برداشت آب از چاه های غیرمجاز تخلف آشکار است

استاندار کرمان با اشاره به وجود ۱۴ هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در استان گفت: برداشت آب از این چاه ها تخلف آشکار و سرقت آب در استان کرمان است.

استاندار کرمان با اشاره به وجود ۱۴ هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در استان گفت: برداشت آب از این چاه ها تخلف آشکار و سرقت آب در استان کرمان است.

 

 

استاندار کرمان

 

به گزارش صدای زرند از کرمان ، علیرضا رزم حسینی شبانگاه شنبه در گفت و گوی ویژه خبری شبکه استانی، افزود: مصرف این آب از نظر شرعی نیز مشکل دارد.

وی تصریح کرد: وجود این تعداد چاه آب غیر مجاز که طی سال های گذشته حفر شده، نگران کننده است.

استاندار کرمان گفت: استان کرمان بیشترین چاه غیر مجاز را در کشور دارد.

وی با بیان اینکه دشت کرمان حدود ۴۰ سال قبل از نظر برداشت آب ممنوعه اعلام شده است، افزود: وزیر نیرو مصمم به رفع مشکل وجود چاه های غیرمجاز است.

وی از طرح پلیس آب به عنوان سند آب استان نام برد و گفت: حق آبه های استان در این طرح در نظر گرفته شده است.

 

 
*کرمان روی خط قرمز بحران آب قرار دارد

رزم حسنی، با اشاره به اینکه طرح پلیس آب از ۲۹ تیر سال جاری تصویب و از ۱۸ آبان اجرایی شده است، اظهار کرد: کشاورزان بدانند استان کرمان روی خط قرمز در زمینه آب به دلیل مصرف بی رویه قرار دارد.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم استانداری کرمان مدیریت آب است، گفت: حدود ۹ ماه است شورای حفاظت آب استان تشکیل شده است.

وی افزود: همه افرادی که می توانستند در برنامه ریزی این طرح موثر باشند در طرح پلیس آب دخالت داده شده اند.

استاندار کرمان گفت: در طرح پلیس آب به عنوان سند آب استان، استاندار، معاونان وی، مدیران مرتبط، ائمه جمعه و سایرین حضور دارند.

وی با بیان اینکه دشت های استان کرمان روز به روز در حال خشک شدن است، گفت: باید فکری اساسی کرد.

وی به تامین آب آشامیدنی استان به عنوان اقدامی مهم اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی کرمان نسبت به متوسط کشوری بسیار پایین است و حداکثر ۱۳۰ میلیمتر در سال است.

رزم حسینی تصریح کرد: میزان برداشت ما از آب های زیر زمینی در استان کرمان نزدیک به یک میلیارد متر مکعب در سال و به صورت اضافه برداشت است.

وی تاکید کرد: همه اقشار مردم در مصرف بی رویه آب به نوعی مقصر هستیم زیرا نتوانستیم مصرف آب را خوب مدیریت کنیم.

وی با اشاره به کارشناسی شدن جوانب مختلف طرح پلیس آب، تصریح کرد: از مجموع آبی که در استان کرمان برداشت می شود ۹۵ درصد در بخش کشاورزی، یک درصد صنعت و چهار درصد در بخش آشامیدنی و مصارف خانگی مصرف می شود.

استاندار کرمان ادامه داد: این در حالی است که روند مصرف آب در کشورهای پیشرفته بر عکس این نوع مصرف است.

وی گفت: کشورهای پیشرفته حداکثر بهره وری از آب را دارند در حالی که در کرمان حدود یک درصد آب در بخش صنعت استفاده می شود.

 

 

 

*حساسیت مرکز نسبت به کرمان بالا رفته است

استاندار کرمان با اشاره به اطلاع رسانی به مقامات کشوری در راستای مشکلات ناشی از کم آبی در کرمان، گفت: حساسیت مرکز نسبت به کرمان را بالا بردیم.

