رتبه ششم کرمان از نظر کشته های جاده ای

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: سال گذشته استان کرمان با ۹۰۴ کشته در تصادفات جاده ای بعد از استان های فارس، تهران، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان ششم شد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، خداداد مقبلی افزود: سال گذشته استان فارس با یکهزار و ۵۳۹ کشته بیشترین تلفات جاده ای را به خود اختصاص داد.

وی گفت: استان های تهران با یکهزار و ۴۳۶ کشته، خراسان رضوی با یکهزار و ۳۷۳ کشته، اصفهان با یکهزار و ۱۱۳ کشته و خوزستان با ۹۰۷ کشته به ترتیب بیشترین تلفات جاده ای را داشته اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: استان ایلام با ۱۲۵ کشته، کهکیلویه و بویر احمد با ۱۵۳ نفر، اردبیل با ۲۱۲ نفر و چهار محال بختیاری با ۲۳۸ نفر کشته به ترتیب کمترین تلفات جاده ای را داشتند.

وی با اشاره به این که شهرستان کرمان با ۱۳۷ کشته در تصادفات جاده ای سال گذشته بیشترین تلفات جاده ای را داشته است، گفت: در تصادفات جاده ای در شهرستان بم ۱۱۳ و سیرجان ۱۰۰ نفر کشته شده اند.

وی خاطرنشان کرد: شهرهای کوهبنان، رابر، نودژ، جوپار و فاریاب به ترتیب با دو، سه، چهار، پنج و شش نفر کشته کمترین تلفات جاده ای را در استان داشته اند.

مقبلی، بیشترین دلیل تصادفات جاده ای را نبود توجه به جلو رانندگان وسایل نقلیه، فقدان توانایی رانندگان در کنترل وسایل نقلیه و سرعت زیاد خودروها ذکر کرد.

وی تاکید کرد: برای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای در سه ماه نخست سال جاری ۳۷ کیلومتر باند دوم در محورهای مواصلاتی استان افتتاح و همچنین سال گذشته ۲۱۰ کیلومتر پروژه بهره برداری شد که بیشتر موارد در باند دوم و مسیر اصلی بود و این مسئله توانسته تاثیر بسیار زیادی در کاهش تصادفات و تلفات جاده ای داشته باشد.

رییس شورای حمل و نقل و ترافیک استان، توسعه شبکه حمل و نقل و تکمیل شبکه بزرگراهی را در کاهش تصادفات و تلفات جاده ای موثر دانست و گفت: بخشی از تصادفات و تلفاتی که در شبکه جاده ای داریم ناشی از ترافیک زیاد شبکه های ارتباطی استان است.

وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی و همچنین وجود معادن شن، ماسه و معادن صنعتی بسیار که خود سبب کثیف شدن و کاهش عمر مفید خط کش های راه ها می شود؛ ایجاب می کند که حداقل سالی یکبار محورهای استان خط کشی شوند.

مقبلی گفت: نیاز واقعی خط کشی استان کرمان بیش از پنج هزار و ۸۵ کیلومتر خط کشی ممتد و ۲۹ هزار کیلومتر خط کشی منقطع بوده که سالانه اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال نیاز داریم.

منبع:ایرنا