معاون جهاد کشاورزی استان اعلام کرد؛

کمبود روزانه ۳۰ تن مرغ در استان کرمان!

کمبود روزانه ۳۰ تن مرغ در استان پهناور کرمان و وابستگی تامین این مادۀ پروتئینی از دو استان یزد و خراسان جنوبی، سبب شده تا کرمانی ها مرغ را با قیمت بالا تهیه کنند.

به گزارش صدای زرند، به گفتۀ معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمان، صنعت مرغداری در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان رونق چندانی ندارد و این شهرستان ها مرغ مصرفی خود را از شمال استان تامین می کند.

شاکری همچنین گفت که برخی مرغداری ها به اندازۀ ظرفیت خود تولید نمی کنند، که باید تولید آ ن ها به صددرصد برسد.

در کنار همۀ این موارد، گرانی نهاده های دامی نیز بر افزایش قیمت مرغ تاثیر گذاشته است.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان این که کمبود و گرانی مرغ در استان نتیجۀ عوامل مختلفی است، اظهار کرد: کرمان ۳۰ درصد نیاز روزانۀ خود را از خارج از استان تامین می کند که سبب به هم خوردن برنامه ریزی ها می شود.

وی اضافه کرد: بیشتر خرید ما از استان های یزد و خراسان جنوبی است و آن ها گاهی در تامین کوتاهی کرده و گاهی هم در جوجه ریزی ها اولویت را برای مردم استان های خودشان می گذارند و گاهی هم مجوز حمل ونقل مرغ را نمی دهند، ۳۰ تن کمبود تولید در روز میزان زیادی است و در تلاش هستیم تا با ساز و کارهایی آن را کم کنیم.

شاکری با اشاره به تلاش برای بازگرداندن مرغداری ها به چرخۀ کامل تولید، افزود: برخی مرغداری ها به اندازۀ ظرفیت خودشان تولید نمی کنند، سعی داریم با راهکارهایی آن ها را به تولید صددرصدی برسانیم.

وی پهناور بودن استان کرمان را یکی دیگر از دلایل کمبود مرغ در استان خواند و با تاکید بر اینکه جنوب استان مرغ مصرفی خود را از شمال استان تامین می کند، گفت: صنعت مرغداری در ۷ شهرستان جنوبی رونق چندانی ندارد، البته این منطقه در حال راه اندازی یک واحد تولیدی است تا بتواند پاسخگوی بخشی از نیازهای جنوب استان باشد، ضمن اینکه حمل ونقل هم به مشکلات افزوده است.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی، گرانی نهاده های دامی را از دیگر دلایل گرانی مرغ در سطح استان برشمرد و با اشاره بر افزایش سه برابری قیمت سویا و ذرت، خاطرنشان کرد: از طریق صندوق حمایت از بخش کشاورزی سعی داریم تسهیلاتی را فراهم و سرمایه در گردش را تقویت کنیم.

وی قطعه بندی مرغ در فروشگاه ها را تخلف دانست و با اشاره به اینکه این موضوع یکی از معضلات در حوزۀ تامین و توزیع مرغ استان است، گفت: این موضوع را از طریق تنظیم بازار و اداره بازرسی و نظارت دنبال می کنیم.

شاکری با بیان این که قیمت عادلانه و توزیع منظم در بازار مرغ خواست عموم مردم است که امیدواریم دولت بیش از گذشته به حل مشکلات پرداخته و با برنامه ریزی دقیق در راستای کاهش دغدغۀ مردم قدم بردارد، اظهار کرد: به سمت بهبود وضعیت پیش می رویم، اما مشخص نیست این اوضاع چه زمانی جمع می شود.

انتهای پیام/