وی تاکید کرد: اگر به مدیرت آب نپردازیم مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی بیش از پیش رونق می گیرد و آنطور که انتظار می رفته ما در این بخش نتوانستیم مدیریت درستی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه صد درصد آب مصرفی استان کرمان از آب های زیر زمینی است، ادامه داد: با این داده ها و وجود خشکسالی در این استان دشت هایی وجود دارد که زمین پدیده نشست را تجربه کرده است.

رزم حسینی تاکید کرد: به نظر می رسد راهی جز همت جمعی و کمک کشاورزان را در مدیریت مصرف آب نداریم.

وی گفت: مدیریت استان با اجرای طرح پلیس آب به کمک کشاورزان آمده است و قصد ما حرکت و اقدام آمرانه نیست.

وی با بیان اینکه افت آب های زیر زمین در استان کرمان در برخی نقاط به ۵۰ متر رسیده است، افزود: هدف غایی طرح پلیس آب در بخش کشاورزی مدیریت مصرف و صرفه جویی است.

رزم حسینی تصریح کرد: بر اساس این طرح می توان ۳۰ درصد در بخش مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کنیم که حدود هفت دهم میلیارد متر مکعب صرفه جویی در بخش کشاورزی است در حالی که مصرف سالانه آب آشامیدنی استان کرمان ۲۸۰ میلیون متر مکعب است.

 

 

 

*طرح پلیس آب برای نجات مردم است

استاندار کرمان آب را مایه حیات دانست و گفت: ما به آسانی بدون هزینه و سخاوتمندانه این ثروت را مصرف می کنیم و این روند مورد پسند خداوند نیز نیست و طرح پلیس آب برای نجات مردم استان از معضل کم آبی است.

وی با تاکید بر اینکه طرح پلیس آب در استان کرمان دشت به دشت و با همکاری و هماهنگی داوطلبانه کشاورزان پیش می رود، تصریح کرد: اکنون بحران کم آبی به سراغ استان آمده است ولی هنوز هم می توانیم با کمک هم این بحران را مدیریت کنیم.

 

 

 

*۱۷ مصوبه مدیریت بحران کم آبی در استان کرمان

وی با اشاره به ۱۷ مصوبه پلیس آب، گفت: اولین مصوبه این طرح آموزش بهره وران در راستای مدیریت مصرف آب است.

استاندار کرمان با اشاره به برگزاری نخستین همایش آموزش بهره برداران بخش کشاورزی در استان کرمان حدود چهار ماه قبل، افزود: طرح پلیس آب در این همایش مورد واکاوی و عرضه قرار گرفت.

وی تاکید کرد: اکثر فرمانداران در این بخش فعال شدند و با کشاورزان به گفت و گو نشسته اند.

وی ادامه داد: همایش بعدی آموزش بهره برداران نیز تا پایان سال انجام می شود.

رزم حسینی از همسو کردن نهادهای اجرایی به عنوان دیگر مصوبه طرح پلیس آب نام برد و افزود: این کار را نمی توان به تنهایی انجام داد و همه ارگان ها، افراد، بخش خصوصی و کشاورزان به منظور این مهم همکاری کنند.

وی تاکید کرد: مصوبه سوم طرح پلیس آب تشکیل شورای حفاظت منابع آب در شهرستان های استان کرمان است و این شورا در شهرستان ها تشکیل شده و با حضور کشاورزان این طرح در حال انجام است.

استاندار کرمان، اظهار کرد: طرح پلیس آب محدودیت ایجاد نمی کند بلکه مصونیت ایجاد می کند تا ما بتوانیم در این سرزمین بمانیم و کشاورزان بتوانند به کار خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه آبیاری تحت فشار در بسیاری از مناطق دنیا تجربه شده است، گفت: در این طرح پیش بینی شده طی پنج سال حدود ۳۰۰ هزار هکتار در شمال استان تحت اجرای این طرح قرار گیرد.

وی به سختی بالای آب در برخی از نقاط استان کرمان اشاره کرد و افزود: در این نقاط مانند رفسنجان باید آب تصفیه شود.

رزم حسینی، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۹۲ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان کرمان انجام شده است.

