آغاز واکسیناسیون رایگان جمعیت دام سبک شهرستان کوهبنان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک

دکتر امیرحسین همتی رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: همزمان با برنامه کنترل و ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در سراسر کشور، واکسیناسیون جمعیت دام‌ سبک شهرستان علیه این بیماری از ابتدای فروردین ماه آغاز شده و تا پایان خرداد ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

به گزارش صدای زرند به نقل روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان؛ همتی با اعلام این مطلب اظهار کرد: همگام با برنامه سازمان دامپزشکی کشور برای کنترل و ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک و با توجه به هدف‌گذاری سازمان در راستای به صفر رساندن رخدادهای بالینی بیماری، این طرح در جمعیت دام سبک شهرستان در کلیه واحدهای پرورش اعم از روستایی،سنتی و نیمه صنعتی آغاز و در حال انجام است.

این مقام مسئول تشریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا به اختصار PPR یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز بوده و باعث بروز تلفات و خسارات اقتصادی فراوان در جمعیت دامی حساس می‌شود و این بیماری با علائم شامل ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان علائم تنفسی و اسهال شناخته شده و اولین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش و توصیف شده است. این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد و به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.

وی افزود: در این طرح، شبکه دامپزشکی شهرستان با استفاده از توان عملیاتی بخش دولتی و در قالب ۲ اکیپ سیار مبارزه با بیماری های دامی، نسبت به تحت پوشش قرار دادن جمعیت دامی حساس در زمان اعلام شده اقدام می‌نمایند.

همتی در پایان از دامداران خواست: به منظور پیشگیری از سرایت بیماری در جمعیت دام سبک خود و سایر دامداران شهرستان همکاری لازم با اکیپ های واکسیناسیون تحت نظارت این شبکه را داشته و حتماً نسبت به هماهنگی با شبکه دامپزشکی شهرستان جهت واکسیناسیون PPR(طاعون نشخوارکنندگان کوچک)دام‌های خود اقدام نمایند.