گزارش کامل جلسه ای پیرامون آلایندگی کک و قطران در ارشاد زرند

به گزارش صدای زرند ، جلسه ای پیرامون آلایندگی کک و قطران در محل سالن اداره فرهنگ وارشاد اسلامی زرند برگزار گردید.

Jalse-Ghatran_ (1)

به گزارش صدای زرند،  پیرامون آلایندگی کارخانجات کک سازی و قطران شهرستان زرند جلسه ای در محل سالن اداره فرهنگ وارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

فرماندار زرند ضمن تبریک هفته دولت به دولت مردان دولت تدبیر و امید و تشکر از حضور آقای پالیزدار (قائم مقام مدیر عامل شرکت توسعه  صنایع و معادن  خاورمیانه میدکو) و آقای  مهندس قانونی و هیئت همراه، گفت:  شهری که صنعتی می شود وجود آلایندگی در آن امری طبیعی است ولی باید برای کاهش آلایندگی  و کنترل آن چاره اندیشیده شود.

 فرماندار زرند در ادامه افزود: رعایت نکردن فاصله قانونی در بدو تاسیس این شرکت ها باعث بروز این مشکلات شده است. 

ایشان برای از بین رفتن ابهامات حاصله در بین اذهان عمومی، خواستار جوابگویی مسئولین این شرکت ها به دو موضوع مهم امروز بود.

وی در ابتدا بحث بیکاری را پیش کشیدند و افزود: توقع می رود نیروهای انسانی شهرستان زرند جذب این شرکت ها شود چون زرند دارای افراد با تجربه و متخصص و متعهد زیادی است.

وی سپس به بحث قطران و بوی بد ناشی از آن کارخانه که دربین اذهان عمومی از آن به عنوان دلایلی برای سقط جنین و خشک شدن درختان یاد می شود اشاره کرد و بیان داشت: در ماه های اخیر قول هایی داده شده است که این مشکل و معظل رفع خواهد شد، اما این مشکل هنوز یک ابهام بزرگ در بین مردم شهرستان ایجاد کرده است.

در ادامه، محمد زاده، نماینده ایثارگران شهرستان زرند، با اشاره به مسائل و مشکلات  فراوان جبهه ایثارگران اظهار داشت: امام راحل فرموده اند هر چه انقلاب اسلامی دارد از برکت مجاهدت شهدا و ایثارگران است.

محمد زاده  با اشاره به  سخنی از مقام معظم رهبری که فرمودند زرند را به  ۱۲ هزار  رزمنده اش می شناسند بیان کرد: اگر از بسیج و بسیجیان و ایثارگران غافل شویم فردای قیامت در آتش الهی خواهیم سوخت.

نماینده ایثارگران شهر زرند با تاکید بر نابودی کشاورزی و آب های سفره های زیر زمینی، گفت: لطفاً از این آب های مجاور شهرستان استفاده نشود تا آیندگان به خطر بی آبی نیفتند.

وی گفت: چند روز قبل در مسافرت به اصفهان، مدیر عامل شرکت های اصفهان تاکید کردند که گاز بنزن سرطان زاست اما در شهرستان زرند به آن توجه ای نمی شود.

در ادامه  بیژن جعفری، رئیس سازمان جوانان حزب اسلامی کار شهرستان زرند، به نمایندگی از این سازمان و با شعار حزبی تداوم اصلاحات، موضوع چالشی در شهرستان زرند را به میان آوردند و بیان داشت: مسئله ای به وجود آمده تنها آلودگیش برای ما زرندی ها است و کار و درآمد زایی آن برای غیر بومی ها…

وی با بیان اینکه در این خصوص باید خواسته ی اکثر کارگران و مردم شهرستان در نظر گرفته شود افزود: اگر فولاد ایرانیان از منابع و مواد اولیه موجود در شهرستان زرند استفاده می کند باید از آنها خواسته شود حداقل چند خواسته بحق مردم را نیز بر آورده کند.

در ادامه مهندس پالیزدار با اشاره به اینکه میدکو شرکتی صد در صد خصوصی است و وابسته به هیچ نهاد دولتی نیست  افزود: یک و نیم میلیون نفر سهامدار  دارد و در بورس است و حسابرس بورس نظارت کامل را بر روی این شرکت ها دارد.

مهندس پالیزدار با بیان اینکه ۵ شهرستان در استان کرمان صاحب این امتیاز هستند افزود: شهرستان زرند بزرگترین کارخانجات این شرکت در این استان را دارا می باشد و اذعان داشتند میزان  سرمایه گذاری در زرند بالاترین سرمایه گذاری در این بخش است.

وی گفت: شهرهای کاظم اباد، بردسیر، سیرجان و شهربابک از دیگر صاحب امتیازان این مجموعه هستند.

