پیرترین نسخه تیم ملی در راه قطر!

تیم ملی ایران در آستانه جام ملت های آسیا یکی از مسن ترین ترکیب ها را دارد.

به گزارش صدای زرند، سپهر ستاری: تیم ملی ایران روز گذشته نخستین بازی خود در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ را با پیروزی ۴ بر صفر مقابل هنگ کنگ پشت سر گذاشت تا شاگردان امیر قلعه نویی گام نخست را محکم بردارند.

با توجه به اختلاف سطح ایران و هنگ کنگ پیش بینی می شد امیر قلعه نویی در این بازی از چند بازیکن جوان تر هم در ترکیب اصلی استفاده کند ولی سرمربی تیم ملی ترجیح داد به ۱۱ نفر اصلی و همیشگی خودش اعتماد کند و تنها محمدجواد حسین نژاد، ستاره جوان و ۲۰ ساله سپاهان را در آخرین لحظات بازی به میدان فرستاد تا او اولین بازی ملی اش را تجربه کند.

مسن تر از مسن ترین تیم جام جهانی!

تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با میانگین ۲۸.۹ مسن ترین تیم مسابقات بود و در آن مقطع همه از لزوم تغییر نسل و اضافه شدن نفرات جوان تر صحبت کردند. با این حال در شرایطی که نزدیک به یک سال از جام جهانی می گذرد، میانگین سنی تیم ملی پایین نیامده و حتی نسبت به مسابقات قطر افزایش یافته است. میانگین سنی فهرست ۳۰ نفره اخیر تیم ملی ۲۹.۴ بود و در آن ۱۴ بازیکن دارای ۳۰ سال یا بیشتر حضور داشتند. در این فهرست البته نفرات جوانی چون محمدامین حزباوی، محمدجواد حسین نژاد، محمد قربانی، آریا یوسفی و سعید سحرخیزان هم حضور دارند ولی از این جمع شاید یک الی دو نفر وارد لیست نهایی شوند.

5945157

ترکیب اصلی تیم ملی در بازی دیروز مقابل هنگ کنگ دارای میانگین سنی عجیب و نگران کننده ۳۰ سال بود. محمد محبی ۲۴، سعید عزت اللهی ۲۷، سردار آزمون ۲۸ و محمدحسین کنعانی زادگان ۲۹ ساله تنها نفرات زیر ۳۰ سال تیم ملی بودند و بقیه بازیکنان ۳۰ سال یا بیشتر داشتند. این موضوع نشان می دهد علی رغم تمام صحبت ها و وعده ها فعلا در تیم ملی خبری از جوان گرایی نیست و کادر فنی ترجیح می دهد از بازیکنان باتجربه استفاده کند. نکته نگران کننده این است که در خط دفاعی تیم ملی یک بازیکن ۳۴ ساله و دو بازیکن ۳۳ ساله حضور داشتند و این موضوع در آستانه جام ملت ها اتفاق جالبی نیست.

دعوت از جوانان برای سکونشینی

در شرایط فعلی و با توجه به فرصت کم تا جام ملت ها منطقی است که کادر فنی قصدی برای ایجاد تغییرات پرتعداد در ترکیب نداشته باشد ولی در دیدارهایی مثل بازی دیشب با هنگ کنگ، این انتظار وجود دارد که چند بازیکن جوان تر هم فرصت بازی پیدا کنند. بازیکنانی چون حزباوی و حسین نژاد همین حالا در تیم های باشگاهی خود هم فرصت بازی پیدا می کنند و حضور در چنین بازی هایی می تواند آن ها را برای آینده آماده کند. دیروز از میان بازیکنانی جوانی که به تیم ملی دعوت نشده اند، تنها حسین نژاد در وقت های اضافه فرصت بازی پیدا کرد و بیقه نفرات حتی روی نیمکت هم حضور نداشتند!

از زمانی که امیر قلعه نویی به تیم ملی آمده تنها بازیکن جدیدی که به ترکیب اصلی اضافه شده محمد محبی ۲۴ ساله است و بقیه نفرات همان بازیکنان سال های قبل هستند. قلعه نویی در این مدت به ۱۲ بازیکن برای نخستین بار در تیم ملی بازی داده و تلاش کرده نفرات جدید را هم محک بزند ولی به جز رضا اسدی و شهریار مغانلو که ۲۷ و ۲۸ ساله هستند، بقیه نفرات نتوانستند جایگاه خاصی در تیم ملی داشته باشند.

5945190

دعوت دوباره از بازیکنان مسن

کریم انصاری فرد، مهاجم ۳۳ ساله تیم اومونیا قبرس تنها بازیکن مسنی بود که پس از جام جهانی از تیم ملی خط خورد ولی او هم در فهرست اخیر دعوت شده و دیروز هم در آخرین دقایق فرصت بازی پیدا کرد. انصاری فرد در تیم باشگاهی خود، اومونیا قبرس شرایط مطلوبی ندارد و اغلب یک بازیکن نیمکت نشین است. او از ابتدای فصل هم تنها یک گل به ثمر رسانده ولی دوباره توانسته نظر قلعه نویی را جلب کند.

اتفاق عجیب تر اما دعوت دوباره از امید ابراهیمی بود. هافبک سابق استقلال از زمان حضور قلعه نویی هرگز شانس حضور در تیم ملی را به دست نیاورده بود ولی در آستانه جام ملت ها به تیم ملی برگشته است. این هافبک ۳۶ ساله ابتدای فصل راهی الشمال قطر شد و یکی از نفرات ثابت این تیم محسوب می شود. البته تیم قطری با حضور ابراهیمی از ۸ مسابقه تنها ۶ امتیاز کسب کرده و در رده نهم لیگ ستارگان قرار دارد. او در بازی شب گذشته مقابل هنگ کنگ هم ۲۰ دقیقه بازی کرد که شاید بهتر بود این فرصت در اختیار بازیکنانی چون حسین نژاد و قربانی قرار می گرفت.

5945191

اتفاق نگران کننده در جام ملت های آسیا

در چند ماه اخیر هر وقت بحث جوانگرایی به میان آمده، اعضای کادر فنی مدعی شدند که در مقطع فعلی زمانی برای تغییر بازیکن نیست و باید تا پایان جام ملت ها برای تغییرات صبر کرد. تصمیمات اخیر کادر فنی هم نشان می دهد حداقل تا جام ملت های آسیا قرار نیست تغییر زیادی در فهرست تیم ملی ایجاد شود و امیر قلعه نویی ترجیح می دهد در فرصت کمی که وجود دارد ثبات ترکیب تیم ملی را حفظ کند. البته کسی هم توقع ندارد که در مقطع فعلی نفراتی چون طارمی، رضاییان یا حاج صفی کنار گذاشته شوند ولی کادر فنی در مسابقاتی مثل بازی هنگ کنگ می تواند نفرات جوان تر را هم برای ادامه راه محک بزند.

از با توجه به سنگینی مسابقات جام ملت ها به خصوص در مرحله حذفی ممکن است مسن بودن بازیکنان به ضرر تیم ملی تمام شود و در صورت صعود به مراحل پایانی کادر فنی با چالش خستگی نفرات خود مواجه باشد. چالشی که همه امیدوارند کادر فنی برنامه مناسبی برای حل آن داشته باشد.

انتهای پیام/