جوابیه جهاد کشاورزی زرند در خصوص گزارش صدای زرند از سرمازدگی منطقه سیریز + سند

جهاد کشاورزی زرند در پاسخ به گزارش «سرمازدگی منطقه سیریز» که در خبرگزاری صدای زرند منتشر شده بود جوابیه ای ارسال کرد که در این مطلب منتشر شده است.

به گزارش صدای زرند، متن جوابیه ای به شرح زیر میباشد:

  1. در تاریخ ۱۰ فروردین طی اطلاعیه‌ای از سوی فرمانداری زرند به کشاورزان جهت دریافت سوخت برای مقابله با سرمازدگی اطلاع رسانی شد و در ایام تعطیل هم یک نفر به عنوان پاسخگو در محل جهاد کشاورزی زرند مستقر و در تاریخ ۱۴ فروردین در تمامی مراکز خدمات حواله گازوئیل برای کشاورزان صادر شده است.
  2. دمای بسیاری از مناطق شمالی و شمال غربی شهرستان از جمله سیریز به زیر منفی ۴ درجه رسید و این در حالی است که بنا به گفته کارشناسان هواشناسی دمای حداقل رفسنجان و منطقه نوق تا منفی یک رسیده است و مناطق از نظر خسارت به لحاظ تفاوت دما، قابل مقایسه نیستند.
  3. بنا به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی رفسنجان تنها مناطق خسارت دیده رفسنجان، منطقه نوق (حتی با دمایی به مراتب بالاتر از دمای سیریز) میباشد. و نوش دارویی که برای سیریز عنوان شده است نتوانسته برای منطقه نوق به رغم دمایی بالاتر از سیریز مفید فایده باشد.
  4. با توجه به بازدید هایی که از مناطق خسارت دیده شهرستان انجام شد و مشاهده اقدامات انجام شده کشاورزان اعم از دود کردن کاه و کلش، آتش زدن گازوئیل در قوطی ومخلوط با پوست پسته، در خیابان‌ها و بین ردیف درختان، آب‌پاشی و غیره، تنها در دماهای منفی یک و منفی دو درجه تا حدودی موثر بوده است و در دماهای منفی سه و منفی چهار درجه به هیچ عنوان اثر بخش نبوده است.
  5. با توجه به تجربه سال قبل در شهرستان زرند و شهرستان‌های مجاور در حال حاضر تنها راه مقابله با سرمازدگی منفی چهار، آتش زدن مواد مخلوط گازوئیل و پارافین در قوطی‌های فلزی ۴ لیتری به فواصل کم حداقل به تعداد ۳۰۰ عدد در هکتار به صورت همزمان توسط تمامی باغداران منطقه میباشد به طوری که کشاورزان منطقه خاتون آباد شهربابک و انار توانستند خسارت را با همین روش به حداقل برسانند.
  6. جهاد کشاورزی به منظور اطلاع رسانی این روش قبل از بهار ویدئویی از باغات بوین زهرا که توسط کارشناسان زرند جهت آموزش و شیوه ترکیب این مواد تهیه شده بود به صدای زرند ارسال و در کانال صدای زرند منتشر شد. ضمن اینکه قبل از سرمازدگی توصیه ها و هشدارها از طریق همین کانال به اطلاع کشاورزان رسیده است.
  7. با توجه به موارد ذکر شده فوق کشاورزان بایستی به این یقین برسند که سرمازدگی جزء لاینفک کشاورزی شهرستان است و بایستی از همین امروز به فکر تهیه وسایل زیر ساخت برای مقابله با آن باشند و مقابله علمی و اصولی می‌تواند درصد بالایی از محصول پسته را حفظ نماید که قطعا در مقایسه با هزینه‌های کنترل سرمازدگی، قابل توجه میباشد.

photo 2023 04 08 07 46 31 photo 2023 04 08 07 45 59

انتهای پیام/