مدیر عامل شرکت توسعه صنایع و معادن خاورمیانه میدکو گفت: باور ما این است که اقتصاد دولتی باید جای خودش را به اقتصاد خصوصی بدهد. ما شرکتی هستیم که بیشترین کار در بخش اچ ای سی را انجام داده ایم ما بخش خصوصی تمام عیار هستیم  از هیچ جایی کوچکترین رانتی نمی گیریم.

وی با بیان اینکه ما باید دست به دست هم زرند را آباد کنیم، افزود:  میدکو سالم ترین شرکتی است که می تواند ادعا کند با تفضل خداوند در حال خلق یک زیبایی و یک مدلی برای توسعه کشور است.

ایشان همچنین بیان داشت: ما خودمان بیشتر از بسیاری از افراد روی بحث محیط زیست حساس هستیم و هر هفته مسائل محیط زیست را کنترل می کنیم.

مهندس پالیزدار با اشاره به اینکه یکی از پیامد های صنایع کک سازی، بوی نامطبوع ناشی از گاز سولفوید هیدروژن است افزود:  گفته های آقای محمدزاده که عرض کردند مدیرعامل شرکت اصفهان تایید کردند که این گازها سرطان زاست راقبول ندارم.

مهندس پالیزدار در صحبت خود به این مورد اشاره کردند که شرکت های ما این بو را کنترل می کنند که باعث آزار و اذیت نشود. سولفید هیذروژن گازی است کمرنگ ولی دارای بوی تند تخم مرغ گندیده که حتی در مقادیر بسیار پایین تر از استاندارد نیز دارای بوی زننده می باشد.

وی گفت: گاز سولفید هیدروژن در واحد حذف گوگرد از گاز کک جدا شده  و مقدار آن در گاز به حد استاندارد جهانی صنایع کک سازی می رساند.

وی ادامه داد: استاندارد سازمان محیط زیست برای گاز سولفید هیدروژن خروجی از دود کش های کارخانه را ۱۸۰ پی پی ام می داند و این در حالی است که غلظت این گاز از خروجی دودکش کارخانه ی کک سازی بسیار پایین تر از این حد و در حد ۱۵ تا ۱۸ پی پی ام می باشد.

وی بیان کرد: بنابراین برخلاف عقیده ی عمومی گاز سولفید هیدروژن فاقد خواص سرطان زایی بوده و مقادیر کنونی این گاز در هوای شهرستان زرند خطری برای سلامت عمومی و محیط زیست محسوب نمی گردد.

وی با اشاره به اینکه حضور کارخانجات کک سازی فقط برای مردم است بیان داشت: اگر سازمان محیط زیست با دلیل و مدرک آلوده بودن این بو و گاز را قطعی کند بدون شک این کارخانه ها را تعطیل خواهیم کرد.

وی در پایان  بحث آلودگی هوای شهرستان زرند، قول داده شد تا دو ماه دیگر این بوی بد رفع خواهد شد.

ایشان با بیان اینکه در رابطه با نیروی کار و کارگران دخالتی در امور پیمانکاران نداریم خلاصه ای از آمار استخدام این شرکت به شرح زیر ارائه نمود:

کارخانه کک سازی ۴۳۲ نفر نیروی انسانی استخدام شده دارد که ۳۳۳ نفر زرندی اند (دیپلم).

 تعداد کارکنان با مدرک فوق دیپلم در این کارخانه ۵۴ نفر است که ۴۰ نفر آنها بومی می باشند.

استخدام شدگان با مدرک لیسانس ۱۳ نفر می باشند که ۱۰ نفر آنها بومی می باشند.

کارخانه کنسانتره زرند ۱۱۳نفر استخدام شده دارد که از ۳۵ لیسانس شاغل در آن ۳۱ نفر بومی هستند.

استخدام شدگان فوق دیپلم در این بخش ۳۰ نفر می باشند که ۲۹ نفر زرندی هستند.

در بخش دیگر پروژه ۴ نفر دیپلم وجود دارد که هر ۴ نفر زرندی هستند.

در همین بخش تعداد شاغلین با مدرک لیسانس ۲ نفر می باشند که هر دو نفر زرندی و بومی هستند.

در بخش اداره انتظامات و حراست ۳ فوق دیپلم استخدام شده است که ۲ نفر از آن ها زرندی هستند.

همچنین در بخشی دیگر ۴۸ نفر دیپلم هستند که ۴۶ نفر آنها زرندی می باشند.

وی گفت این شرکت های فعال در شهرستان زرند مجموعاً با شرکت پابدانا ۷۳۳ نفر نیروگرفته اند که ۶۰۹ نفر آنها زرندی است.

انتهای پیام/

گزارش : مریم عبدالسلامی

گزارش تصویری از جلسه ای پیرامون آلایندگی کک و قطران در ارشاد زرند