پس از گذشت نیم قرن فعالیت معادن ذغال سنگ باید نسبت به تعمیر و تعویض برخی از تجهیزات اقدام کنند

مهندس هاشمی فرماندار کوهبنان گفت : پس از گذشت نیم قرن فعالیت معادن ذغال سنگ باید نسبت به تعمیر و تعویض برخی از تجهیزات اقدام کنند.

هاشمی فرماندار کوهبنان گفت : پس از گذشت نیم قرن فعالیت معادن ذغال سنگ باید نسبت به تعمیر و تعویض برخی از تجهیزات اقدام کنند.

 

Hashemi_

 

به گزارش صدای زرند از کوهبنان ، جلسه کمیسیون کارگری کوهبنان با حضور فرماندار،معاونین فرماندار ،مسئولین اداره کار ،تعاون و رفاه اجتماعی همچنین صنعت ،معدن و تجارت،تامین اجتماعی ،شبکه بهداشت و درمان  و با حضور مسئولین معادن خصوصی و دولتی در دفتر فرماندار شهرستان برگزار گردید .

 
در ابتدای این جلسه سید مجتبی هاشمی فرماندار شهرستان کوهبنان بیان داشت استان کرمان بعنوان بهشت معادن در جنوب شرق کشور محسوب می شود که معادن مس ،سنگ اهن ،کرومیت ،سرب ،روی ،زغال سنگ و……..در ان فعال هستند و علاوه بر فراهم نمودن اشتغال در گردش چرخه اقتصاد کشور نیز دیار کریمان نقش به سزایی دارد .

 
وی تصریح نمود شهرستان های شمالی استان نیز از این موهبت الهی بی بهره نیستند به گونه ای که معادن زیادی در این مناطق فعالیت دارند و کوهبنان بعنوان یکی ازاین شهرستان ها معادن غنی زغال سنگ ،گچ ،خاک نسوز ،سنگ آهن و….را در دل خود جای داده اما در حال حاضر معادن ذغال سنگ جز فعال ترین معادن شهرستان محسوب می شوند .

 
فرماندار کوهبنان ابراز داشت معادن غنی ذغال سنگ که فعالیت جدی خود را از دهه ۴۰ درشهرستان اغاز نموده اند طی نیم قرن فعالیت توانسته اند زمینه کاری را برای متقاضیان کار استان های کرمان ،زنجان ،قزوین ،اصفهان ،یزد ،تهران ،خراسان و……….فراهم نمایند .

 
وی ادامه داد در حال حاضر معادن در دو بخش خصوصی و دولتی درسه شیفت کاری درشهرستان فعال هستند که معادن هشونی ،همکار ،چشمه پودنه ،تونل چهار ،پابدانای جنوبی ،کمسار و…..از جمله این معادن هستند که حدود چهار هزار کارگر و کارمند را مشغول به کار نموده اند .

 
مهندس هاشمی تاکید داشت وجود معادن ذغال سنگ پتانسل خوبی برای راه اندازی صنایع تبدیلی است که در حال حاضر کارخانه ذغال شویی کوهبنان فعالیت خود را از سال قبل اغاز نموده که امیدواریم با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و حمایت های دولت تدبیر و امید در اینده نزدیک شاهد راه اندازی صنایع تبدیلی همچون گندله سازی ،قطران ،کک و……در جوار معادن ذغال سنگ شهرستان باشیم .

 
وی تصریح نمود : نظر به حضور مستمر در میان کارگران معادن و توجه به درد دل آنان ، پیگیری جدی امور مربوطه توسط بازرسان اداره کار ، تشکیل شوراهای کارگری ، برگزاری جلسات منظم کمیسیون کارگری ، حساسیت ویژه خبر نگاران در انعکاس اخبار و گزارشات مربوط به معادن و …باعث شده که ایمنی در معادن از رشد چشمگیری برخوردار باشد و اعتراضات و تجمعات کارگران به صفر برسد .

 
فرماندار کوهبنان ابراز داشت اگر به خواسته دل کارگران و اعتراض آنان توجه شود و مدیران معادن پاسخ منطقی به خواسته آنان داشته باشند با صحبت کردن می توان از تجمعات احتمالی کارگری جلوگیری نمود چرا که همه ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی افتخار داریم که خدمت گزار مردم هستیم لذا تکریم ارباب رجوع و کارگرران زحمتکش معادن باید در اولویت امور قرار گیرد .

