کم آبی گسترده در استان؛

۷۵۰ روستا در استان کرمان آب ندارند

۷۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان کرمان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند و بیش از ۵۰۰ روستا نیز با تنش آبی مواجهند.

به گزارش صدای زرند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اعلام این خبر گفت: بر اساس برنامه ای که وزیر نیرو در زمان رای اعتماد به مجلس ارائه داد، قرار بود تا پایان دولت سیزدهم مشکل روستاهای فاقد آب و دارای تنش حل شود.

علیرضا عبدیان افزود: در همین راستا تفاهم نامه ای بین وزارت نیرو و قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) سپاه پاسداران برای محرومیت زدایی از روستاهای فاقد آب مبادله شد که بر اساس این قرارداد کشوری، مقرر شد آبرسانی به ۶۶۹ روستای استان کرمان با اعتبار ۱۱۶۸ میلیارد تومان ظرف مدت ۳۰ ماه انجام شود.

عبدیان خاطرنشان کرد: قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی، قرارگاه سازندگی خاتم و سپاه ثارالله استان کرمان را به عنوان دو معین به استان معرفی کرد که سپاه ثارالله نیز قرارگاه پیشرفت و آبادانی را برای انجام این پروژه ها معرفی کرد.

وی افزود: حجم عملیات این پروژه ها حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است و بیش از ۶۳ هزار مترمکعب مخزن برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل آبفا استان کرمان گفت: برای سال اول ۳۲۸ میلیارد تومان به صورت نقدی تامین و به حساب شرکت آب و فاضلاب استان کرمان واریز شده است.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی این پروژه ها هم اکنون در ۱۶ مجتمع در سراسر استان فعال است و با توجه به همت سپاه و همکاری تنگاتنگ آبفا استان، سپاه ثارالله و قرارگاه خاتم، این پروژه زودتر از برنامۀ زمان بندی به اتمام خواهد رسید.

عبدیان ۲۸ خردادماه در نشست خبری به مناسبت هفتۀ صرفه جویی در آب (۲۶ خرداد تا اول تیرماه) با بیان این که کرمان از نظر تعداد روستا، دومین استان کشور بعد از سیستان و بلوچستان است، توضیح داد: در قرارداد اولیۀ وزارت نیرو با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای جهاد آبرسانی، ۱۲ شهرستان در استان کرمان جا افتاده بودند و تعدادی روستا در آن شهرستان ها معطل می ماندند که با تدبیری که دولت و نمایندگان در بودجۀ سال ۱۴۰۲ اندیشیدند و تصویب کردند، قرار شد ظرف شش ماه، تمام روستاهای فاقد آب بالای ۲۰ خانوار و دارای تنش آبی، به قرارداد قرارگاه امام حسن مجتبی تحت عنوان قرارداد دوم، اضافه شوند که بر این اساس، ۸۲۶ روستای استان به این قرارداد اضافه خواهند شد.

وی افزود: ما مقدمات کار را فراهم کردیم و اطلاعات را به تهران دادیم، قرارداد دوم به زودی مبادله می شود و تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب و روستاهای کم آب مشکل شان حل خواهد شد.

مدیرعامل آبفا کرمان ادامه داد: در قرارداد اول، مدت زمان آبرسانی به ۶۶۹ روستا، ۳۰ ماه تعیین شده بود که ۱۴ ماه گذشته و ۱۶ ماه دیگر مهلت دارد. بازۀ زمانی قرارداد دوم هنوز مشخص نشده و در حال بررسی است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش مصرف آب در تابستان، بیان کرد: شبکه های ما برای تولید مقدار استانداردی از آب، برای هر نفر ۱۵۰ لیتر در شبانه روز، تنظیم شده است که در فصل تابستان به این میزان، ۶۰ درصد ضریب پیک اعمال می شود و میزان مصرف هر فرد به ۲۴۰ لیتر ارتقا پیدا می کند اما به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف توسط برخی همشهریان، آبیاری درختان با آب شرب، انشعابات غیرمجاز و فاقد کنتور و همچنین پر کردن استخرها در پیک تابستان، ۱۵ تیرماه تا ۱۵ شهریورماه، با مشکل مواجه شویم.

عبدیان تاکید کرد: باید همه کمک کنند تا پیک مصرف را با کمترین تنش پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/