یاهو: تیم ملی ایران می‌تواند شگفتی‌ساز شود

تیم ملی فوتبال ایران می‌تواند با وجود تمام مشکلاتی که دارد، در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل شگفتی‌ساز شود.

سایت یاهو در گزارشی نوشت: تیم ملی فوتبال ایران می‌تواند با وجود تمام مشکلاتی که دارد، در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل شگفتی‌ساز شود.

صدای زرند: به گزارش فارس، سایت یاهو در گزارشی در خصوص حضور تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل اظهار داشت: ۱۶ سال از پیروزی نماینده غرب آسیا در رقابت‌های جام‌جهانی می‌گذرد. ایران ژوئن در بزرگترین رویداد ورزشی دنیا نماینده غرب آسیا خواهد بود.

شاید دنیا تیم ملی را دست کم بگیرد اما این تنها می‌تواند خبر خوشی برای کارلوس کی‌روش و شاگردانش باشد. آنها می‌توانند برای غرب آسیا افتخارآفرینی کنند.

تعجبی ندارد که تعداد کمی برای ایران در زمین مسابقه شانس قائل هستند. رسانه‌های بین‌المللی واقعا نمی‌دانند که آیا داستان‌های بازیکنان ایران درباره دریافت کردن تنها یک دست لباس برای تمام مسابقات، لباسی که با شست‌و‌شو آب می‌رود، درست باشد اما به شدت به انتشار آن دست زده‌اند.

صادقانه بگوییم که اتفاق زیادی در زمین نیفتاده تا گزارشگران پس از راهیابی ایران به جام‌جهانی با پیروزی یک بر صفر مقابل کره‌جنوبی درباره آن مطلب بنویسند. ایران در یکی از سخت‌ترین رقابت‌هایش در آسیا عملکردی بسیار سازمان یافته نشان داد و با حفظ تعادلش تا سوت پایان مسابقه نتیجه گرفت و راهی رقابت‌های جام‌جهانی برزیل شد که مشت گره کرده کی‌روش به سوی چوی کانگ هی، سرمربی کره‌جنوبی را به همراه داشت.

کره‌جنوبی پس از آن بعدازظهر بارانی در ۱۴ بازی تدارکاتی به میدان رفت و ایران تاکنون تنها دو بازی تدارکاتی انجام داده است. اگر چوی همچنان سرمربی تیم ملی کره بود و می‌خواست لبخند بزند، به ایران پوزخند می‌زد.

در این سال‌ها تاکنون هیچ تیمی به اندازه ایران بازی‌های تدارکاتی‌اش را لغو نکرده است. دعوت کردن تیم‌ها به تهران سخت است و تأمین بودجه‌ برای بازی مقابل تیم‌های قدرتمند در کشورهای دیگر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی که باعث شده فدراسیون فوتبال ایران نتواند پول‌هایی را که از کشورهای دیگر قرض کرده، دریافت کند، نیز سخت است. در سال‌‌های آینده روند آماده‌سازی تیم ملی ایران به عنوان نمونه‌ای از اینکه چگونه برای شرکت در جام‌جهانی آماده نشویم، شناخته خواهد شد.

ایران در گروه F مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل در کنار تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین رقابت خواهد کرد.

با وجود تمام مشکلات، تیتر خنده‌دار رسانه‌های بین‌المللی و رویارویی با ستارگانی چون مسی، ژکو و آگوئرو، ایران می‌تواند شگفتی‌ساز شود.

ایران تیمی است که به خوبی تمرین داده شده است و مانند بسیاری از تیم‌های حاضر در برزیل سازمان یافته است و این‌ها را مدیون سرمربی‌ای با تجربه بین‌المللی بسیار زیاد و توانایی تبدیل کردن تیم‌ها به رقیبانی است که سخت شکست می‌خورند. اگر حریف ایران را برای کسب سه امتیاز رقیب ضعیفی بپندارد، برای تیمی که عقب می‌نشیند تا در ضدحملات خطرساز شود، بهتر خواهد شد.

بر خلاف جام‌جهانی ۲۰۰۶ که تیمی با استعداد مقابل پرتغال، مکزیک و به خصوص خودشان شکست خوردند؛ در برزیل شکافی بین بازیکنان تیم مثل اختلاف علی دایی و علی کریمی وجود نخواهد داشت.

بازیکنان می‌دانند که فرصت‌ آنها برای فناناپذیری به کی‌روش بستگی دارد. آنها تنها با پیروی از دستورات وی می‌توانند تنها ایرانی‌ها و دومین تیم غرب آسیایی باشند که از مرحله گروهی صعود می‌کنند و به مرحله حذفی راه پیدا کنند. تنها در این صورت است که ستارگانی مثل جواد نکونام و آندرانیک تیموریان که در جام‌جهانی ۲۰۰۶ حاضر بودند و دو نفر از بهترین بازیکنان هستند، می‌توانند به آنچه لیاقتش را دارند، برسند.

کی‌روش در تمرینات انتظارات زیادی از بازیکنانش دارد و بارها و بارها تمرینی را تکرار می‌کند. اگر این را دوست ندارید، از تیم کنار گذاشته می‌شوید. مهدی رحمتی، دروازه‌بان باتجربه ایران پس از انتقادتی که کی‌روش به او داشت، در اوایل ۲۰۱۳ تیم ملی را ترک کرد. او بعدها عذرخواهی کرد و تلاش کرد بازگردد. او به سادگی فکر می‌کرد که حداقل باید در ترکیب قرار بگیرد.

پس از اینکه تیم فولاد از در اختیار گذاشتن بازیکنانش به تیم ملی به دلیل حضور در لیگ قهرمانان آسیا، به تیم فولاد گفته شد که هیچ یک از بازیکنان آنها به تیم ملی برای رقابت‌های جام‌جهانی دعوت نمی‌شوند، کی‌روش ناگهان دلش به رحم آمد.

دستیار سابق فرگوسن در منچستریونایتد، بارها با بازیکنان، فدراسیون و رسانه‌ها مشاجره داشت اما همیشه از حمایت این کشور برخوردار بود. به ندرت کی‌روش در مصاحبه‌هایش پس از مسابقات از هواداران تمجید نمی‌کرد. او هرگز یادش نمی‌رفت که مسئولیت بازیکنان در قبال یکی از فوتبال‌دوست ترین کشورها را به آنها یادآوری کند.

کادر فنی تأکید دارند که مشکلات دوره آماده‌سازی به قدرتمندتر کردن روحیه تیم کمک کرده و اگر کی‌روش زیر نظر الکس فرگوسن چیزی یاد گرفته آن هم این است که چگونه از انتقادات خارجی برای ساختن روحیه‌ای پولادین استفاده کند.

ایران می‌داند که دنیا انتظار شکست او را دارد و چیزی برای از دست دادن ندارد. ایران شاید در هفته‌های آینده و پس از دهه‌ها که کشورهای غرب آسیا کار قابل توجهی در این رقابت‌ها انجام نداده‌اند، تعدادی را شگفت‌زده کند و باعث افتخار منطقه‌اش شود.

انتهای پیام/