوانان نسبت به عوارض مصرف این ماده دخانی اطلاعی ندارند.

براساس تحقیقات پزشکان،‌ دود قلیان که وارد بدن می‌شود، مسیر ورود بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌های مختلف و حتی تخریب قلب و ریه را هموار کرده و افراد مصرف کننده ناخواسته به اینگونه بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند آب موجود در قلیان موجب تصفیه و ایجاد محافظت در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو می‌شود درحالی که به گفته پزشکان، مواد موجود در قلیان، اعتیاد آور بوده و عوارض زیانباری برای انسان در پی دارد.

برخی پزشکان نیز هشدار می‌دهند مقدار تنباکوی مصرفی در یک وعده قلیان معادل مصرف ۲۰ تا ۵۰ نخ (و حتی ۱۰۰ نخ) سیگار است. اما زنان مصرف کننده قلیان در یک سال اخیر همواره رو به افزایش بوده بطوریکه بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود ۲۸ درصد مصرف کنندگان قلیان را زنان تشکیل می‌دهند که در سنین زیر ۲۵ سال قرار دارند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در این زمینه گفت: مصرف قلیان و پیپ هیچ تفاوتی با مصرف سیگار ندارد، بلکه علاوه بر مضرات سیگار، زیان‌های خاص خودش را نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه ابتلا به سرطان زبان در افرادی که به مقدار فراوان پیپ می‌کشند، ثابت شده است، اظهار داشت: در توتون‌های میوه‌ای مواد معطری افزوده می‌شود که شناخته شده نیست و این مواد ممکن است در آینده مسائل خاص خودش را داشته باشد.

مسجدی با بیان اینکه هر نوع ماده مخدری که منشای آن تنباکو باشد برای بدن زیان‌آور است، ادامه می‌دهد: موادی که بر اثر دود حاصل از تنباکو به داخل بدن منتقل می‌شود، باعث بیماری‌های قلبی، عروقی می‌شود.

این متخصص بیماری‌های ریه گفت: توتون‌های استفاده شده در قلیان علاوه بر مضراتی که مشابه سیگار دارد به خاطر مواد افزودنی دیگری که برای طعم بخشیدن و بو به آن اضافه می‌شود، باعث ایجاد علایم حساسیت پوستی و تنفسی شده و حتی ممکن است باعث نمایان شدن آسم خفته در افراد شود.

مسجدی تصریح کرد: دود قلیان در مراحل اولیه باعث ایجاد تنگی در مجاری هوایی کوچک و بتدریج با افزایش میزان مصرف باعث تنگی مجاری هوایی بزرگتر و تشدید تنگی نفس می‌شود.

مسئول دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: کشیدن قلیان به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی زیاد اثرات مخرب تری در مقایسه با سیگار بر روی سلامتی مصرف کنندگان می‌گذارد.

خدیجه محصلی افزود: کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد شیمیایی سرطان زای آن را تصفیه نمی‌کند و این دود می‌تواند بیش از دود سیگار اثر مخرب تری بر ریه و قلب داشته باشد.

وی با بیان اینکه دود قلیان وقتی استنشاق می‌شود، ریه‌ها را نمی‌سوزاند، اظهار داشت: تنباکوی قلیان مانند تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است و از نظر میزان مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل ۱۰۰ نخ سیگار، دود دریافت می‌کند.

محصلی تصریح کرد: حدود ۱۲ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال کشور محصولات دخانی را مصرف می‌کنند و ۱۵درصد نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۵ سال نیز کشیدن قلیان را تجربه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه قلیان دروازه ورود نوجوان به مصرف سایر مواد دخانی است، خاطرنشان کرد: این آمار هشدار دهنده است.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی نیز در زمینه جمع‌آوری قلیان‌ها از سطح اماکن عمومی، اعلام کرده بود، متولی برخورد با قلیان وزارت بهداشت است که باید با قلیان در اماکن عمومی برخورد کند.

وی تصریح کرد: نیروی انتظامی نیز آمادگی کامل دارد که در این مقوله وارد شود ولی نیروی انتظامی اولین دستگاهی نیست که باید با قلیان برخورد کند.

انتهای پیام/