میخواهید لاغر شوید؛ خوب بخوابید

کاهش وزن معمولا با رژیم گرفتن و ورزش کردن حاصل می شود. اما تحقیقات نشان می دهد با تغییر دادن الگوی خواب هم می توان به راحتی مقداری از اضافه وزن را کاهش داد.

به گزارش صدای زرند، دانشمندان کشف کردند، افرادی که بین ۶ تا ۸ ساعت در طول شب می خوابند با احتمال دو برابر بیش تر از دیگران می توانند وزن خود را کاهش داده و به اندازه نرمال برسانند.

خوابیدن بیش تر از این میزان چاره ساز نیست و افرادی که کم تر از مقدار معین شده می خوابند نیز باعث بالا رفتن هورمون استرس و افزایش علاقه به مصرف غذاهای ناسالم می شوند.

این مطالعات که توسط محققان آمریکایی انجام شده نشان می دهد افرادی که می خواهند بیش از ۵ کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهند، در صورتی که استرس کم تری داشته و خواب خود را منظم کنند راحت تر به هدف خود می رسند.

در این مطالعات نزدیک به ۵۰۰ فرد بزرگسال شرکت داشتند که سن متوسط آن ها ۵۵ سال بود و همگی از چاقی رنج می بردند. در بخشی از این تحقیق، از این افراد خواسته شد در ۲۲ جلسه مشاوره شرکت کرده و با کم کردن ۵۰۰ گرم کالری مصرفی در روز و افزایش فعالیت بدنی سعی کنند وزن خود را کاهش دهند.

این افراد باید تمام فعالیت های روزانه خود شامل الگوی خواب، میزان فعالیت بدنی و حتی استرسی را هم که داشتند ثبت کنند. بعد از حدود ۶ ماه نزدیک به ۶۰ درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه نزدیک به ۵ کیلوگرم از وزن خود را کاهش داده بودند.

محققان متوجه شدند افرادی که در کاهش وزن خود موفق تر از بقیه هستند خواب منظم تری دارند و تقریبا بین ۶ تا ۸ ساعت می خوابند.

دکتر چارلز الدر نویسنده این تحقیقات در این باره گفت: این مطالعات نشان می دهد افرادی که برای کاهش وزن تلاش می کنند، باید در درجه اول الگوی خواب خود را اصلاح کنند و سپس استرس خود را کاهش دهند. برای برخی از افراد تکنیک هایی مانند مدیتیشن هم می تواند به این امر کمک کند.