آژیر خطر شرایط بحرانی آب در کرمان به صدا در آمده است

علیرضا رزم حسینی در جلسه شورای آب استان کرمان با بیان اینکه آژیر خطر قرمز در استان کرمان به صدا در آمده است گفت:صدا و سیما بایداین خطر را به مردم اعلام کند.

k.aab

 

به گزارش صدای زرند ، علیرضا رزم حسینی در جلسه شورای آب استان کرمان با بیان اینکه آژیر خطر قرمز در استان کرمان به صدا در آمده است گفت:صدا و سیما بایداین خطر را به مردم اعلام کند.

 


استاندار کرمان ضمن تقدیر از همکاری صدا و سیما گفت:اما انتظارات بیش از اینها است و باید تصویری واقعی به مردم ارائه شود و آنها بدانند که چه اتفاقی در کنارشان در حال رخ دادن است و اثرات مهاجرت ،اعتیاد و بیکاری ناشی از بحران آب را درک کنند.

 
رزم حسینی با اشاره به نقش تشکل ها و رسانه ملی در موفقیت طرح همیاران آب گفت:اکنون شرایط مانند شرایط دوران جنگ است و همان گونه که ستاد تبلیغات جنگ در دوران دفاع مقدس باعث شد موج جوانان سلحشور از کشورشان دفاع کنند تا امروز در منطقه سربلند باشیم اکنون نیز باید موج رسانه ای ایجاد شود و از ظرفیت روحانیون  که لشکر تبلیغاتی بزرگی هستند در فرهنگ سازی و آگاه کردن مردم استفاده شود.

 
وی افزود: برای اجرای این طرح باید کمیته اجرایی متشکل از ارگانهای موثر و مسئولیت پذیر مانند آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و…. تشکیل شود و این کمیته علاوه برارائه طرح زمان بندی، دشتهای هدف رامشخص کند و با ملاکان بزرگی که داوطلبانه حاضرند این کار را انجام دهند همکاری کند.

 
استاندار کرمان با تاکید بر اعلام زمان اجرای طرح همیاران آب توسط کمیته اجرایی افزود:کمیته اجرایی باید علاوه بر اعلام زمان اجرای طرح ،مکان اجرای طرح و نحوه اجرای طرح را نیز مشخص کند.

 
وی افزود: باید  شرایط جایگزین را برای کشاورزان فراهم کنیم و آموزشهای لازم را نیز ارائه دهیم تا آنها به سمت تولید محصول کم آب بروند.

 
استاندار کرمان با بیان اینکه نباید اجازه دهیم کشاورز بدیل اینکه مالک آب هست به روز سیاه بنشیند افزود:  مسئولیت ما این نیست،بلکه مسئولیت حکومت این است که از ابزارهای تبلیغاتی، فرهنگی و رسانه ای که در اختیار دارد در جهت آگاه سازی و رسانه ای کردن وضعیت بحرانی آب در استان کرمان استفاده کند.

 
وی ادامه داد:استان کرمان از ۳۰ سال گذشته با وضعیت بحرانی آب روبرو بوده است و دشتهای استان کرمان  از ۴۲سال قبل ممنوعه بوده اند و اگر همان موقع تیمی با انجام مطالعات و بررسی های کارشناسی به مردم  آگاهی می داد آنها به سمت تولید کالاهای کم آب می رفتند.

 
رزم حسینی گفت:اما الان نمی توانیم منتظر باشیم تا منابع تامین شود و آب را منتقل کنند بلکه باید از هر قسمتی که می توانیم با منابع موجود کار را آغاز کنیم.

 
وی با اشاره به آمادگی برخی مناطق به تغییر الگوی کشت، گفت: در منطقه دشت خاک زرند کشاورزان برای کشت ۸۰۰ هکتار زعفران و زرشک آمادگی دارند و می توان با برنامه ریزی سهم کمتر از یک درصد استان در تولید زعفران را به ۲۰ تا ۳۰ درصد رساند و از این طریق نیز در مصرف آب صرفه جویی کرد.  

 
استاندار گفت:سیاست دولت بر اجرای طرح انتقال آب است اما نمی توانیم تا آن زمان منتظر باشیم که چاه ها خشک شود و آب آشامیدنی نداشته باشیم به همین دلیل طرح همیاران آب را همزمان اجرا خواهیم کرد .

 
وی با بیان اینکه اجرای طرح همیاران آب کار سخت و جسورانه ای است و از خود گذشتگی می خواهد افزود: این طرح با انتقال آب ،گرفتن بودجه و اعتبارات بزرگ ملی برای استان منافاتی ندارد و نباید دست روی دست بگذاریم و صرفه جویی نکنیم.

 
معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در این جلسه گفت: ۳هزار و ۵۲ میلیارد تومان اعتبار دولتی برای اجرای طرح همیاران آب در استان نیاز داریم که ۵۳۷ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود و از ۲هزار و ۷۰۸میلیارد تومان تسهیلات استفاده خواهد شد.

 
محمدجواد کامیاب افزود: برای انتقال ۵۵۴ میلیون متر مکعب آب ۱۷۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالیکه می توان ۱۹۸۰ میلیون متر مکعب آب را با هزینه ۶۲۹۷ میلیارد تومان صرفه جویی کرد.

 
وی با اشاره به برگزاری دوازده جلسه شورای آب استان از ۲۹ تیرماه امسال تاکنون گفت: کمیته شورای آب ۱۴ جلسه، کمیته تبلیغات چهار جلسه و شهرستان ها ۳۸ جلسه در رابطه با آب را تشکیل داده اند.

 
کامیاب استفاده از سیستم آبیاری نوین در مزارع و باغات با حفظ سطح زیر کشت موجود، حذف کشت با مصرف آب زیاد،خاموشی و عدم بهره برداری موتور پمپ های کشاورزی در فصول عدم نیاز، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی کلیه چاه ها و تحویل حجمی آب، تعیین تکلیف چاه های کشاورزی غیر مجاز،کاهش پرت شبکه های آب شرب شهری و روستایی را از جمله مصوبات ۱۷ گانه شورای آب استان کرمان ذکر کرد.

 

در ادامه این جلسه  سند اولیه “همیاران آب” استان کرمان با رای اعضای شورای آب استان کرمان به تصویب رسید.

 

 

انتهای پیام/