رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور:

بارندگی در آذرماه به شدت کمتر از نرمال است!

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کاهش شدید بارندگی ها در آذرماه امسال گفت: در انتهای آبان ماه، بارندگی کشور به طور متوسط به وضعیت نرمال رسید، اما در آذرماه به شدت زیر نرمال بود.

به گزارش صدای زرند، احد وظیفه توضیح داد: از ابتدای آذرماه حدود دو میلی متر بارش داشتیم در حالی که باید حدود ۱۲ میلی متر بارندگی به طور متوسط دریافت می کردیم. به عبارتی بارندگی در آذرماه ۸۵ درصد کمتر از حد نرمال بود.

وی افزود: از ابتدای فصل جاری که برابر با همان ابتدای سال آبی است، حدود ۲۷ میلی متر بارش داشتیم، اما باید به طور متوسط ۳۹.۲ میلی متر بارش دریافت می کردیم. به عبارتی حدود ۳۱ درصد کمتر از حد نرمال بارندگی داشتیم.

وی ادامه داد: بارندگی در اغلب استان ها به حد نرمال نرسیده است. آخرین گزارش ها نشان می دهد، بارندگی فقط در چهار استان بوشهر، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و گلستان به حد نرمال رسیده است.

وی با بیان اینکه سه سال گذشته با خشکسالی مواجه بودیم، اظهار کرد: فصل جدید در سال آبی هم نشان از ادامه روند خشکسالی در کشور می دهد.

وظیفه ۱۵ آذرماه در ادامۀ این اظهارات گفت: حتی اگر بارندگی نه یک سال، بلکهچند سال به صورت مداوم نرمال باشد، ما باز هم به تراز نرمال در منابع آبینمی رسیم و کمبود آب جبران نمی شود، چون منابع زیرزمینی ما تا حد زیادی تخلیه شده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی دربارۀ وضعیت منابع آبی توضیح داد: منابع آبی شامل منابع آبی سطحی و زیرزمینی می شود. غالب مصارف آبی کشور از منابع زیرزمینی تامین می شود. برداشت از منابع آب زیرزمینی کشور بسیار بیش تر از آن چیزی است که این منابع تغذیه می شوند. با تداوم اضافه برداشت ها، سفره های آب زیرزمینی به شدت با افت مواجه شده اند و بسیاری از دشت های کشور به وضعیت ممنوعه رسیدند.این وضعیت نشان می دهد که با ناترازی بسیار زیادی در منابع آب زیرزمینی کشور داریم.

وظیفه دربارۀ پیش بینی های قبلی از وضعیت بارندگی در کشور مبنی بر پاییز پربارش گفت: پیش بینی های فصلی همیشه با خطا مواجه می شوند و نمی توان پیش بینی را به طور یقینبپذیریم. همواره با احتمال باید به آن نگریسته شود. زمانی که پیش بینی می کنیم که بارندگی نرمال در پیش خواهیم داشت، باید آن سوی پیش بینی را هم در نظر گرفت.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشسکسالی افزود: پیش بینی های فصلی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم با اما و اگر بیان می شود. این پیش بینی ها را بر اساس مدل های جوّی انجام می دهیم.

وی ادامه داد: یکی از خطاهایی که این مدل ها می تواند داشته باشد، خطای مشاهداتی است. ما از تمام کره زمین دید و مشاهده نداریم. خطای محاسباتی هم را باید در ساختار این مدل ها در نظر گرفت. برخی از خطاها هم به فیزیک برمی گردد. بنابراین طبیعی است گاهی پیش بینی ها محقق نشود.