پدیده آگهی فروش یک ملک برای نفروختن!

معمولا آگهی کردن هر کالایی مثل مسکن برای فروش آن هاست و اگر بشنوید کسی کالایی را بدون قصد فروش آگهی می کند، در منطق اقتصادی و عقل معاش او ممکن است شک کنید، اما عضو هیئت رئیسه اتحادیه مشاوران املاک پرده از چنین اقدامی توسط برخی اشخاص حقوقی برمی دارد که اهدافی شوم و مخرب را در بازار مسکن دنبال می کنند.

به گزارش صدای زرند، مهدی کرباسیان، نایب رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران دراین خصوص گفت: در حال حاضر در شهر تهران چندین هزار آپارتمان در اختیار بانک هاست که اگر این واحدها را عرضه کنند بازار مسکن راه می افتد. این قیمت های نجومی و کذایی مسکن که گاه در سایت ها مشاهده می شود مربوط به واحدهای متعلق به بانک هاست. اگر متعلق به شخص حقیقی و فروشنده واقعی باشد بالاخره آن فرد مجبور است با نرخ عرف منطقه واحد خود را بفروشد اما می بینیم که آگهی برخی واحدهای مسکونی چندین برابر قیمت منطقه مدام تکرار می شود.

وقتی قضیه را پرس وجو می کنیم متوجه می شویم واحد مدنظر متعلق به یکی از بانک هاست که آن را برای نفروختن آگهی کرده و صرفا قصد قیمت سازی دارد. از آن جا که هم اکنون بیشترین خانه های خالی نیز متعلق به بانک هاست و طبق برخی آمارها سرانه تعداد شعب بانک ها در ایران در رتبه چهارم جهانی قرار دارد، پیداست که گران شدن قیمت مسکن چه منافعی برای بانک ها می تواند ایجاد کند، البته نفع دیگر نظام بانکی از گرانی قیمت مسکن و زمین به تنظیم ترازنامه بانک برمی گردد که موجب می شود کفه سمت دارایی بانک در برابر بدهی های آن سنگین تر شود و درنتیجه اعتبار کاذب بیشتری کسب و از این اعتبار در وام دهی بدون پشتوانه و خلق پول بیشتر استفاده کند که آثار سوء آن در کاهش ارزش پول ملی و گرانی ارز نمود پیدا می کند.

درچنین شرایطی جا دارد دستگاه های نظارتی تدبیری اساسی برای برخورد با این پدیده بیندیشند و آگهی های واحدهای مسکونی را نظام مند کنند و با کسانی که با چنین مقاصدی مسکن یا هر کالای ارزشمند دیگری را آگهی می کنند، برخورد جدی و آن ها را نقره داغ کنند تا درس عبرتی برای جلوگیری از این گونه دخالت ها در بازار مسکن شود.