گفتگو با هنرمند خوشنویس کوهبنانی استاد سید محمدرضا حسینی

با استاد سید محمد رضا حسینی هنرمند خوشنویس کوهبنانی و عضو شورای اسلامی شهر کوهبنان به مناسبت اولین گرد همایی خوشنویسی که قرار است اول آبان در کوهبنان برگزار شود گفتگویی انجام شده است که به شرح زیر می باشد.

Hoseeni_01

 

 

به گزارش صدای زرند به نقل از کوهبنان امید ، با استاد سید محمد رضا حسینی هنرمند خوشنویس کوهبنانی و عضو شورای اسلامی شهر کوهبنان به مناسبت اولین گرد همایی خوشنویسی که قرار است اول آبان در کوهبنان برگزار شود گفتگویی انجام شده است که به شرح زیر می باشد.

 

می گویند که هندوان در آغاز هر کتابی می نویسند: «درود بر آن کسی باد که خط را اختراع کرد.» ما نیز چنین ستایشی را به حق در خور آن کس می دانیم، چون کلید هر دانشی خط است.
بیش از هزار سال است که سر انگشت توانای خوشنویسان ایرانی، بر سینه پرنیانی کاغذ و سیمای فیروزه ای کاشی و دل سخت سنگ، به نقش آفرینی پرداخته است.حاصل این تلاش مستمر امروزه زینت بخش موزه ها، کتابخانه ها، بناها و مجموعه های خصوصی صاحبان ذوق در سراسر جهان است. هنر پربار خوشنویسی که هر قطعه اش را چون «ورق زر» می برند، مدیون خوشنویسان ناموری هستیم که طی سده های بسیار عشق به هنر سر انگشت توانای آنان را نیرو بخشید تا سیاهی مو را به سپیدی کاغذ ببازند و با قلم نیین گلزاری چنین دلنشین بپردازند.استاد سیدمحمدرضا حسینی هنرمندی با ذوق و توانا است که ضمیر فیض پذیرش مظهر آثار کمالات نامتناهی است. خوشنویسی سلیم النفس و خطاطی کریم الخلق که از صفای طبع سلیمش همه مستفیض و دارای کمالات معنوی و به لطف و خوش نیتی مشهور و به قدرت قلم شهره آفاق است.

 

به بهانه برگزاری اولین گردهمایی خوشنویسی (اصیل ترین هنر ایرانی) که با حضور مبارک مشاور وزیر ارشاد در امور بانوان سرکار خانم عفت شریعتی و با حضور اساتید برجسته خوشنویسی اعضای شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، مدرسان و اعضای شعب خوشنویسان استان کرمان، صاحبان فرهنگ و هنر و دوستداران خط و خوشنویسی قرار است در اول آبان ماه در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد اسلامی کوهبنان برگزار شود با این هنرمند برجسته که هم اکنون به عنوان معاونت پرورشی اداره آموزش و پرورش شهرستان کوهبنان مشغول خدمت می باشد گفتگویی انجام داده ایم که در ذیل می آید.
۱- لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

سید محمدرضا حسینی فرزند سیدعباس متولد سوم فروردین ماه سال  یکهزار و سیصدو پنجاه یک  در شهر کوهبنان و فارغ التحصیل انجمن خوشنویسان ایران (تهران) در دوره فوق ممتاز

 

 

۲ – شاخه تخصصی خوشنویسی شما چه خطی است؟

خط نستعلیق را به صورت تخصصی دنبال می کنم و در خط شکسته نستعلیق هم به صورت پراکنده و گاهی مشق می نمایم.

 

Hoseeni_02

۳- جنابعالی نزد کدام اساتید تلّمذ نموده اید؟

همواره از همان ابتدای آشنایی با استاد عزیز و ارزشمندم آقای غلامحسین منتصری در شهر رفسنجان خوشنویسی را دنبال نموده ام و هم اکنون نیز که عضو شورای عالی انجمن خویسنویسان ایران (تهران) هستند، با ایشان ارتباط دارم.

 

 

۴- استاد شنیده ایم شما در زمینه آموزش خوشنویسی کتابی هم تالیف نموده اید، لطفا مختصری در مورد این کتاب توضیح بدهید؟

خداوند توفیق داد تا در سال ۱۳۸۲ کتاب جامع ترین رسم المشق خط تحریری (جلد اول) را به رشته تالیف درآورم و در سال ۱۳۹۰ نیز دومین تالیف را در زمینه ابزار شناسی خوشنویسی به زیور طبع آراسته سازم و در آتیه کتابت قرآن کریم و غزلیات حافظ را چنانچه خداوند یاریگر شود در دستور کار دارم.

 

Hoseeni_03

۵- برخی بر این باورند که شما طی این سالها در حوزه خوشنویسی بیشتر به نستعلیق متمرکز بوده اید و از این رهگذر، کارهای درخشانی هم انجام داده اید خود شما چقدر به نوآوری در این شاخه پرداخته اید و آیا اصلا ابداع در چنین وادیهایی درست است؟

چون خط تخصصی حقیر نستعلیق است انتظار نیز بر این است که من فقط نستعلیق را دنبال کنم و چون این خط عروس خطوط ایرانی لقب دارد و دارای استحکام و هندسه ای بسیار دقیق است و از رهگذر فعالیت سالیان سال جا برای تحقیق و پژوهش دارد و متمرکز شدن بر روی آنچه که در گذشته و معاصر توسط اساتید صاحب نام صورت گرفته است مسیری سخت و دشوار را پیش رو قرار می دهد تا در نهایت پختگی حاصل آید و خط صافی شود. «برای مثال فعالیت در شاخه چلیپا نویسی و مهارت در این شابلون و قالب زمان لازم دارد.»
۶- نستعلیق شخصی شما دارای چه مولفه هایی است؟
همواره با نظارت استاد ارجمندم جناب آقای منتصری سایزهای مختلف قلم را در نستعلیق از کتابت تا کتیبه تجربه کردم ولی سایز مناسب دستم را همیشه در قلم چلیپا دیدم که تقریبا از لحاظ قطر قلم معادل ۲٫۵ تا ۳میلیمتر باشد.