 
 وی ادامه داد در رابطه با معدن هشونی و ۱۲-۱۴ هر چه قانون بیان دارد و حکم نماید باید بدون هیچ گونه درنگی اجرایی شود و یکی از مهمترین ویژگی های مسئولین ارشد در شهرستان های شمالی استان  تعامل و همکاری با همدیگر در راستای حل مشکلات مربوط به جامعه کارگریست .

 
مهندس هاشمی تصریح نمود می بایستی تمامی مکاتبات اداری معادن با اداره کار کوهبنان صورت پذیرد و مسئولیت انجام تمامی مکاتبات صورت گرفته بر عهده مسئول اداره کار کوهبنان خواهد بود .

 
وی  گفت : با توجه به اینکه قدمت برخی از معادن به بیش از نیم قرن می رسد ضروری است که نسبت به تعمیر و تعویض برخی از تجهیزات در معادن اقدام شود تا ضمن افزایش ایمنی از بروز تلفات جرحی و فوتی جلوگیری شود فرماندار کوهبنان ادامه داد : نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به طور جد در مورد افزایش قیمت زغال پیگیری های فراوانی را انجام داده که امیدواریم که با اجرایی شدن این مهم مشکلات مالی معادن زغالسنگ کاهش یافته و زمینه برای انجام امورات جنبی فراهم گردد .

 
مهندس مصطفی نیایش مدیر معدن هشونی گفت : با توجه به اینکه کار در  معادن با خطراتی همراه است لذا باید مدت زمان شکایت کارگران پس از حادثه مشخص گردد که این خود می تواند عاملی در جهت کاهش هزینه ها و وقت مدیران باشد .

 
 وی تصریح نمود : در معادن دولتی کارگر حادثه دیده ضمن دریافت دیه می تواند در کار سبک مشغول بکار شود اما معادن خصوصی کارگران  در این قضیه دچار مشکل هستند .

 

 مهندس جواد  پور احمدی مسئول معدن پابدانای جنوبی گفت : یکی از مشکلات عمده معادن پایین بودن قیمت زغال است به گو نه ای که طی سه سال اخیر حدود ۴۰ درصد افزایش حقوق و مزایا را داشته ایم اما قیمت زغال همچنان در همان حد پایین قرار گرفته است .

 
وی تصریح کرد این مشکل باعث شده که بسیاری از معادن خصوصا” معادن بخش خصوصی در بخش نقدینگی و خرید برخی از تجهیزات و امکانات دچار مشکل گردند گر چه مسئولین معدن پابدانای جنوبی سعی نموده اند تا حقوق و مزایای کارگران را در وقت مقرر پرداخت نمایند .

 
در ادامه مهندس محمد ضیاالدینی نماینده معدن ۱۲ و ۱۴ گفت : مشکل حریم این معدن از مجرای قانونی در حال پیگیری است و با توجه به اسناد مزایده باید مختصات  نقاط معدنی و مشخص شده به این معدن واگذار گردد تا فعالیت تونل ۱۰ این معدن با جدیت و سریعا” آغاز گردد تا ضمن جلوگیری از بیکاری کارگران تعدادی کارگر جدید نیز جذب کار شوند .

 
وی ادامه داد نقشه منطقه معدن هشونی غربی طراحی شده و نقشه زمین شناسی منطقه نیز به زودی تهیه خواهد شد و پس از انجام آزمایشات استارت کارخواهد خورد که انشا الله در سال آینده شاهد افتتاح تونل ۱۰ و تولید زغال خواهیم بود اما عملیات معدنی این تونل پس از انجام اکتشافات در اسفند ماه سال جاری آغاز خواهد شد .

 
مهندس مهدی حسین زاده نماینده منطقه معدنی چشمه پودنه به مشکلات مالی این معدن اشاره کرد و افزود متأسفانه این معدن به دلیل داشتن مشکلات مالی به دنبال دریافت وام است که امیدواریم این  مهم هر چه زود تر محقق گردد .

 
 وی از افزایش ایمنی در معدن چشمه پودنه خبر داد و افزود در حال حاضر ۱۲ نیروی زبده در ایمنی معدن مشغول فعالیت جدی هستند تا دیگر شاهد تلفات جرحی و جانی درمنطقه نباشیم و کارگران در کمال آرامش کارخود را انجام دهند .

 
مهندس حسین زاده گفت : با توجه به حادثه اسفند ماه سال گذشته و تعطیل شدن معدن در حال حاضر با فراهم شدن امکانات بیش از ۹۵ درصد کارگران مهدن چشمه پودنه به کار برگشت داده شده اند و مابقی نیز در آینده نزدیک به کار باز خواهند گشت .

