رئیس اتاق کرمان:

اگر صادرات پسته تسهیل نشود بازارهای دنیا را از دست می دهیم

رئیس اتاق کرمان گفت: به موجب قانون بهبود فضای کسب و کار هرگونه تصمیماتی که بر اساس قانون منجر به تغییرات اقتصادی در کسب و کار فعالان اقتصادی می شود، باید با مشورت و نظر بخش خصوصی لحاظ شود که در برخی مواقع این قانون اجرایی نمی شود.

به گزارش صدای زرند، سیدمهدی طبیب زاده در همایش نکوداشت روز ملی استاندارد افزود: اخیرا در حوزۀ استاندارد مسائلی مطرح و استانداردهایی در رابطه با باقیماندۀ سموم برای محصولات کشاورزی صادراتی در نظر گرفته شده که برخی مشکلاتی را برای صادرات ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: گاهی ما در داخل کشور برخی محموله های صادراتی محصولات کشاورزی را ملزم به دریافت استانداردهایی می کنیم که کشور مقصد الزامی برای آن ها ندارد.

طبیب زاده با تاکید بر اینکه به هیچ وجه به دنبال صادرات محصولات بی کیفیت نیسیتم زیرا بازارها را از دست خواهیم داد، اضافه کرد: اما حساسیت های ایجاد شده در زمینۀ باقیماندۀ سموم به حدی ایجاد شده که در حال حاضر کشورهای همسایه نیز برای صادرات محصولات، استانداردهایی در حد استانداردهای اتحادیه اروپا را طلب می کنند.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: دستگاه حاکمیتی نباید مانع باشد که نیست اما باید به یک استاندارد مشترک در این زمینه دست یابیم.

وی ادامه داد: امسال پس از دو سال سرمازدگی، محصول پسته استان زیاد و مرغوب است اما رقابت برای عرضۀ این محصول در بازارهای جهانی بسیار شدید شده و اگر اقدامات لازم برای تسهیل صادرات این محصول، دیر انجام شود، ضمن از دست دادن بازارهای دنیا، کشور را از ورود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز محروم خواهیم کرد.

طبیب زاده افزود: قرار است این مسئله به زودی در شورای عالی استاندارد مطرح و حل شود که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

رئیس اتاق کرمان در ادامه گفت: استانداردها و نظارت ها را بالا ببرید اما با انجمن ها و شرکت هایی که برون سپاری می کنید، رقابت نکنید.

وی با اشاره به اینکه در سال رشد تولید و مهار تورم تاکید خود را بر تولید صادرات محور قرار داده ایم، افزود: انتظار این است که برای صادرات این تولیدات حمایت های بیشتری صورت گیرد.

طبیب زاده، اعلام آمادگی کرد که اتاق کرمان می تواند با کمک سازمان استاندارد، پایلوت همۀ اندیشه ها و اقدامات نوگرایانه باشد.

انتهای پیام/