 

 

۷- استاد آخرین نمایشگاهی که از آثار شما ارائه شد کی بود و شما تاکنون در چه نمایشگاههایی شرکت نموده اید؟
در نمایشگاه های فردی و جمعی بسیاری شرکت کردم برای مثال همواره برای نمایشگاه رضوی استان یزد کار ارسال داشته ام و اخیرا نیز همزمان با برپایی جشنواره خوشنویسی در کوهبنان در تاریخ اول آبان اهتمام به برپایی نمایشگاه انفرادی دارم.

 

Hoseeni_04

۸- استاد جنابعالی که عضو شورای شهر کوهبنان هم هستید حتما قبول دارید که در حال حاضر مبلمان شهری ما به آن شکلی که باید شکیل و زیبا نیست و حتی حجم ها و نقاشی های دیواری غالبا به شکل نازلی ارائه شده اند، اما فکر نمی کنید جای خط نگاره های هنرمندان خوشنویس در سطح شهر خالی باشد؟ 

 

حقیر هم همواره این دغدغه را داشته ام و اخیرا به آقای مهندس محسنی شهردار محترم کوهبنان پیشنهاد داده ام که اگر شورای محلات را تشکیل دهند حل بسیاری از این موارد بسیار ساده خواهد بود و می توان با اندک خلاقیتی الگوهای بسیار مناسبی را در اختیار مجریان طرح قرار داد که هم ساختار کلی شهر تغییر کند و هم محلات و اطراف و اکناف با همیاری عامه مردم دگرگون شود.

 

۹- استاد شنیده ایم قرار است اولین گردهمایی خوشنویسی در اول آبان ماه در کوهبنان برگزار شود لطفا در مورد اهداف برگزاری این همایش توضیح دهید؟

 

بله در ابتدای آبان همزمان با پایان هفته خوشنویسی و به مناسبت نکوداشت این هنر اصیل ایرانی، تمهیدات جشنواره ای در دستور کار قرار دارد که هر ساله از این به بعد رقم خواهد خورد و از عزیزان خوشنویس از سراسر استان و اعضای شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و مدیران شعب انجمن خوشنویسان و صاحبان فرهنگ و هنر نیز دعوت به عمل آمده است که انشاالله در معیت الطاف الهی رویدادی نیکو به جا ماند.

 

 

۱۰- به نظر شما اساسا هنرمند چگونه می تواند به مخاطبین خود که همان مردم هستند نزدیک شود و با آنها ارتباط برقرار کند؟

هنرمند همواره با نَفَس مشکین و گرم عامه مردم و هم صحبتی با ایشان از طریق ارائه آثار ارتباط دارد و نقد سازنده آنها مسیری روشن را پیش رو قرار خواهد داد. به قول میرزای کلهر خوشنویس مشهور اگر هنرمند به جایی سفر نماید در وهله اول خانواده اش و پس از مدتی اندک قاطبه مردم از عدم حضور او آگاهی خواهند یافت. پس هنرمند از جمع مردم و الطاف آنها اوج می گیرد و همواره به قول سعدی شیراز «هر جا رود قدر بیند و در صدر نشیند و بی هنر لقمه چیند و سختی بیند.»

 

 

۱۱- هنر خوشنویسی را چگونه می توان با زندگی ماشینی امروزی و مشغله های زندگی متنوع تر کرد و در هم آمیخت؟ 

ابزار متنوع موجود در زندگی ماشینی اگر چه کار را قدری ساده و مسیر را سهل الوصول نموده است ولی همواره خلاقیت پیشگام بوده خاصه در فعالیت های هنری چرا که هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند       

    «داند آنکس که آشنای خط است    که صفای خط از صفای دل است»
۱۲- استاد شما چه صحبتی برای علاقمندان به هنر خوشنویسی دارید؟

حقیر چون سالیان زیادی در زمینه خوشنویسی فعالیت کرده ام و به مصداق سخن مولا علی(ع) که فرموده اند: الخط نصف العلم؛ نیمی از دانش انسان خط اوست. و لاجرم چون خوشنویسی تنها هنری است که راه به ابتذال ندارد از همه خانواده ها درخواست می کنم به جهت کاربردی بودن این هنر استقبال ویژه ای از آموزش خوشنویسی داشته باشند چرا که امام علی(ع) فرمود: خط نیکو برای فقیر مال، برای غنی جمال و برای دانشمند کمال است.
با تشکر از شما در پایان مصاحبه اگر حرف خاصی دارید بفرمائید. از شما برادر ارزشمند و فرهنگی جناب مستطاب آقای محمود جعفری که زحمت انجام این مصاحبه را کشیدید بی نهایت سپاسگزارم.

 

گفتگو از محمود جعفری کوهبنانی

انتهای پیام/