وی از لوله گذاری از مبدا تا مزرعه به عنوان مصوبه دیگر این طرح نام برد و گفت: ۲۱ هزار کیلومتر مربع در حال حاضر لوله گذاری در مزارع و باغات استان کرمان انجام شده و در این طرح طی پنج سال پیش بینی ۲۷ هزار کیلومتر لوله گذاری شده است.

 

 

 

*طرح پلیس آب از موقوفات استانداری آغاز شد

استاندار کرمان با بیان اینکه برای اجرای این طرح از خود شروع کردیم، گفت: موقوفات استانداری، اداره اوقاف، ملاکان بزرگ و بعد از آن کشاورزان برای اجرای طرح پلیس آب در نوبت خواهند بود.

وی از طرح پلیس آب به عنوان طرحی مهم و ملی یاد کرد و گفت: راهی جز اجرای مصوبات این طرح برای نجات خودمان از معضل کم آبی نداریم.

استاندار کرمان، گفت: اگر توانستیم در بخش کشاورزی که آب ارزانی است مصرف را مدیریت کنیم و ذخیره برای آشامیدنی و محیط زیست نگه داریم موفقیت خوبی خواهد بود.

وی با اشاره به انجام آبیاری تحت فشار در سال های گذشته توسط کشاورزان، گفت: این افراد به جای صرفه جویی در آب کشاورز سطح زیر کشت محصولاتشان را افزایش داده اند.

 

 

 

*استفاده از آب مجازی

استاندار کرمان از حذف کشت های با مصرف بالای آب به عنوان دیگر مصوبه طرح پلیس آب نام برد و افزود: حدود ۴۰ سال است در دنیا آب مجازی استفاده می شود.

وی ادامه داد: کالاهایی که مصرف آب بالایی دارند در استفاده از آب مجازی خریداری می شوند و کالاهای کم مصرف در آب تولید می شوند و این تعریف آب مجازی در کشورهای توسعه یافته است.

وی گفت: در حال حاضر حدود هفت هزار هکتار زمین زیر کشت گل محمدی به عنوان محصول کم آب در استان کرمان قرار دارد.

رزم حسینی تاکید کرد: حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمان نیز زیر کشت زعفران قرار دارد که این میزان سال به سال افزایش پیدا می کند.

وی از اصلاح و بهبود روش های آبیاری، تجهیز، نوسازی و اصلاح و یکپارچه سازی اراضی به عنوان مصوبه هفتم طرح پلیس آب نام برد و افزود: این طرح با همکاری خرده مالکان انجام می شود.

وی گفت: با تجمیع برخی اراضی برخی طرح ها در مزارع باغات اجرا شود.

استاندار کرمان از استفاده روش های به زراعی و خاموشی موتور پمپ های کشاورزی به عنوان دیگر مصوبات طرح پلیس آب اشاره و تصریح کرد: این طرح ها نیز با همکاری کشاورزان به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وی گفت: برخی محصولات در مواقعی از فصول سال احتیاج به آبیاری ندارند که این امر در طرح پلیس آب نظام مند شده است.

وی از خاموش شدن موتورپمپ های کشاورزی در برخی فصول و ماه های سال به عنوان نوعی صرفه جویی در مصرف آب نام برد و گفت: کشاورزان برخی از مناطق به طور داوطلبانه خواستار اجرای این طرح شده اند.

رزم حسینی از طرح پلیس آب به عنوان نقشه راه مصرف آب استان کرمان نام برد و گفت: باید خودمان به فکر نجات استان باشیم.

وی با بیان اینکه در بخش مدیریت آب در استان کرمان غفلت شده است، اظهار کرد: باید صادقانه با مردم صحبت کنیم و اگر مشکلات را به مردم بگوییم مردم کمک می کنند.

وی با تاکید بر اینکه به اجرای طرح پلیس آب در استان کرمان امیدوارم، گفت: خوشبختانه امروز از این طرح استقبال شده است.

