کارشناس مسئول جهاد کشاورزی بخش یزدان آباد زرند:

تعیین خسارت وارده به باغات پسته زرند تابع گذشت زمان است

کارشناس مسئول جهاد کشاورزی بخش یزدان آباد زرند گفت: افت دمای اخیر برای درختان پسته ای که در مرحله استارت آب و بعضا گلدهی بودند، بسیار نگران کننده است و تعیین خسارت وارده و حتی درصد خسارت وارده هم اکنون مشخص نبوده و تابع گذشت زمان خواهد بود.

به گزارش صدای زرند، ابراهیمی کارشناس مسئول جهاد کشاورزی بخش یزدان آباد زرند گفت: افت دما تا منفی ۲ درجه سانتیگراد در شب پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ در برخی از نقاط پسته کاری بخش یزدان آباد که در این تاریخ درختان پسته آن‌ها در مرحله استارت آب (در اصطلاح عامه باغداران به اولین آبیاری پس از بیدار شدن درختان پسته، آب استارت گویند.) و بعضا گلدهی بودند، بسیار نگران کننده است.

وی افزود: آسیب به گل‌های درختان پسته از دما‌های نزدیک به صفر آغاز می‌شود؛ اما در افت دمای اخیر محسوس نبوده است؛ ولی در آینده می‌تواند در ریزش گل آذین؛ حتی پس از مرحله تلقیح، سایزگیری میوه و افزایش میوه‌های پوک موثر باشد.

کارشناس مسئول جهاد کشاورزی بخش یزدان آباد زرند بیان داشت: تعیین خسارت وارده و حتی درصد خسارت وارده هم اکنون مشخص نبوده و تابع گذشت زمان خواهد بود.

وی گفت: با قول مساعد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرند به زودی در تعدادی از نقاط مستعد‌تر به سرمازدگی بخش یزدان آباد دستگاه دیتا لاگر برای ثبت دما و اطلاع رسانی به موقع نصب خواهد شد.

ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد پسته شهرستان در بخش یزدان آباد تولید می‌شود و همچنین امسال سال آور پسته این منطقه می‌باشد؛ بنابراین از باغداران تقاضا داریم در کلاس‌های آموزشی مربوط به نحوه مقابله با تهدیدات محیطی و عوامل اقلیمی که به طور مستمر و روزانه در محل مرکز جهاد کشاورزی یزدان آباد برگزار می‌شود، شرکت کنند.

وی تصریح کرد: خسارت سرما به سایر محصولات کشاورزی منطقه از سوی کارشناسان در دست بررسی است.

photo 2023 03 25 18 54 40

انتهای پیام/