 
در ادامه محمد بساره مسئول اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان از تشکیل کمیسیون کارگری و بر گزاری به موقع جلسات در معادن خبر داد و افزود می بایستی در بحث جذب نیرو از کارگران بومی بهره جست تا زمینه برای اشتغال جوانان جویای کار فراهم گردد.

 
وی تصریح کرد : پیمانکاران معادن می بایستی قبل از شروع کار و فعالیت خود تأییدیه صلاحیت ایمنی داشته باشند که متأسفانه یکی از پیمانکاران معدن اصلی در این راستا کوتاهی نموده اما قول مساعد داده که در اولین فرصت به دنبال دریافت تاییده باشد البته در صورت بروز هر گونه مشکلی می بایستی مسئولین معدن پاسخگوی کار باشند .

 
 مسئول اداره تعاون ، کار و رفا ه اجتماعی کوهبنان گفت : خوشبختانه معدن هشونی غربی فعالیت ابتدایی خود را آغاز نموده که امیدواریم پس از اخذ مجوزهای لازم و فراهم شدن شرایط و امکانات موجود فعالیت این معدن در آینده آغاز گردد و زمینه را برای جذب تعدادی از جوانان جویای کار فراهم نماید .

 
 وی ادامه داد مسئولین شهرستان و استان تمام تلاش خود را در جهت رفاه و آسایش کارگران بکار بسته اند که در این راستا طرح کارت آسان خرید از طریق قرارداد معادن با بانک تجارت  عملی شده که تا حدود ۵/۲ برابر حقوق کارگران معادن شارژ می گرددلذا کارگران می توانند اقلام مورد نیاز خود را با اقساط ۱۲ ماهه و سود دو درصد از طریق فروشگاه های طرف قرارداد تهیه نمایند   .

 
 مهندس بساره بر نقش و اهمیت شوراهای اسلامی در معادن تأکید کرد و افزود می بایستی در معادن بالای ۵۰ کارگر این انتخابات برگزار گردد لذا معادن پابدانای جنوبی ، چشمه پودنه و ۱۲ – ۱۴ با توجه به شرایط باید انتخابات شورای اسلامی را برگزار نمایند .

 
وی تأکید نمود در گذشته فقط حق اولاد به دو فرزند کارگران پرداخت می شد اما در قانون تنظیم خانواده هر تعداد اولاد را کارفرما باید بدون قید و شرط پرداخت نماید در غیر این صورت طبق قانون با انان برخورد خواهد شد .

 
مسئول اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت با توجه به پیگیری های بعمل آمده ایمنی در اکثر کارگاه های معادن درحد مطلوب است اما برخی از تجهیزات تونل ۱۸ هشونی دچارمشکل هستند که باید این مهم هر چه زود تر مرتفع گردد و معدن چشمه پودنه نیز باید امکانات امداد و نجات را در حد نیاز خریداری نماید.

 
 وی تصریح نمود در بسیاری از معادن فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات با توجه به قدمت معادن وجود دارد و در برخی از کارگاه ها از چوب نا مناسب استفاده می شود که باید در این خصوص نیز تدابیری اتخاذ گردد .

 
 این مقام مسئول ادامه داد تمامی معادن زغالسنگ با توجه به حادثه خیز بودن می بایستی فرم حادثه را در اولین فرصت پس از وقوع حادثه تکمیل نمایند و توسط کارفرما نسخه ای به تأمین اجتماعی و نسخه ای نیز به اداره کار ارسال گردد از طرفی مسئولین  معادن و کارفر مایان می بایستی نسبت به تکمیل دقیق و ارسال به موقع لیست های کارکرد کارگران معادن اقدام کنند تا حقی از آنان ضایع نگردد .

 
 مهندس بساره ادامه داد : در حال حاضر تمامی کارگاه های معادن به فعالیت جدی در دویا سه  شیفت کاری مبادرت دارند فقط حدود ۲۰تا ۳۰ کارگر چشمه پودنه به کاربرگشت داده نشدند که بیمه بیکاری را دریافت می کنند و در آینده نزدیک آنان نیز به کار فرا خوانده می شوند .

 
وی  بر مشخص نمودن مکانی جهت اقامه نمودن نماز کارگران  تأکید کرد و افزود به همت مدیران معادن در تعدادی از مناطق معدنی نماز جماعت برگزار می گردد که امیدواریم امکانات و شرایط ویژه ای جهت انجام این فریضه الهی در کل مناطق معدنی فراهم گردد .

 

انتهای پیام/