معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

زدن ماسک در مراسم عزاداری محرم الزامی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان از افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان خواست تا در تجمعات و عزاداری‌ها شرکت نکنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان از افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان خواست تا در تجمعات و عزاداری‌ها شرکت نکنند.

وی همچنین تاکید کرد همه‌ی کسانی که در مراسم عزاداری ماه محرم حضور پیدا می‌کنند باید از ابتدا تا پایان مراسم از ماسک استفاده کنند و به هیچ وجه توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی در مراسم صورت نگیرد.

به گزارش صدای زرند، دکتر حسین صافی‌زاده ۱۹ مردادماه درباره‌ی برگزاری مراسم عزاداری ایام ماه محرم با توجه به وضعیت شیوع کرونا، اظهار کرد: «سازمان تبلیغات اسلامی نقش اساسی را در برگزاری مراسم محرم دارد و نخستین بحث این است مراسم با نظارت سازمان تبلیغات باشد».

وی افزود: «فضای برگزاری مراسم عزاداری حتما باید مناسب، متناسب با جمعیت و دارای تهویه باشد و یکسری پروتکل‌های بهداشتی در مکان رعایت شود».

صافی‌زاده با اشاره به اینکه تاکید بر برگزاری مراسم در فضای باز با یک‌سوم ظرفیت و در یک زمان مشخص (حداکثر و ساعت) است، اضافه کرد: «در جاهایی که شاید محدودیت فضا باشد، اگر فضای مسقف با ارتفاع شش متر باشد، با یک‌چهارم ظرفیت امکان برگزاری مراسم وجود دارد و ترجیح این است حتی‌الامکان در فضای باز مراسم برگزار شود».

وی ادامه داد: «همه‌ی کسانی که در مراسم عزاداری ایام ماه محرم حضور پیدا می‌کنند باید از ابتدا تا پایان مراسم از ماسک استفاده کنند و به هیچ وجه توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی در مراسم صورت نگیرد».

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان بیان کرد: «هیات‌های مذهبی نباید خیابان‌گردی و رفتن شهر به شهر و روستا به روستا داشته باشند و صرفا در همان محله‌ی خود می‌توانند برنامه داشته باشند تا مراسم معنوی برگزار و سلامت شهروندان نیز حفظ شود».

وی افزود: «توصیه می‌کنم حتی‌الامکان افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان در مراسم ماه محرم حضور نیابند و تراکم جمعیت در مراسم نباشد و فاصله حفظ شود».

صافی‌زاده بیان کرد: «افرادی که به نحوی علامت‌دار هستند و یا مشخص است کرونا دارند، نباید از منزل و قرنطینه خارج و در مراسم حاضر شوند».

وی گفت: «از وقتی ویروس کرونا وارد بدن می‌شود تا زمان علامت‌دار شدن، دوره‌ی نهفتگی بیماری است که یک تا چهار روز طول می‌کشد. لذا در این بازه، فرد علامت ندارد اما امکان انتقال به دیگران وجود دارد و به دلیل اینکه نمی‌دانیم کدامیک از ما این وضعیت را داریم، حتما باید از ماسک استفاده کنیم».

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان افزود: «عده‌ای از افراد ممکن است ابتلای خفیف داشته و احساس نکنند بیمار شدند و اگر ماسک نداشته باشند، برای دیگران خطرناک است».

وی با تاکید بر استفاده‌ی صحیح و مناسب از ماسک، اظهار کرد: «هیات‌های مذهبی حتما ماسک اضافه داشته باشند تا اگر مشکلی بود در اختیار عزاداران قرار بدهند و به هیچ وجه نباید مردم ماسک را کنار بگذارند».

صافی‌زاده درباره‌ی عدم استفاده از ماسک توسط کسانی که واکسن زده‌اند، توضیح داد: «هیچ کدام از واکسن‌هایی که در دنیا تولید شده، قادر نیستند ۱۰۰ درصد از ابتلا به کرونا جلوگیری کنند و واکسن از ابتلا به موارد شدید بیماری و مرگ و میر جلوگیری می‌کند و این از خصوصیات بسیار مهم واکسن‌هاست».

وی درباره‌ی توزیع نذورات در ماه محرم گفت: «نذورات به هیچ وجه نباید در هیات‌ها و موکب‌ها توزیع شود و فعالیت موکب‌ها به صورت صوتی و یا کارهای فرهنگی است و توصیه بر این است نذورات به صورت مواد غذایی خشک درب منازل افراد نیازمند توزیع شود».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان افزود: «بعضا با توزیع نذورات ازدحام صورت می‌گیرد و رعایت شرایط بهداشتی به حداقل می‌رسد در نتیجه توزیع نذورات منع شده و باید در قالب کمک‌های مومنانه و با برنامه‌ریزی هیات‌ها صورت گیرد».

وی با اشاره به این‌که پخت‌وپز نذورات در ماه محرم نیز باید با نظارت همکاران بهداشت صورت گیرد، بیان کرد: «ویروس به شدت مسری است و با کاهش پروتکل‌ها به شدت با بیماری درگیر می‌شویم و باید مدیریت کنیم که کمترین امکان انتقال بیماری باشد و مردم آسیب نبینند».

انتهای پیام/

منبع : فردای کرمان