تودیع و معارفه رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کوهبنان

جلسه تودیع و معارفه رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کوهبنان در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد و در این جلسه از زحمات مهندس مهدی مسعودی در سمت مدیریت جهاد کشاورزی کوهبنان تجلیل و مهندس علی اکبر مجیدی بعنوان مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان معرفی شد.

TodiVaMoarefeجلسه تودیع و معارفه مدیر جهاد کشاورزی کوهبنان با حضور فرماندار ،امام جمعه ،نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و هئیت همراه، اعضای شورای اداری شهرستان و جمعی از کارکنان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی کوهبنان در محل تالار اجتماعات فرمانداری برگزار گردید.


به گزارش “صدای زرند“، جلسه تودیع و معارفه رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کوهبنان در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد و در این جلسه از زحمات مهندس مهدی مسعودی در سمت مدیریت جهاد کشاورزی کوهبنان تجلیل و مهندس علی اکبر مجیدی بعنوان مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان معرفی شد.

در ابتدای این جلسه مهندس سید مجتبی هاشمی فرماندار کوهبنان به پیشینه تاریخی شهرستان اشاره نمود و گفت :در گذشته نه چندان دور با توجه به اب فراوان قنوات و جاری بودن چشمه های اب روان بسیاری از مردم کوهبنان به کشاورزی و دامداری در مناطق شهری و روستایی مشغول بودند که از این طریق  نه تنها مایحتاج خود و خانواده خود را تولید می کردند بلکه مازاد محصولات کشاورزی و تولیدات دامی خود را روانه بازار شهرها و ابادی های اطراف می نمودند .

فرماندار کوهبنان بیان داشت متاسفانه طی سالیان گذشته بدلیل کاهش نزولات جوی بسیاری از چشمه های اب خشکیده شدند و اب قنوات بسیار کم شده و یا به طور کلی خشکیدند که این خود درکاهش تولیدات کشاورزی ،رهاسازی زمین های کشاورزی به حال خود و در نهایت ورشکستگی کشاورزان و دامدان نقش مهمی داشته است و بسیاری از انان در معادن ذغال سنگ مشغول به کار شدند .

وی ادامه داد در شرایط فعلی که کشاورزی کوهبنان دراستانه نابودی و فراموشی قرار دارد کشاورزان بایداز ابیاری به صورت غرق ابی پرهیز نمایند و به دنبال کشت جایگزین محصولات فعلی باشند در غیر این صورت در اینده نزدیک بسیاری از کشاورزان باید با این شغل مقدس خداحافظی کنند .

مهندس هاشمی از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان درخواست نمود تا با برگزاری جلسات اموزشی و توجیهی کشاورزان کوهبنانی را تشویق کنند تا در راستای یکسان سازی زمین های کشاورزی خود اقدام کنند که این مهم در پرتو تشکیل تعاونی ها ی کشاورزی امکان پذیر خواهد بود .

وی تاکید کرد کشاورزی کوهبنان چون به صورت خرده مالکی اجرا می شود نه تنها کشاورزان درامد ندارند بلکه کم کم زمینه ناامیدی بسیاری از انان رقم خواهد خورد لذا باید با توجه به اب و هوای معتدل و کوهستانی شهرستان  کشاورزان به دنبال کشت جایگزین حرکت کنند و با گسترش مزارع گل محمدی ،زرشک ،زغفران و زیره هم زمینه رونق کشاورزی شهرستان و هم درامد بیشتر را مد نظر داشته باشند .

فرماندار کوهبنان تأکید کرد کشاورزان باید با استفاده از تسهیلات ویژه دولت تدبیر و امید  در راستای ابیاری قطره ای که ۸۵ درصد از تسهیلات توسط دولت پرداخت می گردد و مابقی باید توسط خود کشاورزان پرداخت خواهد شد حرکت نمایند که این خود عاملی در جهت درامد بیشتر و گسترش مزارع کشاورزی شهرستان خواهد بود .

وی خطاب به رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت دولت باید به کشاورزی شهرستان هایی همچون کوهبنان که بیشتر کشاورزی ان به صورت خرده مالکی و سنتی است توجه بیشتری داشته باشد تا تمام هزینه های ابیاری قطره ای توسط دولت پرداخت شود .

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین عباس جعفری امام جمعه کوهبنان گفت : کشاورزی و دامداری از جمله شغل های مقدسی است که بسیاری از پیامبران و ائمه اطهار بدان مبادرت داشته اند و نزدیکان و یاران خود را به انجام کشاورزی و احداث باغ ها و قنوات تشویق می کردند .

