مشاور وزیر اقتصاد خبر داد؛

فرایند تخصیص آرد به نانوایان تغییر کرده است

مشاور وزیر اقتصاد در تشریح فاز دوم طرح مدیریت هوشمندانۀ یارانۀ آرد و نان توضیح داد که در فاز دوم ضمن آن که فرایند تخصیص آرد به نانوایان تغییر کرده است، امکان اظهار نظر مردم در مورد کیفیت نان نانوایان در یک برنامه فراهم می شود.

به گزارش صدای زرند، محمد جلال در مورد تغییراتی که در مرحلۀ دوم طرح در مقایسه با مرحلۀ اول طرح صورت گرفت، توضیح داد: در آغاز اجرای فاز دوم، میزان کمک هزینۀ جبران اجاره و دستمزد نانوایان از ۱۵ به ۳۰ درصد افزایش یافت. در قدم بعدی، تخصیص آرد به نانوایان وارد الگوی جدید شد و محدودیتی که در گذشته در قالب سهمیه برای بسیاری از نانوایان وجود داشت که تولید نان با حجم بیشتر در روز امکانپذیر نبود، برداشته شد؛ یعنی در فاز دوم طرح، نانوایان می توانند هر میزان نان از طریق کارتخوان های هوشمند به مردم عرضه کنند. همچنین درصدی بیشتر، می توانند آرد یارانه ای دریافت کنند.

وی ادامه داد: یعنی برای نانوا معادل عملکرد صحیحی که در فروش نان به مردم انجام می دهد و تراکنش ها از طریق سامانه پذیرفته می شود، امکان خرید آرد یارانه ای فراهم می شود و این میزان خرید در هر دوره دریافت آرد، می تواند تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. از طرف دیگر نانوایی هایی هستند که ما به ازای عدم ثبت فروش نان در کارتخوان های هوشمند یا کاهش ساعت کاری در روزهای مختلف، میزان فروش نانشان کاهش یافته است و اثر کاهش فروش و عدم عرضۀ نان به مشتری این است که در دورۀ آتی میزان تخصیص آرد یارانه ای برای نانوایی که رفتار متعهدانه ندارد کاهش پیدا می کند.

مشاور وزیر اقتصاد ۲۸ فروردین ماه با اشاره به آغاز طرح مدیریت هوشمندانۀ یارانۀ آرد و نان از اردیبهشت ماه سال قبل، اظهار کرد: از زمان آغاز طرح تاکنون، در سمت مردم تغییر ویژه ای صورت نگرفت. به عبارت دیگر در سال قبل، نه آزادسازی قیمت نان در دستور کار قرار گرفت و نه محدودیتی در خرید نان برای مردم ایجاد شد. فاز دوم طرح نیز از بهمن ماه سال قبل آغاز شد. البته مرحلۀ آزمایشی فاز دوم از انتهای آذرماه در استان قزوین آغاز و در انتهای بهمن به تدریج در کلیۀ استان ها پیاده سازی شد. در فاز دوم نیز مانند فاز اول، عدم آزادسازی قیمت نان و عدم ایجاد محدودیت خرید نان برای مردم مهم ترین پیش فرض های کار بودند.

جلال گفت: دورۀ تخصیص آرد به نانوایان در بسیاری از استان ها هر ۱۰ روز یکبار و در برخی استان ها یا نانوایی های مستقر در روستاهای کشور که ممکن است مشکلاتی در زمینۀ تردد و حمل ونقل آرد وجود داشته باشد، دوره های ۱۵ روزه یا یک ماهه هم به صورت موردی انجام می شود. البته کمک هزینه ها به صورت روزانه پرداخت می شود.

وی در ادامه با اشاره به مراحل تکمیلی فاز دوم طرح اظهار کرد: در ادامه یک ورود جدی تری به حوزۀ کیفیت و رضایت مردم در حوزۀ نان خواهیم داشت. در این راستا برنامکی پیش بینی شده است که تا قبل از پایان اردیبهشت به صورت رسمی به مردم معرفی می شود و مردم به راحتی می توانند سوابق تراکنش های خرید نان خود را روی این برنامک (اپلیکیشن) مشاهده کنند و مبتنی بر تجربۀ خریدهای خود نسبت به کیفیت، قیمت، مقدار نان، رفتار نانوا و… نظرات خود را ثبت کنند.

وی با بیان اینکه روزانه بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تراکنش خرید نان روی کارتخوان های هوشمند ثبت می شود، گفت: یکی از اهداف طرح، کاهش هدررفت آرد یارانه ای بود که در سال ۱۴۰۱ فاصلۀ قیمتی آرد یارانه ای (آرد خبازی که برای تولید نان مردم استفاده می شود) با آرد و گندمی که برای سایر مصارف استفاده می شود به دلیل هدفمندسازی ارز ترجیحی ۱۶ برابر شد درحالی که این فاصلۀ قیمتی در سال ۱۴۰۰ چهار برابر شد. این موضوع انگیزۀ افراد سودجو برای سوءاستفاده از آرد یارانه ای را تشدید کرد. با آغاز مرحلۀ جدید طرح، مبتنی بر شاخص های آماری جریان جلوگیری از هدررفت آرد قابل مشاهده است. قیمت آرد خارج از شبکه دچار افزایش قیمت شده است و اثربخشی طرح را مشاهده می کنیم.

انتهای پیام/