استاندار کرمان شمال این استان را یکی از بحرانی ترین مناطق استان در زمینه تامین آب آشامیدنی نام برد و از مردم به دلیل همکاری و صرفه جویی در تابستان تشکر کرد.

وی گفت: ۳۳۰ حلقه چاه آب آشامیدنی در شمال استان و ۱۰۰ حلقه در شهر کرمان وجود دارد.

 

 

 

*انتقال آب به استان کرمان کاری مهم و ماندگار است

وی با بیان اینکه کار مهمی که در دولت تدبیر و امید انجام شد انتقال آب آشامیدنی به استان کرمان است ادامه داد: طرح انقال آب از بهشت آباد به استان های کرمان، یزد و اصفهان پیگیری شده است.

رزم حسینی، تصریح کرد: مصوب شده سالی ۱۸۰ میلیون مترمکعب از آب بهشت آباد به استان کرمان تعلق پیدا کند.

وی به نشست خود و نمایندگان استان با وزیر نیرو در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: وزیر با اجرای این طرح در سال آینده موافقت کرد.

وی از انتقال آب به عنوان کاری ماندگار در استان کرمان نام برد و افزود: انتقال آب در بخش صنعت استان کرمان نیز در حال اجرا است.

استاندار کرمان ادامه داد: اجرای طرح انتقال آب به صنعت طی سه تا چهار سال اجرایی می شود که با اجرای این طرح حداقل ۵۰ حلقه چاه استان آزاد می شود.

وی قیمت آب را در کشور ارزان دانست و گفت: در بخش کشاورزی این آب قیمت ندارد.

وی تاکید کرد: آب ثروت نسل آینده است که در حال حاضر بی رویه استفاده می شود.

استاندارکرمان رسانه ها را نیز در فرهنگ سازی مصرف آب سهیم دانست.

وی به طرح مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان اشاره کرد و گفت: در این طرح نیز از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران، ائمه جمعه و بخش خصوصی و نخبگان استان استفاده شده است.

وی گفت: رییس جمهور نیز تاکید دارد اقدامات انجام شده را به مردم گزارش کنیم و ما نمی خواهیم آمار غیر واقعی به مردم بدهیم.

رزم حسینی دولت را در حال حاضر بزرگ و فربه دانست و گفت: در حال حاضر چهار برابر نیاز استان کرمان تورم نیروی انسانی وجود دارد که این امر مزاحم توسعه استان است.

وی تصریح کرد: دولت متورم از منابع انسانی و ساختمان های دولتی است در حالی که در دولت های پیشرفته دولت کوچک است و ظرفیت های مردمی آزاد و بزرگ هستند.

رزم حسینی، با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید، گفت: دولت از کارآفرینان در عرصه توسعه حمایت می کند.

وی تاکید کرد: دولت مسوولیت هایش را فراموش نمی کند.

 

 

 

*دولت تدبیر و امید تورم را به ۲۰ درصد رساند

استاندار کرمان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در کنار اقتصاد کشور موفق شده تورم را از بالای ۴۰ درصد به ۲۰ درصد نرخ امروز تبدیل کند، افزود: این اقدام بزرگی بود که دولت موفق شد با کنترل نقدینگی در اقتصاد تورم را در این حد نگه دارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با طرح خروج از رکود اقتصادی رونق اقتصادی در مبارزه با رکود نیز در آینده نزدیک انجام شود و مجدد اشتغال و تولید در کشور رونق خوبی بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی استان کرمان در سال جاری نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی و در ۹ ماه جاری ۷۰ درصد تخصیصات را دریافت کردیم در حالی که در سال گذشته حدود ۲۳ درصد بوده است.

رزم حسینی گفت: در حال حاضر طرح های عمرانی در استان کرمان فعال شده است و امیدواریم طرح های نیمه تمام کامل و به مرحله بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: وظیفه قانونی داریم گزارشات واقعی را در بخش های مختلف به مردم ارایه کنیم و مردم باید از اقدامات انجام شده توسط دولت در بخش های مختلف آگاه شوند.

 

انتهای پیام/