وی بیان داشت مولای متقیان علی ( ع ) با دستان مبارک خویش چاه های آب وقنوات حفرفراوان  کردند و باغستان ها و نخلستان های فراوانی را در نقا ط مختلف سرزمین عربستان احداث و جهت استفاده عمومی وقف نمودند .

امام جمعه کوهبنان ادامه داد حضرت امام ( ره ) و مقام معظم رهبری نیز بر کشاورزی تأکید فراوان دارند به گو نه ای که حضرت امام (ره ) در نخستین روزهای استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی دستور تشکیل جهاد کشاورزی را دادند تا زمینه خدمت رسانی و گسترش کشاورزی در روستاها و مناطق دور افتاده فراهم گردد .

وی ابراز داشت در طول ۳۵ سال گذشته این نهاد مقدس گام های مهمی در جهت ساخت استخر ، احداث کانال سیمانی آب ، لایه روبی قنوات و… انجام داده و در حقیقت با فراهم نمودن امکانات زمینه دلگرمی بیشتر کشاورزان ، افزایش تولید و در آمد و در نهایت عدم وابستگی در واردات برخی از محصولات کشاورزی را فراهم نموده است .

حجت الاسلام و المسلمین جعفری گفت : کشاورزی از جمله شغل هایی است که در آمد آن با برکت است چرا که با کار ، تلاش و زحمت فراوان کشاورز همراه است لذا همه باید تلاش نماییم تا زمینه گسترش کشاورزی فراهم گردد و مردم بتوانند در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی فعالیت نمایند و مایحتاج اولیه خود را تولید کنند .

وی ابراز داشت در همین راستا بخشی از خطبه های نماز جمعه را به بیان مطالبی پیرامون کشاورزی  اختصاص داده شده و به کشاورزان توصیه می گردد ضمن صرفه جویی در مصرف آب تلا ش کنند که ضمن پرهیز ار آبیاری غرق آبی به سمت آبیاری مکانیزه گام بر دارند .

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین ایمانی تبار نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان گفت : خدمت در نظام مقدس جمهوری عبادت است چرا که حضرت امام ( ره ) و مقام معظم رهبری بارها بر خدمت بی منت به مردم که ولی نعمت و صاحب اصلی انقلابند تأکید نمودند .

وی ادامه داد مدیران باید ضمن امانتداری ، پرهیز از کارهای بیهوده ، صداقت در گفتار ، کردارو رفتار داشته باشند تا بتوانند خدمت صادقانه و بی منت ارائه دهند که اگر چنین شد رضایت خداوند و رضایت خلق را در پی خواهد داشت .

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان تصریح نمود : باید با همکاری و همدلی تمامی دلسوزان زمینه برای گسترش کشاورزی در کشور فراهم شود که این خود هم لذت مردم را در پی خواهد داشت و هم درایجاد اشتغال و گسرش اقتصاد موثر است .

در ادامه مهندس عباس سعیدی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: یکی از مسائل مهم در بخش کشاورزی مسئله ی آب ست با توجه به اینکه متوسط بارندگی در دنیا ۲۵۰ میلی متر است اما این میزان در استان کرمان حدود ۱۶۰ میلی متر است که بسیار پایین است .

وی تأکید نمود وجود آب و کشاورزی باعث آبادی ، ایجاد تمدن و تأمین خوراک و مایحتاج مردم خواهد شد در غیر این صورت نابودی تمدن ها ی بشری را در پی خواهد داشت اینجاست که باید صرفه جویی و مصرف بهینه ی آب مد نظر باشد که این مهم توسط استاندار دیار کریمان در مثلث توسعه اقتصادی  استان نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است .

مهندس سعیدی ادامه داد : اگر بخواهیم کشاورزی در کشور ما پایدار باشد باید در بحث آب توجه زیادی داشته باشیم به گو نه ای که ریاست جمهوری در بحث تأمین اعتبار سیستم های آبیاری تحت فشار عنایت ویژه ای داشته اند که البته همت همگان در جهت جایگزینی آبیاری قطره ای به جای آبیاری مکانیزه ضروریست .

وی گفت : علاوه بر پرداخت ۸۵ درصد سهم آبیاری قطره ای دولت تسهیلات اعتباری خاص و بلا عوض نیز در اختیار کشاورزان قرار می گیرد تا زمینه برای گسترش آبیاری قطره ای در تمام مناطق فراهم گردد .

رییس سازمان کشاورزی استان ادامه داد : استفاده از روش های زیر سطحی اب در بحث باغداری پسته خیلی خوب جواب داده که در این روش هم هزینه کارگری و هم علف های هرز به شدت کاهش پیدا می کنند و از طرف دیگر باعث کاهش هزینه ها و افزایش در آمد باغدار و کشاورز خواهد شد .

وی تآکید نمود مزیت این روش اینست که برق و پمپاژ نمی خواهد ، لوله های انتقال  آب گرفتگی پیدا نمی کنند و خرده مالکین هم می توانند از این سیستم بهره مند شوند و در نهایت عملکرد بسیار بالایی دارد .

مهندس سعیدی گفت : توسعه سطح زیر کشت  توصیه نمی شود اما باید در زمینه تغییر کشت همگان همکاری نماییم تا به طرف تولید محصولات کم آب و پر در امد همچون زعفران ، زرشک ، عناب ، گل محمدی و ……. حرکت نماییم زیرا استان کرمان با توجه به آب و هوا ی مساعد استعدادویژه در این زمینه را داراست .

وی ابراز داشت : بحث دام و طیور نیز با توجه به در آمد بالا و اشتغال مد نظر ما در جهاد کشاورزی است که علاقه مندان و جوانان جویای کار می توانند با استفاده از تسهیلات کم بهره و ویژه در این راستا گام بردارند .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشت جهاد کشاورزی در بحث تنظیم بازار هم برنامه هایی در دست اقدام دارد تا در زمان برداشت محصولات کشاورزی از جمله برج ،چای و…………واردات نداشته باشیم تا کشاورزان متضرر نشوند و فرصت های شغلی از بین نروند .

وی تاکید نمود باید از منابع ابی در بحث شیلات بهره مند شویم و زمینه را برای پرورش انواع ماهی سردابی ،گرم ابی ،شور ابی و… فراهم نماییم که این خود می تواند در درامد بیشتر خانوارها ،کاهش امار بیکاری و…..موثر باشد .

مهندس سعیدی در بحث ترویج هم گفت مدتی است که در شبکه بازار از ساعت هفت تا هشت و نیم مطالبی در مباحث زارعی ،باغات ،شیلات و… مطرح می شود و علاوه بر ان برنامه اهل ابادی که شبکه استانی کرمان پخش می شود نیز در این راستا مطالبی را بیان می دارد .

در پایان مهندس مهدی مسعودی مدیر جهاد کشاورزی کوهبنان گفت در مدت ۲۸ ماه حضور در شهرستان کوهبنان سعی نمودم تا با استفاده از نقطه نظرات همکاران و کشاورزان در راستای خدمت به این قشر زحمتکش فعالیت نماییم لذا این مهم نتیجه داد و در سال ۹۲ موفق شدیم در بحث شیلات ۲۰هزار قطعه بچه ماهی را حوضچه های ساخته شده رها نماییم .

وی ادامه داد در سال ۹۳ نیز تاکنون بیش از سیب هزار قطعه بچه ماهی در استخرهای ساخته شده رها شده اند که امید می رود با توجه به شرایط مناسب حدود هفت تن تولید ماهی در سال جاری را داشته باشیم که البته کوهبنان شرایط و ظرفیت ویژه را برای تکثیر بچه ماهی دارد که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد .

مهندس مسعودی بیان داشت با توجه به اب و هوای کوهستانی و فراهم بودن شرایط برای گسترش مزارع زعفران در سال ۹۱ حدود صد هکتار به کشت این محصول اختصاص داده شد که در ساری جاری با ارائه تسهیلات ویژه بانکی  این رقم به حدود ۱۵۰هکتار رسیده که امید می رود حدود پانصد کیلو زعفران تولیدی در شهرستان کوهبنان داشته باشیم .

وی ابراز داشت باید تلاش شود تا مجتمع دامداری کوهبنان که با صرف اعتباری معادل یک میلیارد تومان ساخته شده و برق رسانی ،زیر سازی ،جدول گذاری و خیابان کشی این مجتمع انجام شده مشکل اب ان مرتفع گردد تا زمینه برای احداث و فعالیت مرغداری ۱۰۰هزار قطعه ای در این مجتمع فراهم شود .

رئیس جهاد کشاورزی کوهبنان از توزیع چهارکیلومتر لوله در بین کشاورزان ،توزیع ۱۵۰ میلیون تومان در بحث اب و خاک تحت عنوان اعتبارات نود در قنوات و کانال های ابیاری ،واگذاری زمین به ده متقاضی جهت احداث مرغداری ،دامداری و پروار بندی خبر داد .

در پایان از زحمات ۲۸ ماهه مهندس مهدی مسعودی در سمت مدیریت جهاد کشاورزی کوهبنان با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد و مهندس علی اکبر مجیدی بعنوان مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان معرفی شد.پ

………………………………

نامجو کوهبنانی – خبرنگار شهرستان کوهبنان

………………………………